Откриха мозъчен протеин, влияещ върху загубата на паметта
Откриха мозъчен протеин, влияещ върху загубата на паметта / ThinkStock/Getty Images

Мозъчен протеин може да има защитен ефект, забавяйки загубата на паметта, сочат резултатите от изследване, цитирани от сп. "Сианс е авнир". Протеинът, кръстен пентраксин-2, може да открие пътища за разработване на терапия срещу болестта на Алцхаймер. Открит е от учени от университета на Айова, САЩ.

Учени възстановиха "изгубени" спомени с помощта на светлина

Те изследвали изображения с ядреномагнитен резонанс на гръбначномозъчна течност и проби от нея от три групи индивиди, чието здравословно състояние било проследено в разстояние на две години. Първата група включвала здрави доброволци, втората - хора, които имат смущения в паметта, свързани с риск от поява на болестта на Алцхаймер, а третата - засегнати от същата болест пациенти.

След като анализирали получените резултати, учените заключили, че хората с по-висока концентрация на протеина пентраксин-2 са са по-малка загуба на паметта и атрофия на мозъка. Това е в сила за трите групи участници. Учените предполагат, че по-високата концентрация на пентраксин-2 може да има защитен ефект, забавяйки атрофията на мозъка и загубата на паметта.

Каква е ролята на този протеин, който дава толкова много надежди? Той регулира функциите на имунните клетки в мозъка и връзките между невроните, поясниха учените. Протеинът почиства "отпадъците" в мозъка и оказва своето въздействие за намаляване на възпалението му. Откритието потвърждава хипотезата, че хроничното възпаление на мозъка играе роля за развитието на болестта.

Орехите подобряват паметта

Хроничното възпаление води до деградация на кръвообращението, до по-малко връзки между невроните, до клетъчна смърт в мозъка, допринасяйки за атрофията му и за наблюдаваното при болестта намаляване на когнитивните способности, отбелязаха учените.