С квалификации и факти кметът на Разград д-р Валентин Василев коментира днес отправените на пресконференция миналата седмица съмнения за корупционна схема при обявяването на обществена поръчка по проекта за благоустрояване на жк „Орел“. Подозренията отправиха тримата общински съветници, избрани от листата на Реформаторския блок, но афиширащи се като група на „Нова република“.
Според д-р Василев тези общински съветници – Джипо Джипов, Иво Димитров и Мануел Василев - представляват партии – политически лилипути, партии, останали в историята предимно с корупционни приватизационни сделки.
„Не ми е известно някой от лицата на снимката да е експерт по Закона за обществените поръчки. Внушенията, които се опитват да правят, че кметът Василев е в дъното на тази схема, са безпочвени и несъстоятелни. Внушения, но не конкретни обвинения, защото ако те са сигурни в твърденията си, би следвало да сигнализират компетентните органи. Тогава щяха да ми дадат основание да предявя иск срещу тях и да ги съдя за клевета. Едно от лицата на снимката изглежда притеснено и не на място. Бих го посъветвал, с оглед запазване на доброто му име, да не участва занапред в подобни политически пасквили. Другите двама – отново не прочели, отново неподготвени, независимо от дългогодишното участие в местния парламент. Единият от господата отново без ясна представа за себе си и за фамилния произход, който в случая го кара да изглежда нелепо, когато говори за корупция“ - допълни д-р Василев.
Той поясни, че съгласно действащия Закон за обществените поръчки от април 2016 г. критериите за възлагане на обществени поръчки са 2: “най-ниска цена“ и „оптимално съотношение качество/цена“. Конкретната обществена поръчка има за критерий „оптимално съотношение качество/цена“ по чл. 70, ал.2,т.3 от ЗОП. Чрез използваните показатели за оценка се осигурява определяне на офертата, която предлага най-добро съотношение качество-цена.
Съгласно чл.70, ал.2 от ЗОП при критерия „оптимално съотношение качество/цена“ се оценява: цената, както и показатели, включващи качествени аспекти от предмета на поръчката. Такива качествени показатели законодателят сочи, че може да се отнасят до следното:
1. Технически параметри – технически параметри – във въпросната обществена поръчка, това е Организация на изпълнението на поръчката или тъй нареченото Техническо предложение.
2. Технически условия, като начин и срок на изпълнение или срок за завършване – във въпросната обществена поръчка това е Срок за изпълнение.
Това са законовите показатели и измерители, които са допустими съгласно ЗОП и те са абсолютно точно възпроизведени в поръчката за ремонт ЖК “Орел“ в град Разград – категоричен бе кметът.
Ще припомним, че обвиненията на десните съветници бяха, че критерият за организация на изпълнението на поръчката е с най-голяма тежест при оценяването на офертите – 60%, а цената е с 30%, което предполага, че победителят вероятно ще е с близо два пъти по-висока цена от най-ниското предложение.
Десните изразиха съмнения и относно липсата на гаранция на извършените строително-ремонтни работи. Според кмета обаче гаранционни срокове, като показатели за методиката за оценка на офертите са били широко разпространени преди (по стария ЗОП) и водели до абсурдите да се предлагат 30, 50 или 100-годишни гаранционни срокове и фирмите печелеха именно благодарение единствено на този показател. При критерии „оптимално съотношение качество/цена“ е трудно да се обоснове как гаранционният срок влияе върху качеството на изпълнението, за да бъде включен в методиката за оценка – обяви д-р Василев. Той допълни, че обществената поръчка „Избор на изпълнители за извършване на строително-ремонтни работи по паркоустрояване на зелените площи в квартал „Орел“ има цял раздел 4 от Документацията, наречен „Гаранции“, в него са посочени всички гаранционни срокове, но те не са в методиката за оценка и не носят различни точки на кандидатите, а са като неизменимо условие, което е валидно за всички участници.
