Ракета откри вода и живак на Луната
Ракета откри вода и живак на Луната / www.sxc.hu

Ракета, която беше изстреляна към Луната миналата година, вдигна няколкостотин килограма вода, сребро, живак и други изненадващи химикали, съобщиха учените, цитирани от АФП и БГНЕС.

Американската космическа агенция NASA изстреля ракетата по кратера Кабеус, който е в постоянно сянка, за да види буквално какво ще изскочи. Докладите, публикувани в списание Science, показват някои изненадващи открития, включително големи количества вода под формата на лед, въглероден диоксид, амоняк, сребро и живак.

"Това място изглежда като съкровищница на елементи и съединения", заяви планетарния геолог Петър Шулц от Университета Браун на Родезийските острови. По време на мисията LCROSS, ракетата беше изстреляна по тъмния замръзнал кратер, а инструментите на сателит измериха спектъра на праха, който се вдигна.

Около 5,6% от общата маса на Кабеус е замръзнала вода, смятат учените на NASA. Среброто вероятно е в малки частици, които не може да се добиват. Живакът е бил неприятна изненада, защото е в големи количества. "Неговата токсичност може да представлява спънка пред човешките изследвания".