Центърът за приобщаващо образование представи днес в Благоевград нов модел за превенция на дискриминацията в училище.
Проектът "Един за всички – всички за един" има за цел да приложи нова методология за работа с деца, базирана върху позитивния ролеви модел, която да подобри приемането и сътрудничеството между всички ученици, без значение от етнически, културен и социален произход и пол.
"Ако запознаем децата с примера на известни личности - исторически или настоящи, които в живота и работата си са се борили срещу определeни несправедливости в света и обществата, в които са живели, то децата ще се впечатлят от тези неща и ще видят един добър пример", заяви мениджърът на проекта Димитър Лазаров, като поясни, че целевата група на проекта включва ученици от пети до седми клас.
В резултат на работата по проекта Центърът за приобщаващо образование представи наръчник, който е разработен с цел да подпомага усилията на учителите и учениците за преодоляването на предразсъдъците по един позитивен и игрови начин.
Той е разделен на шест модула. Всеки от тях е посветен на дадена личност, която се свързва с определен тип дискриминация, като само последният модул е посветен на две личности едновременно. Всеки един от модулите е предвиден за два учебни часа и в тях е описана по една игра. Тя е съобразена с типа дискриминация, която илюстрира.
Избраните личности са Mартин Лутър Кинг, Малала Юсуфзай, Махатма Ганди, Нелсън Мандела, майка Тереза, Стивън Хокинг и Алберт Айнщайн.
Идеята да бъдат избрани чужденци, а не български личности като Левски, Каравелов или Ботев, е за да се изградат позитивни образи на чисто, тъй като децата най-вероятно вече знаят определени неща за родни исторически личности, поясни Димитър Лазаров.
Важен елемент от игровия подход е дискусията, която поражда след това сред учениците, като те биват приканени да търсят паралели между наученото и реалния им живот.
Проектът "Един за всички – всички за един" е финансиран в рамките на Програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014, а пилотно методологията бе приложена в СОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ в Сливница и включи 125 ученици от 5 и 6 клас.
Чуйте още в звуковия файл.