Д-р Василев представи и актуална съдебна практика по конкретния казус за законосъобразност на методиката е Решение №5378 от 28.04.2017г. по АДМ.Д.№ 540/2017г., IV ОТД. НА ВАС, касаещ жалба срещу същата методика за оценка, като жалбата е отхвърлена като неоснователна и решението на ВАС е окончателно.
Според д-р Василев тези общински съветници – Джипо Джипов, Иво Димитров и Мануел Василев - представляват партии – политически лилипути, партии, останали в историята предимно с корупционни приватизационни сделки.
„Не ми е известно някой от лицата на снимката да е експерт по Закона за обществените поръчки. Внушенията, които се опитват да правят, че кметът Василев е в дъното на тази схема, са безпочвени и несъстоятелни. Внушения, но не конкретни обвинения, защото ако те са сигурни в твърденията си, би следвало да сигнализират компетентните органи. Тогава щяха да ми дадат основание да предявя иск срещу тях и да ги съдя за клевета. Едно от лицата на снимката изглежда притеснено и не на място. Бих го посъветвал, с оглед запазване на доброто му име, да не участва занапред в подобни политически пасквили. Другите двама – отново не прочели, отново неподготвени, независимо от дългогодишното участие в местния парламент. Единият от господата отново без ясна представа за себе си и за фамилния произход, който в случая го кара да изглежда нелепо, когато говори за корупция“ - допълни д-р Василев.
Той поясни, че съгласно действащия Закон за обществените поръчки от април 2016 г. критериите за възлагане на обществени поръчки са 2: “най-ниска цена“ и „оптимално съотношение качество/цена“. Конкретната обществена поръчка има за критерий „оптимално съотношение качество/цена“ по чл. 70, ал.2,т.3 от ЗОП. Чрез използваните показатели за оценка се осигурява определяне на офертата, която предлага най-добро съотношение качество-цена.
Съгласно чл.70, ал.2 от ЗОП при критерия „оптимално съотношение качество/цена“ се оценява: цената, както и показатели, включващи качествени аспекти от предмета на поръчката. Такива качествени показатели законодателят сочи, че може да се отнасят до следното:
1. Технически параметри – технически параметри – във въпросната обществена поръчка, това е Организация на изпълнението на поръчката или тъй нареченото Техническо предложение.
2. Технически условия, като начин и срок на изпълнение или срок за завършване – във въпросната обществена поръчка това е Срок за изпълнение.
Това са законовите показатели и измерители, които са допустими съгласно ЗОП и те са абсолютно точно възпроизведени в поръчката за ремонт ЖК “Орел“ в град Разград – категоричен бе кметът.
Ще припомним, че обвиненията на десните съветници бяха, че критерият за организация на изпълнението на поръчката е с най-голяма тежест при оценяването на офертите – 60%, а цената е с 30%, което предполага, че победителят вероятно ще е с близо два пъти по-висока цена от най-ниското предложение.
Десните изразиха съмнения и относно липсата на гаранция на извършените строително-ремонтни работи. Според кмета обаче гаранционни срокове, като показатели за методиката за оценка на офертите са били широко разпространени преди (по стария ЗОП) и водели до абсурдите да се предлагат 30, 50 или 100-годишни гаранционни срокове и фирмите печелеха именно благодарение единствено на този показател. При критерии „оптимално съотношение качество/цена“ е трудно да се обоснове как гаранционният срок влияе върху качеството на изпълнението, за да бъде включен в методиката за оценка – обяви д-р Василев. Той допълни, че обществената поръчка „Избор на изпълнители за извършване на строително-ремонтни работи по паркоустрояване на зелените площи в квартал „Орел“ има цял раздел 4 от Документацията, наречен „Гаранции“, в него са посочени всички гаранционни срокове, но те не са в методиката за оценка и не носят различни точки на кандидатите, а са като неизменимо условие, което е валидно за всички участници.
Д-р Василев представи и актуална съдебна практика по конкретния казус за законосъобразност на методиката е Решение №5378 от 28.04.2017г. по АДМ.Д.№ 540/2017г., IV ОТД. НА ВАС, касаещ жалба срещу същата методика за оценка, като жалбата е отхвърлена като неоснователна и решението на ВАС е окончателно.