„Целта, която си поставихме през последните 5 години, е да работим за привличане на нови инвеститори, но заедно с това и да осигурим по-привлекателна и по-приятна среда за живот. Интензитета на развитие на града нараства все повече. Тази година в бюджета на Пловдив са отделени 3 милиона лева за отчуждаване и ще стартираме проектите по изграждане на булевард „Северен“ и реконструкция на булевардите „Васил Априлов“ и „Голямоконарско шосе“. Това заяви кметът на Пловдив Иван Тотев по време на работна среща, която се състоя в Градския дом на културата „Борис Христов“, организирана по покана на Тракия икономическа зона със съдействието на Община Пловдив и „Индъстри Уоч“.
Освен представители на фирми от Тракия икономическа зона, на обсъждането присъстваха народните представители от 43-ия парламент Менда Стоянова и Атанас Ташков, областният управител Здравко Димитров, кметовете на общините Марица и Раковски – Димитър Иванов и Павел Гуджеров. Основна тема на разговорите беше свързана с развитието на зоната и перспективите, които стоят на дневен ред по отношение на образованието, осигуряване на качествени кадри, икономиката и инфраструктурата.
Според него напълно реално е да се направи рехабилитация на Рогошко шосе и проектиране на всички връзки към съществуващите в района заводи и фирми. Той допълни, че бизнесът в града трябва да е спокоен за своите бъдещи инвестиции, защото икономиката в града е устойчива.
„Пловдив е лидер като индустриален работодател със заети над 72 000 човека, което е повече от Бургас и Варна взети заедно“, заяви Георги Стоев от „Индъстри уоч“. „Ако се включи и промишлеността броят се увеличава до 90 000. Икономическата зона все повече увеличава своите граници към Хасково и Димитровград“, допълни още той.
Участниците в срещата стигнаха до извода, че вече е необходимо не само да се търсят нови инвеститори, нещо по което се работи през последните години и което дава добри резултати, а да се помисли в посока задържане на съответния бизнес и осигуряване на все по-качествени и квалифицирани работници.
Според Пламен Панчев, съуправител на Тракия икономическа зона, Пловдив заема централно място по инвестиции, но е необходима цялостна програма за задържане на бизнеса, който да може да планира своите инвестиции.
„Сериозен диалог е нужен по темата с инфраструктурата. През последните години правителството на ГЕРБ работи усилено и успя да изгради несъществуващи магистрали“, уточни Атанас Ташков. Той посочи, че в програмата на партията е заложен ремонт за Околовръстното шосе на Пловдив от Пазарджишко шосе до Асеновградско шосе, активно се работи и по Ягодовско шосе, в задачите е и довършване на пътя Баня – Карлово, където има 10-километров участък за ремонт. Основен приоритет е и реконструкцията на Голямоконарско шосе, Рогошко шосе, както и пътят Пловдив – Асеновград, като за последния проект финансирането е вече осигурено и в рамките на 18 месеца след старта на строителните дейности може да бъде приключен.
Представителите на бизнеса споделиха, че потенциалът на Пловдив е голям, а постигнатото трябва да се надгражда. Начинът да стане това е посредством обучаване и подготовка на професионални, квалифицирани кадри чрез непрекъсната съвместна работа на бизнеса с училищата в съответствие с нуждите на същия този бизнес, който да осигури необходимото заплащане на работни заплати в съответствие с европейското такова.
От срещата стана ясно още, че е абсолютно необходимо и от първостепенно значение довършване на булевард „Васил Априлов“, изграждане на булевард „Северен“, а в национален мащаб - изграждане на още пътни артерии, тунел под Стара планина.
Според Менда Стоянова начинът за осъществяване на големите инфраструктурни проекти е по пътя на концесиите.
„Фокусът трябва да се насочи и към детските градини и началните класове в училище. Има много деца, които не посещават тези заведения и не получават базовите знания за грамотност, а оттам възможността за повече квалифицирани кадри все повече намалява. Затова е необходимо децата да посещават училище и ако това не се случва, то родителите да бъдат санкционирани или съответно стимулирани.“, обясни тя.
Според областния управител Здравко Димитров освен тунелът под Шипка важни още са каскадата „Въча“, летище „Пловдив“, а бизнесът да стимулира младите хора посредством стипендии.
Според участниците в днешния форум много от проблемите могат да се решат, ако професионалните гимназии във всяко едно направление станат общински и работят съвместно с икономическия клъстър и образователния борд, който беше сформиран преди няколко месеца между Община Пловдив, Министерството на образованието, Тракия икономическа зона и „Индъстри уоч“.
