Пренасочването на топъл въздух от двигателите и изпомпването на топящи леда химикали върху крилата са два от начините за поддържане на повърхностите на самолетите незаледени по време на полет, но екип от изследователи търси по-ефективни методи, пише Gizmag.
Намирайки вдъхновение в събиращи вода пустинни бръмбари, учените са разработили релефна повърхност, върху която заледяването може да се контролира и предотвратява. Изследователите посочват, че материалът би могъл да се произвежда в големи мащаби и да се прилага не само към самолетни части, но и към вятърни турбини, термични помпи и предните стъкла на автомобили.
Дронът - детска играчка, скъпо удоволствие или технология на бъдещето?
Намибийският пустинен бръмбар оцелява в сухата африканска пустиня с помощта на природна система за събиране на вода върху черупката си. Тя се състои от малки издатини, където влагата във въздуха образува малки капчици, и гладка, отблъскваща вода повърхност, по която капчиците се стичат към устата на насекомото. Учени от Вирджинския политехнически институт в САЩ (Virginia Tech) променят комбинацията от хидрофилни и хидрофобни повърхности, за да контролират образуването на лед.
Вече има материал, който поглъща 99,7% от звука
"Поддържането на повърхностите сухи е свързано с изразходване на огромни количества енергия," казва Патрик Колиър от Националната лаборатория "Оук Ридж", който е един от авторите на изследването. "Затова отделяме повече внимание на начините за контролиране на кондензацията на вода и замръзването. Резултатът би могъл да се изрази в значително спестяване на средства." Проучването е публикувано в журнала Scientific Reports.
Източник: Фокус