Италианка откри вода и метан на планета извън Слънчевата система
Италианка откри вода и метан на планета извън Слънчевата система / снимка: БГНЕС

За пръв път в историята на астрономията беше открит метан в атмосферата на планета, външна за Слънчевата система. Това е решителна крачка напред във възможното откриване в бъдеще на форми на живот на далечни от Слънчевата система светове.

Планетата, на която беше направено сегашното откритие, все още няма собствено име, затова се обозначава с инициала HD189733b. Тя представлява гигант в газообразно състояние и се намира на 63 светлинни години от Земята в съзвездието „Vulpecula".

Това е същото небесно тяло, на което през юли миналата година научният екип, открил метана, откри и следи от вода. Тя обаче бе под формата на водни изпарения, като се има предвид температурата от 1000 градуса на планетата HD189733b.

Част от екипа, направил откритието, което беше публикувано в списание Nature, е младата италианска астрономка Джована Тинети от лондонския University College. Според нея в случая не може да се мисли за биологически произход на метана, тъй като „е невъзможно крави да са оживели при тези температури там“, както отбеляза иронично изследователката.

www.prontosofia.com