Подобни срещи разговори, на които да се обсъждат различни въпроси и теми за решаване, както и насоки за бъдещи планове ще има регулярно през 3 месеца, като форматът ще бъде още по-обхватен.
Освен представители на фирми от Тракия икономическа зона, на обсъждането присъстваха народните представители от 43-ия парламент Менда Стоянова и Атанас Ташков, областният управител Здравко Димитров, кметовете на общините Марица и Раковски – Димитър Иванов и Павел Гуджеров. Основна тема на разговорите беше свързана с развитието на зоната и перспективите, които стоят на дневен ред по отношение на образованието, осигуряване на качествени кадри, икономиката и инфраструктурата.
Според него напълно реално е да се направи рехабилитация на Рогошко шосе и проектиране на всички връзки към съществуващите в района заводи и фирми. Той допълни, че бизнесът в града трябва да е спокоен за своите бъдещи инвестиции, защото икономиката в града е устойчива.
„Пловдив е лидер като индустриален работодател със заети над 72 000 човека, което е повече от Бургас и Варна взети заедно“, заяви Георги Стоев от „Индъстри уоч“. „Ако се включи и промишлеността броят се увеличава до 90 000. Икономическата зона все повече увеличава своите граници към Хасково и Димитровград“, допълни още той.
Участниците в срещата стигнаха до извода, че вече е необходимо не само да се търсят нови инвеститори, нещо по което се работи през последните години и което дава добри резултати, а да се помисли в посока задържане на съответния бизнес и осигуряване на все по-качествени и квалифицирани работници.
Според Пламен Панчев, съуправител на Тракия икономическа зона, Пловдив заема централно място по инвестиции, но е необходима цялостна програма за задържане на бизнеса, който да може да планира своите инвестиции.
„Сериозен диалог е нужен по темата с инфраструктурата. През последните години правителството на ГЕРБ работи усилено и успя да изгради несъществуващи магистрали“, уточни Атанас Ташков. Той посочи, че в програмата на партията е заложен ремонт за Околовръстното шосе на Пловдив от Пазарджишко шосе до Асеновградско шосе, активно се работи и по Ягодовско шосе, в задачите е и довършване на пътя Баня – Карлово, където има 10-километров участък за ремонт. Основен приоритет е и реконструкцията на Голямоконарско шосе, Рогошко шосе, както и пътят Пловдив – Асеновград, като за последния проект финансирането е вече осигурено и в рамките на 18 месеца след старта на строителните дейности може да бъде приключен.
Представителите на бизнеса споделиха, че потенциалът на Пловдив е голям, а постигнатото трябва да се надгражда. Начинът да стане това е посредством обучаване и подготовка на професионални, квалифицирани кадри чрез непрекъсната съвместна работа на бизнеса с училищата в съответствие с нуждите на същия този бизнес, който да осигури необходимото заплащане на работни заплати в съответствие с европейското такова.
От срещата стана ясно още, че е абсолютно необходимо и от първостепенно значение довършване на булевард „Васил Априлов“, изграждане на булевард „Северен“, а в национален мащаб - изграждане на още пътни артерии, тунел под Стара планина.
Според Менда Стоянова начинът за осъществяване на големите инфраструктурни проекти е по пътя на концесиите.
„Фокусът трябва да се насочи и към детските градини и началните класове в училище. Има много деца, които не посещават тези заведения и не получават базовите знания за грамотност, а оттам възможността за повече квалифицирани кадри все повече намалява. Затова е необходимо децата да посещават училище и ако това не се случва, то родителите да бъдат санкционирани или съответно стимулирани.“, обясни тя.
Според областния управител Здравко Димитров освен тунелът под Шипка важни още са каскадата „Въча“, летище „Пловдив“, а бизнесът да стимулира младите хора посредством стипендии.
Според участниците в днешния форум много от проблемите могат да се решат, ако професионалните гимназии във всяко едно направление станат общински и работят съвместно с икономическия клъстър и образователния борд, който беше сформиран преди няколко месеца между Община Пловдив, Министерството на образованието, Тракия икономическа зона и „Индъстри уоч“.
Подобни срещи разговори, на които да се обсъждат различни въпроси и теми за решаване, както и насоки за бъдещи планове ще има регулярно през 3 месеца, като форматът ще бъде още по-обхватен.