Дронът - детска играчка, скъпо удоволствие или технология на бъдещето?
Дронът - детска играчка, скъпо удоволствие или технология на бъдещето? / Thinkstock/Getty Images

Трябва да има регламентация в използването на дроновете, които много бързо навлизат във всички сфери на нашия живот, смята Роберт Маринов, компютърен специалист и експерт в областта на иновативните технологии. Той коментира пред БТА приложението на дроновете, както и дали у нас трябва да бъде законово уредено притежаването им, каквито опити се правят в ЕС.

Според експерта дроновете са по-близки до истинските летателни апарати, отколкото до детските играчки. Разполагат с всички системи, с които разполага и един конвенционален летателен апарат - самолет или хеликоптер, имат компаси, GPS навигация, жироскопи, барометри, акселерометри и т.н. Маринов смята също, че дроновете е редно да бъдат разглеждани като инструменти, с които могат да се извършат определени задачи.

Вижте най-добрите снимки, направени с дрон

Гледам на дроновете като на висока технология, на машинка, която може много неща. Като прогресивно средство за контрол, наблюдение, картографиране, въздушна фотография, използващи се в земеделието и т.н. Някои едри земеделци в България отдавна притежават дронове, които обхождат масивите им, по определен маршрут. Това е форма на контрол, коментира експертът.

Играчка ли е дронът?

Дроновете въобще не са детски играчки, нищо, че някои от тях изглеждат така. Те са по-близки до истинските летателни апарати, отколкото до детските играчки. Разполагат с всички системи, с които разполага и един конвенционален - самолет или хеликоптер, имат компаси, GPS навигация, жироскопи, барометри, акселерометри и т.н. Има дронове - наистина детски играчки, в които тези навигационни системи не присъстват, а имат само дистанционно управление.

Технологиите при съвременните дронове са толкава напреднали, че днес един дрон може да се разглежда като почти автономно устройство. Той може да лети в автоматичен режим, компютърно устройство може да го стабилизира, да го управлява и насочва, и т.н. само да са оказани контролни точки и маршрут за движение - натискаш определени копчета "старт" и дронът лети.

Притежаването на дрон е лукс, предвид това, че струва немалко пари. Струва поддръжка и много настройки. Използвам моя дрон за снимки отвисоко, които са интересни за много хора, разказа Роберт Маринов.

Твърденията за опасност от дроновете и тяхната експлоатация са пресилени

Според специалиста всички твърдения за опасността от дроновете и тяхната експлоатация са пресилени. По-скоро дроновете е редно да бъдат разглеждани като инструменти, с които могат да се извършат определени задачи. Колкото до двойната употреба на подобни летателни средства, не трябва да забравяме, че строгите закони за контрол върху оръжията не спират нито терористите, нито престъпниците да се снабдяват с такива и да ги употребяват.

Откриха как да блокират дроновете

Притеснението ми е, че в желанието си държавата да създаде някаква регулация, ще създаде само бюрократично-репресивен хаос, с който само ще затрудни нормалните потребители на подобен род устройства, е мнението на Роберт Маринов.

По отношение на нещата, които се случват с военните дронове по летищата и някои инциденти искам да споделя, че в нормалните държави, производителите на тези устройства много отдавна са предвидили и поставят в тях определен комплекс от защити, които примерно пречат на дроновете да летят над определени региони, коментира Роберт Маринов. Такива забранени зони за полети са всички летища, атомни електроцентрали или други обекти, над които е опасно да се лети или това би затруднило полетите на други летателни средства.

В софтуера на дроновете се вкарват точно определени точки, координати и маршрути, над които е забранено той да лети. В паметта се вкарва т.нар. електронна ограда, която огражда виртуално летище или обект. Така че дронът спира в тази електронна виртуална преграда и технически той не може да лети в тази зона.

