Заплащане за време, годишна карта на разсрочено плащане, безплатен транспорт за учащи, възстановяване на нощния транспорт и преференции за редовните ползватели на градския транспорт, за сметка на случайно пътуващите. Това предвижда предложението за новата тарифна политика за градския транспорт в София, която бе представена от общинския съветник от „Демократична България“ Симеон Ставрев.
„Достъпът с прекачване е постижим за хора с абонаментни документи. Създаваме разумни опции за случайно пътуващите – да се запази практиката да може да се плаща с банкова карта, без да се посещава каса или да се купува билет от шофьора. Създаваме опция за младите - те ще бъдат приоритет за новата тикет система. Имаме и решение за туристите – когато те имат информация за своето пътуване ще могат да си купят документ, с който да пътуват най-изгодно 24 часа", обясниха на брифинг пред медиите от Столичния общински съвет.
От СОС предлагат да отпадне:
Според експертите към момента "Метрополитен" АД е изключен от тарифната политика. "Има предложение да отпаднат документите, които се продават в момента в метрото. Реално "Метрополитен АД" ще продава всички превозни документи от новата тикет система за градска мобилност. Картите, които са само за метро, например, а не за цялата градска мрежа, също ще отпаднат. 3-месечните и 6-месечните капти да отпаднат, като предложението е за разсрочено плащане на карта за 1 година.Талоните за 10 пътувания играят ролята за преференция за случайно пътуващи, затова и те да отпаднат, както и тридневната карта", обобщиха експертите.
Какво отпада:
Частичните карти - Картите за метро, само за една линия или метро + една линия. Според експертите много хора използват довеждащия транспорт до метрото гратис.
3 и 6-месечните карти. Те ще бъдат заменени от варианта за разсрочено плащане на годишна карта.
Талонът за 10 пътувания. Той дава преференция на случайно пътуващите пътници, смятат експертите.
Тридневната карта. Вместо нея ще може да се плаща преференциална такса с банкова карта.
Неперсонализираната месечна карта. Изчисленията показват, че тази карта се ползва основно от юридически лица.
Какво остава:
Билет за еднократно пътуване остава 1,6 лв.
Дневната карта от 4 лв. остава. Тя ще може да се заплаща с дебитна, кредитна карта и от смартфон.
Какво е новото:
Билет за 30 мин. без прекачване на цена от 1,6 лв. Той продава се от водача, но ще важи само за половин час в конкретното превозно стредство. Той ще бъде достъпен и през смартфон.
Билет за пътуване с прекачване за 60 мин. - 2.4 лв. Според експертите този билет ще позволи целият град да бъде прекосен в рамките на един час.
Нова 24-часова карта за 6 лв. Тя ще е достъпна и за предварителна покупка.
Ученици, студенти и докторанти ще пътуват безплатно.
Възстановяване на нощния градски транспорт.
Годишната карта поскъпва и ще струва 370 лева. Тя ще може да се плаща разсрочено - първа вноска от 150 лв. за три месеца /заменя тримесечната карта/, втора вноска от 120 лв. за още 3 месеца /заменя 6-месечната карта/. Третата вноска ще е 100 лева. Тя ще важи и за нощния градски транспорт.
Повечето карти и билети ще се сегрегират до цената на дневната карта от 4 лева. Това означава, че при няколко заплащания на билет от 1,6 лв., например, след достигане на цена от 4 лева, повече пари няма да се начисляват на ползвателя.
Подобна практика се предлага и за пътуване със седмична карта: "Седмична карта за една линия. Ако 5 от 7 дни пътувате за повече от 4 лв,, 2 дни ще са безплатни", обясниха още експертите.
На пресконференцията беше повдигната и темата относно това, че в градския транспорт се возят голяма част пенсионери и как те ще се справят с новия модел на заплащане."Те ползват преференциален превозен документ. Тяхната карта е 8 лв. на месец. Ако нямат такава, могат да дадат на шофьора 1,60 лв. Освен това много от тях получават пенсиите си по банков път", обясниха от СОС.
Предвижда се новите предложения на СОС да влязат в сила от есента на тази година. "Искаме консенсусно решение, което да е в полза на хората. Посочили сме, че има проблеми и сме показали, че има решения. Част от тези решения вече са обсъждани. Тези предложения може да бъдат възприети от политическите групи и прагматично да се подходи към нещата, за да се решат проблемите на хората", поясни Симеон Ставрев от СОС.
