Учени откриха следи от огромни вдлъбнатини на Церера
Учени откриха следи от огромни вдлъбнатини на Церера / снимка: БГНЕС, архив

Американски планетолози заключиха, че в далечното минало геоложките особености на планетата джудже Церера са претърпели катастрофални изменения, съобщи Лента.

Вижте снимка, показваща загадъчните петна на Церера в удивителни детайли

На Церера са открити следи от вдлъбнатини с диаметър над 800 км. Едната от тях се намира в района на южния полюс на планетата. По мнението на учените, става въпрос за басейн, който се е формирал в резултат на бомбардиране на Церера с астероиди.

Снимки на Доун разкриха нови детайли от Церера (СНИМКА)

Създадени от учените компютърни модели показват, че през последните 4,55 милиарда години на планетата джудже са се появили 10-15 кратера, всеки от които е с диаметър над 400 км, и около 40 кратера, чиито диаметри са по над 100 км.

НАСА показа отблизо планетата-джудже Церера (СНИМКИ)

Заключенията са въз основа на сравняване на небесното тяло с астероида Веста. Понастоящем на Церера не се наблюдават кратери с диаметри, които са по над 285 км. На планетата джудже има 16 вдлъбнатини, всяка от тях с диаметър над 96 км. Причината за това учените виждат в активни геоложки процеси, станали в миналото на небесното тяло.

НАСА представи подробна карта на Церера (ВИДЕО)

Космическият апарат "Доун", който в момента изследва Церера, даде възможност на учените да създадат топографска карта на планетата джудже. Установено бе, че небесното тяло съдържа големи количества воден лед. "Доун" констатира също, че на Церера е възможно да има следи от криовулканизъм. Вода с разтворени в нея соли може да е мигрирала към повърхността на небесното тяло и да е запълнила появили се на нея големи кратери.

"Доун" - първият космическият апарат, стигнал планета джудже

Учените се надяват да проверят получените чрез компютърните модели данни през 2018 г., когато "Доун" ще се доближи на минимално разстояние от Церера.
Резултатите от изследването са публикувани в Nature Communications.