Най-добрите храни и напитки за здрав сън

/ ThinkStock/Getty Images
Добрият и пълноценен сън е много важен за здравето ви. Той може да намали риска от развитие на определени хронични заболявания, да поддържа активен и здрав мозъка ви, да укрепне имунната система, да балансира храносмилането, да спомогне да бъдете по-спокойни, да се чувствате добре, заредени и пълноценни в дейностите ви през деня.
 
Между 7 и 9 часа сън всяка вечер се смятат за здравословно време. Добре е също така да лягате приблизително по едно и също време (не прекалено късно) и да ставате по едно и също време. Режимът е важната част от това сънят ви да е пълноценен.
 
Има много начини, с които да стимулирате по-доброто наспиване и да помогнете на себе си да се чувствате по-добре на сутринта. Сред тях са да не сте заобиколени от техника, по-малко телевизия и повече книги, по-малко негативни емоции и повече спокойствие и приятни изживявания и т.н.
 
Но сред всички тези възможности има храни и напитки, които също могат да ви помогнат. Ето най-добрите сред тях, които можете да консумирате преди лягане, за да подобрите качеството на съня си.

Бадемовите ядки помагат за регулиране на нивата на кръвната захар, чийто спад по това време на годината се свързва с т.нар. "зимна тъга"
ThinkStock/Getty Images

Бадеми
 
Те са отличен източник на много хранителни вещества, а 30 грама от тях съдържат нужните дневни дози фосфор и манган.
 
Редовното хапване на тези вкусни ядки намалява риска от хронични и сърдечни заболявания. Това се дължи на тяхното съдържание на мононенаситени мазнини, фибри и антиоксиданти.
 
Бадемите могат да помогнат за подобряване качеството на съня, защото са източник на регулиращия съня хормон мелатонин. Те са и отличен източник на магнезий и консумирането им в умерени количества (не повече от една шепа) може да помогне за хора, които страдат от безсъние.

л
Thinkstock/Getty Images

Чай от лайка
 
Той съдържа антиоксиданти, стимулира имунната система, намалява тревожността и депресията и помага за здравето на кожата. Освен това чаят от лайка има някои уникални свойства, които могат да подобрят качеството на съня. Въздействието от приятната напитка след дългия ден е приятно, отпускащо и успокоително.
 
Приготвянето на чай от лайка е много лесно. Възвира се водата и се прибавя цвета от лайка. Изчакват се няколко минути и се отнема от котлона. Добре е чаят от лайка да престои малко, докато билката падне на дъното. Чаят се прецежда и се подслажда с мед по желание.

Пълномасленото мляко увеличава нивото на "добрия" холестерол в кръвта
ThinkStock/Getty Images

Мляко
 
Прекрасна напитка преди сън, особено ако е съчетана с лъжичка мед.
 
Млякото съдържа триптофан, което е една от 20-те основни аминокиселини и е жизнено важна за човека. Триптофанът трябва да се доставя чрез храната или добавки. Хроничният недостиг на триптофан води до намалени нива на серотонин и други невротрансмитери, което може да повлияе на настроението, влошават паметта и повишава агресията.
 
Млякото е доказано, че подобрява съня, особено когато се приема заедно с мелатонин и се свързва с упражнения.

б
Thinkstock/Getty Images

Банани
 
Тези плодове са полезни за намаляване на нивата на стрес, защото съдържат триптофан, форма на протеин, който тялото преобразува в серотонин (т. нар. "щастлив хормон"), който от своя страна ви помага да се отпуснете и подобрява настроението.
 
Бананите са и добър източник на магнезий. И двата типа свойства могат да ви помогнат да постигнете добър сън.

киви
Thinkstock/Getty Images

Киви
 
Екзотичният плод ускорява заспиването и учените още не са установили каква е причината за това негово действие. Те предполагат, че кивито влияе на нивата на антиоксидантите и на серотонина в човешкия организъм.
 
Бoгaтото нa флaвoнoиди ĸиви e пoлeзно пo вpeмe нa бpeмeннocт, дoпpинacя зa пoддъpжaнe нa здpaвeтo нa ĸoжaтa и нacъpчaвa ycвoявaнeтo нa жeлязo в opгaнизмa. Aнтимиĸpoбнитe cвoйcтвa нa ĸивитo пpeдпaзвaт oт peдицa пaтoгeни и yĸpeпвaт имyннaтa зaщитa нa тялoтo.

мед
Thinkstock/Getty Images

Мед
 
Само една чаена лъжичка мед е достатъчна, за да стимулира отделянето на мелатонин в мозъка и да изключи орексина (който ни държи нащрек), като по този начин ви помага да се абстрахирате и отпуснете.
 
Ако съчетаете меда с чаша чай, ще бъде прекрасно, особено ако той е от лайка или мента.

Сънят преди всичко е здраве и удоволствие. Той лекува, възстановява, дава спокойствие, помага за позитивното мислене, намалява стреса и разхубавява. Създайте си церемония преди лягане и му се насладете!