„Достъпът с прекачване е постижим за хора с абонаментни документи. Създаваме разумни опции за случайно пътуващите – да се запази практиката да може да се плаща с банкова карта, без да се посещава каса или да се купува билет от шофьора. Създаваме опция за младите - те ще бъдат приоритет за новата тикет система. Имаме и решение за туристите – когато те имат информация за своето пътуване ще могат да си купят документ, с който да пътуват най-изгодно 24 часа", обясниха на брифинг пред медиите от Столичния общински съвет.
От СОС предлагат да отпадне:
Според експертите към момента "Метрополитен" АД е изключен от тарифната политика. "Има предложение да отпаднат документите, които се продават в момента в метрото. Реално "Метрополитен АД" ще продава всички превозни документи от новата тикет система за градска мобилност. Картите, които са само за метро, например, а не за цялата градска мрежа, също ще отпаднат. 3-месечните и 6-месечните капти да отпаднат, като предложението е за разсрочено плащане на карта за 1 година.Талоните за 10 пътувания играят ролята за преференция за случайно пътуващи, затова и те да отпаднат, както и тридневната карта", обобщиха експертите.
Какво отпада:
Частичните карти - Картите за метро, само за една линия или метро + една линия. Според експертите много хора използват довеждащия транспорт до метрото гратис.
3 и 6-месечните карти. Те ще бъдат заменени от варианта за разсрочено плащане на годишна карта.
Талонът за 10 пътувания. Той дава преференция на случайно пътуващите пътници, смятат експертите.
Тридневната карта. Вместо нея ще може да се плаща преференциална такса с банкова карта.
Неперсонализираната месечна карта. Изчисленията показват, че тази карта се ползва основно от юридически лица.
Какво остава:
Билет за еднократно пътуване остава 1,6 лв.
Дневната карта от 4 лв. остава. Тя ще може да се заплаща с дебитна, кредитна карта и от смартфон.
Какво е новото:
Билет за 30 мин. без прекачване на цена от 1,6 лв. Той продава се от водача, но ще важи само за половин час в конкретното превозно стредство. Той ще бъде достъпен и през смартфон.
Билет за пътуване с прекачване за 60 мин. - 2.4 лв. Според експертите този билет ще позволи целият град да бъде прекосен в рамките на един час.
Нова 24-часова карта за 6 лв. Тя ще е достъпна и за предварителна покупка.
Ученици, студенти и докторанти ще пътуват безплатно.
Възстановяване на нощния градски транспорт.
Годишната карта поскъпва и ще струва 370 лева. Тя ще може да се плаща разсрочено - първа вноска от 150 лв. за три месеца /заменя тримесечната карта/, втора вноска от 120 лв. за още 3 месеца /заменя 6-месечната карта/. Третата вноска ще е 100 лева. Тя ще важи и за нощния градски транспорт.
Повечето карти и билети ще се сегрегират до цената на дневната карта от 4 лева. Това означава, че при няколко заплащания на билет от 1,6 лв., например, след достигане на цена от 4 лева, повече пари няма да се начисляват на ползвателя.
Подобна практика се предлага и за пътуване със седмична карта: "Седмична карта за една линия. Ако 5 от 7 дни пътувате за повече от 4 лв,, 2 дни ще са безплатни", обясниха още експертите.
На пресконференцията беше повдигната и темата относно това, че в градския транспорт се возят голяма част пенсионери и как те ще се справят с новия модел на заплащане."Те ползват преференциален превозен документ. Тяхната карта е 8 лв. на месец. Ако нямат такава, могат да дадат на шофьора 1,60 лв. Освен това много от тях получават пенсиите си по банков път", обясниха от СОС.
Предвижда се новите предложения на СОС да влязат в сила от есента на тази година. "Искаме консенсусно решение, което да е в полза на хората. Посочили сме, че има проблеми и сме показали, че има решения. Част от тези решения вече са обсъждани. Тези предложения може да бъдат възприети от политическите групи и прагматично да се подходи към нещата, за да се решат проблемите на хората", поясни Симеон Ставрев от СОС.