България и Румъния ще работят заедно река Дунав да стане плавателна целогодишно
България и Румъния ще работят заедно река Дунав да стане плавателна целогодишно / netinfo

Да бъде създаден Междуведомствен комитет за идентифициране, подготовка и изпълнение на проекти по Дунавската стратегия. Това решение беше взето днес по време на международна дискусия, на която Русе беше домакин.

Позицията на българската страна беше представена от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и национално лице за контакти на България по Стратегията на ЕС за Дунавския регион Николина Николова и от зам.-министъра на транспорта Камен Кичев. От румънска страна в работната среща се включиха Националното лице за контакти на Румъния по Дунавската стратегия Лучиан Фату и Държавният секретар по транспорта Валентин Преда.  В дискусията участваха и представители на Европейската комисия, които пряко отговарят за развитието на вътрешноводния транспорт: Карла Пейс – Координатор на Европейската комисия за проектите по вътрешноводен транспорт и Чезаре Бернабеи – Генерална дирекция „Мобилност и транспорт”, Европейска комисия.

Българската страна инициира пътна карта за предложение на съвместен с Румъния проект “Развитие на Европейски коридор 7 – р. Дунав за подобряване на навигацията, модернизацията на пристанищната и довеждаща инфраструктура и изграждането на интермодални терминали и информационна система в общия българо-румънски участък на реката”. Тя допринася за постигане на една от целите на Стратегията, свързана с нарастване на превоза на стоки по р. Дунав до 2020г. с 20% спрямо 2010г.
Предложената пътна карта е в рамките на Приоритетна област 1 мобилност и интермодателност по Дунавската стратегия.

Създаването на Междуведомствен комитет между България и Румъния, като страни-участнички по Дунавската стратегия е една от основните дейности, идентифицирана в пътната карта. Комитетът ще заработи вероятно до края на 2012 година. Целта му ще бъде създаване на общ план за действие между държавите, участващи в Дунавската стратегия и най-вече между България и Румъния, за изпълнение на ангажиментите по нея. Финансов източник би могъл да бъде новият предложен от Европейската комисия инструмент за Свързана Европа.

На срещата представителите на България и Румъния обсъдиха развитието на Транс европейски коридор VII чрез подобряване на навигацията в съвместния българо-румънски участък на р. Дунав, както и модернизацията на пристанищната и довеждащата инфраструктура, развитието на интермодалния транспорт и развитието на информационните системи. Беше представен и списък с проекти, които в зависимост от тяхната готовност, биха могли да се подготвят и реализират до 2020-а, 2030-а и 2050-а година.