Откриха най-ярката свръхнова досега
Откриха най-ярката свръхнова досега / Guliver/Getty Images

Астрономи откриха най-ярката звездна експлозия, наблюдавана някога, съобщиха Асошиейтед прес и Франс прес. Мощността й няма равна на себе се в откритията на астрофизиката - светлината й е 570 пъти по-ярка от тази на слънцето.

Наблюденията могат да допринесат да се опознаят по-добре тези екстремни и все още мистериозни звездни феномени.

Астрономи засякоха най-силната светлина във Вселената

Свръхновата, кръстена ASASSN-15lh, е 200 пъти по-мощна в сравнение с типична подобна експлозия. Мощността й надвишава повече от 2 пъти предишния рекорд, смятат учени.

"ASASSN-15lh е най-мощната свръхнова, откривана някога в историята на човечеството. Механизмът на експлозията остава загадка, тъй като нито една теория на физиката не успява да го обясни", заяви един от авторите на изследването Субо Дун от Пекинския университет.

"Подобни открития са причината да съм астроном", допълни Бенджамин Шапи от института "Карнеги" за наука в Пасадена.

В мига, когато експлозията бе най-силна, интензитетът на светлината й бе около 20 пъти по-голям от този на всички звезди в Млечния път взети заедно, поясниха астрономите. Този нов рекорд за мощност на звездна експлозия е изключителен пример за свръхнова със свръхголяма светимост.

Разбулват тайната на една от най-странните звезди

"Учените не са наясно каква е природата на тези звезди и какви са механизмите, които биха могли да обяснят подобни екстремни свръхнови", отбелязаха астрономите.

ASASSN-15lh се намира на разстояние 3,8 милиарда светлинни години от Земята в далечна галактика и е наблюдавана за пръв път през юни 2015 г. с помощта на телескопи в Чили в рамките на международен проект за следене на свръхнови във вселената.

След това други наземни телескопи поеха щафетата за тези наблюдения, които продължават и днес. Анализът показва, че светлинният спектър на ASASSN-15lh се различава от този на други около 250 свръхнови, които бяха открити в рамките на проекта от лансирането му през 2014 г.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".