Розета откри кислород на кометата Чурюмов-Герасименко
Розета откри кислород на кометата Чурюмов-Герасименко / снимка: Gulivr/Getty Images

Американски учени откриха с помощта на космическия апарат "Розета", който изследва кометата Чурюмов-Герасименко, в кома й - газово-праховата атмосфера около ядрото, молекулярен кислород, предадоха ТАСС и Франс прес. А това не е характерно за кометите и не се обяснява със съществуващите модели за образуване на Слънчевата система.

Ние докладваме за резултатите от измерванията на молекулярния кислород, извършени в естествени условия, в кома на кометата Чурюмов-Герасименко, с локално съдържание от един до десет процента спрямо молекулите на водата и със средна стойност 3,8 плюс-минус 0,85 процента, съобщават Андре Беълер от университета на Мичиган /САЩ/ и неговите колеги.

С нови данни от „Розета” ще изследват възникването на живота на Земята

Изследователите са анализирали данните от масспектрометъра ROSINA-DFMS, монтиран на борда на космическия апарат "Розета". Те са получени от септември 2014 до март 2015 г. По съотношението на молекулите на кислорода и водата учените са установили, че имат един и същ източник - вещество в ядрото на кометата, което се изпарява под действието на слънчевата топлина. Това означава, че молекулите на кислорода са присъствали в "първородното" вещество, от което се е образувала Слънчевата система, и което оттогава е останало в непроменен вид в кометите.

На кометата Чурюмов-Герасименко може да има живот

Досега учените смятаха, че на ранния стадий от образуването на Слънчевата система кислородът се е свързвал с водорода и затова може да бъде открит в кометното вещество само в състава на водата. Съществуването на молекулярен кислород във веществото, от което са се образували кометите, не се обяснява със съществуващия модел за формиране на Слънчевата система, отбелязват учените.

Подробности за откритието са публикувани в сп. "Нейчър".