Дронът е съвсем ново прогресивно средство за контрол и наблюдение

Гледам на дроновете като на прогресивно средство за контрол, наблюдение, картографиране, въздушна фотография, използващи се в земеделието и т.н., коментира експертът. Според него някои едри земеделци в България отдавна притежават дронове, които обхождат масивите им по определен маршрут. Това е форма на контрол над полето.

Дроновете имат няколко сериозни предимства пред конвенционалните летателни средства. Първото предимство е многократно по-ниската им себестойност, както и разходите, които трябва да се направят за единица време във въздуха. Друго предимство е, че дронът може да лети там, където е невъзможно за конвенционалните самолети и вертолети, на височина от няколко сантиметра от земята, да преминава през тунели, под надлези или в затворени пространства.

И не на последно място, именно поради факта, че е безпилотно устройство, дронът може да бъде изпратен в опасни зони или на места, където е невъзможно човешкото присъствие (например по време на промишлени аварии). Всички помним кадрите, изпратени от безпилотни апарати при взривовете в цехове за взривни материали на няколко места в България - задача изключително опасна за изпълнение от пилотиран апарат.

Полицията в Токио с отряд от дронове

Дроновете могат да заменят в бъдеще и патрулните коли

Технологиите днес се развиват с много сериозни темпове и няма да е далеч времето, когато подобни технически устройство ще заменят патрулните коли на полицията, които ще патрулират доста по-ефективно от един полицейски екип. При автоматичните режими един оператор ще може да контролира десетина дрона.

Фирмата "Амазон" например използват дронове за доставка на малки пакети. Не е далеч времето, когато дрон ще ни доставя и пощенски пратки.

При зададен маршрут за движение дрон от висок клас може да се движи по предварително зададен автоматичен решим с до 20 междинни точки, като на всяка точка е фиксирана височината, на която да лети.

Дронът може да обходи изцяло град като Видин и да се върне в изходната точка с едно зареждане на батерията. В страната дронове имат 100-200 частни лица и в техния софтуер има забрани, къде не може да се лети - над летища, военни обекти, коментира експерта. Така че хората, които имат такива устройства, 90 процента летят извън града на открити пространства.

Като цяло във всички държави политиците осъзнават огромния потенциал на тези устройство и това, което е типично за тях, е да се опитат да сложат ръка на всички технологии, които могат да ги притеснят по някакъв начин, посочи Роберт Маринов.

Бъдещето на дроновете е обект на доклад и в Европейският парламент

Безопасното използване на безпилотните летателни апарати, известни като дронове, е тема на доклад, който Европейският парламент одобри в края на октомври миналата година. Депутатите призоваха за регламентиране с цел развитие на сектора, без крайности, които биха попречили на инвестициите. Докладът е бил приет с внушително мнозинство - 581 гласа "за", 31 "против" и 21 "въздържал се". Ударението на доклада е било поставено върху сигурността при използване на дроновете.

Според текста, приет в комисията на ЕП по транспорт, дроновете трябва да могат да идентифицират други летателни апарати в същото въздушно пространство, за да се избегнат рисковете от сблъсък със самолети.

Медицински дрон оказва спешна помощ в Холандия

Близостта до населени райони и до зони, забранени за полети, като летища, електроцентрали, химически заводи, също трябва да се отчита. Евродепутатите освен това настояват за осигуряване на мерки за безопасност, за да може пазарът с дронове да поеме нагоре. Предпазните мерки ще включват регистрирането на безпилотните самолети и оборудването с лични чипове, за да се гарантира, че те могат да бъдат идентифицирани, в случай на инцидент. Апаратите следва да се различават в зависимост от нивата на риск и да се прави разлика между "професионален апарат", "апарат за отдих", или средство за текстови реклами.

Авторка на доклада е британската евродепутатка Жаклин Фостър, от групата на Европейските консерватори и реформисти. Една от необходимите според нея практически стъпки е създаването на "подходящи школи за управление" на дронове.

Според експерти пазара за безпилотни летателни апарати се очаква да достигне 80 милиарда до 2025 г., като може да създаде и активира около 100 хиляди работни места в Евросъюза.