Някои комети се разделят на две и пак се сливат
Някои комети се разделят на две и пак се сливат / Guliver/Getty Images

Астрономи са на мнение, че са открили странна особеност при определен клас комети, съобщи ЮПИ. Тя може да е с основна роля за еволюцията им.

Изследването навежда на мисълта, че комети, които орбитират по-малко от 200 години около Слънцето и са известни като периодични комети, могат да се разделят на две части, които впоследствие да се слеят. Получените резултати обясняват защо много периодични комети имат изпъкналости по повърхността си и по външния си вид напомнят снежни човеци или гумени патета.

Лед разкрива тайни за произхода на кометата Чурюмов-Герасименко

Учените стигнали до тези заключения, след като изследвали отблизо кометата 67Р/Чурюмов-Герасименко - първата комета, приютила сонда на повърхността си. 67Р/Чурюмов-Герасименко е с формата на пате, а снимки отблизо показаха, че дълги цепнатини разделят двете й изпъкналости.

Учените създали компютърен модел, който да прогнозира какви условия са необходими, за да може върху обект с подобна форма да се появят цепнатини и той да се раздели на две. Било установено, че за целта ще е достатъчно скоростта на въртене на 67Р/Чурюмов-Герасименко да е два пъти по-голяма от сегашната.

"Розета" откри кислород на кометата Чурюмов-Герасименко

"Анализът ни предсказва къде точно ще се появят цепнатините", заяви проф. Даниъл Шиърс от университета на Колорадо в Боулдър. "Сега имаме нови виждания как някои комети могат да еволюират след време", допълва той.

На кометата Чурюмов-Герасименко може да има живот

Въртенето на кометите може да бъде повлияно от гравитацията на минаващи край тях обекти или от изхвърляните от тях газове при доближаването им до Слънцето. Моделът предсказва, че двете части на разцепила се комета би трябвало да орбитират една около друга, преди да се слеят.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".