/ Gulliver/Getty Images

С обявяването на Нобеловата награда за физиология или медицина днес в Стокхолм започва Нобеловата седмица, съобщи сайтът nobelprize.org.

Носителят или носителите на Нобеловата награда за физика ще бъдат огласени на 8 октомври, за химия - на 9 октомври.

На 10 октомври ще бъде присъдена Нобеловата награда за литература.

В петък - 11 октомври, в Осло ще бъде обявена Нобеловата награда за мир, а на 14 октомври в Стокхолм ще бъде обявена Нобеловата награда за икономика.

Нобеловата награда за медицина е първата, която се обявява в понеделник около 11:30 ч. в Стокхолм, предаде АФП. Награда може да бъде присъдена за изследвания на рака или лекарства за лечение на сърдечносъдови заболявания, което ще внесе лъч оптимизъм в един свят, обхванат от кризи.

Сред възможните лауреати е Кеван Шокат, американски биолог, който е открил как да блокира раковия ген KRAS, който стои в основата на една трета от раковите заболявания, включително трудни за лечение тумори на белия дроб, дебелото черво и панкреаса.

„Благодарение на неговото откритие те вече се тестват за нови лечения“, каза Аника Остман, научен репортер в шведското обществено радио SR.

Изследванията на начините за лечение на сърдечносъдови заболявания също биха могли да получат признание, като се споменава работата на генетиците Джонатан Коен и Хелън Хобс.

Те са идентифицирали гени, които регулират метаболизма на основни липиди като холестерола, което е довело до нов клас лекарства за понижаване на холестерола, обясни Дейвид Пендълбъри, ръководител на аналитичната група Clarivate, която идентифицира изследвания, достойни за Нобел.

Хобс спечели наградата за пробив в науките за живота през 2016 г., като сподели отличието с шведския генетик Сванте Паабо, който продължи да печели Нобелова награда през 2022 г.

Пендлебъри обърна внимание и на трио невролози, които са изследвали базалните ганглии - област в мозъка, важна за мотивацията и възнаграждението, и как тя регулира нашето поведение.

Тримата са американската невроложка Ан Грейбиел, японецът Окихиде Хикосака и роденият в Германия Волфрам Шулц.

Други потенциални победители са Давор Солтер и Азим Сурани за тяхното изследване на епигенетиката, която проучва как клетките контролират дейността на гените, без да променят ДНК.

Миналата година наградата за медицина бе присъдена на изследователите Каталин Карико и Дрю Вайсман за работата им по технологията на РНК-месинджъра, която проправи пътя за революционните ваксини за COVID-19.

По желание на Алфред Нобел (1833 - 1896) учредените от него награди са за най-важните открития в областта на физиката, химията, физиологията или медицината, за забележителни литературни постижения, за дейност в интерес на световния мир.

Първата Нобелова награда е връчена в Сен Тропе през 1901 г. - пет години след смъртта на Алфред Нобел. Церемониите в Стокхолм и Осло, на които лауреатите получават наградите си, по традиция се насрочват на 10 декември, годишнината от смъртта на Нобел.

Всяка награда може да бъде присъдена най-много на трима номинирани. Тя се състои от златен медал, диплом и парична сума. Паричната равностойност на Нобеловата награда от 2023 г. е 11 милиона шведски крони (1 шведска крона = 0,088 евро).

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня