/ iStock/Getty Images
Представете си, че Ад е адресът, написан на вашата визитка, която обменяте с бизнес партньорите си на среща. Или Вандали. Или по-лошо – Дилдо. А град Азбест също не е най-добрият адрес за човек, който търси нови инвестиции в икономиката на родната си земя. Но какво, ако мястото, където сте родени, израснали и работите, се нарича така? BBC открива градчета с интересни имена и съдби.

Да, много градове по света звучат с лоши имена - по-специално с английския си правопис. Но изглежда, че това не винаги е лошо нещо и не винаги има смисъл да се събират подписи за петиция за промяна на името. Дори и вашият малък славен град да се казва Ад.

Азбест

Конкуренцията за инвестиции на световния пазар е по-силна от всякога и дори представители на градове с неутрално звучащи имена имат проблеми. Но когато вашият град е кръстен на канцерогенен минерал, забранен в почти 60 страни по света, тогава на бизнес конференции потенциалните инвеститори ще се притесняват от вас, както това се случва на представителя на френскоговорящия канадски град Азбест, когато той отива в САЩ на конгрес за развитие на бизнеса. Според Каролайн Пайет, член на Общинския съвет на Азбеста, посланикът на Квебек дори е отказал да приеме визитна картичка, очевидно вярвайки, че тя може да бъде опасна.

Очевидно това прелива чашата на търпението на 6800-те жители на Азбест и те гласуват за това какво име да дадат на своя град. Има шест имена, от които можете да избирате - от Ла Рошел и Феникс до Трите езера и Долината на изворите. Гласуването ще струва на местните власти около 100 000 USD, но местните са убедени, че бъдещите печалби ще оправдаят разходите.



„Пропускаме чудесни възможности за бизнес заради нашето име и това е много тъжно“, казва Пайет.

Например миналата година една компания смяташе да започне бизнес в Азбест, обещавайки да създаде 30 работни места. Но един от основните критерии за тях, казва Пайет, беше, че името на мястото да е приемливо за клиентите. Така че тази възможност беше пропусната, както много други подобни възможности през последните няколко години.

Но не винаги е било така. Някога, в продължение на повече от век, градът се е гордеел с гигантската си 2-километрова азбестова кариера „Джефри“, която създава хиляди добре платени работни места и се превръща в символ на мястото. От 20-те години на миналия век обаче има все повече доказателства, че азбестът е причина за най-сериозните заболявания - рак на белия дроб и плеврален мезотелиом. Според минали оценки на Световната здравна организация, повече от 100 000 души по света умират всяка година от заболявания, свързани с азбеста.



През 2011 г. кариерата „Джефри“ беше затворена завинаги. Оттогава градът се опитва да излезе от стария си образ и да създаде нов, но без резултат. Те дори искаха да създадат екстремен развлекателен парк на базата на кариерата - за алпинисти и любители на планински велосипеди, но проектът беше хакнат до смърт поради опасения относно въздействието на мястото върху здравето.

Пайет казва, че градът е наел PR специалисти, които да променят логото на града и да създадат нов уебсайт. Управници на Азбест много пъти са ходили в командировки, опитвайки се да убедят инвеститорите да инвестират в града. Безполезно.



Така се случва, когато репутацията на място, създадено през годините, изведнъж се окаже лоша. Много градове се сблъскват с подобни проблеми, чието име звучи или странно, или ужасно.

Много зависи от самото име и от отношението на местните жители към него. Някои градове правят всичко възможно, за да бъдат наречени по различен начин, докато други просто измислят начин да победят и използват „ужасното“ име в своя полза.

Вандали

Във френския град, чието име на английски звучи като „Вандали“, са решили, че това неминуемо привлича този тип туристи тук, докато други се страхуват да дойдат, вярвайки, че ще се срещнат тук с жители, чието поведение съвпада с името на мястото.

През 2008 г. вандалците (не вандалите!) гласуват да бъдат преименувани на Ванту и станаха вантусианци. "Ние не сме вандали", каза тогава кметът на града, "и няма причина да мислят за нас по този начин."

Село Хел (Hell)

Обаче такова име, колкото и да е странно, носи със себе си огромен търговски потенциал. И може би най-показателният пример е норвежкото село Hell, което на английски е Ад.

Разбира се, това име няма нищо общо с ада, то е от староскандинавския „hellir“, тоест „пещера в скалата“. Но популярността на това място сред туристите от почти век може да се обясни именно с асоциациите с мястото, където ходят грешниците.



Още през 30-те години „Ню Йорк Таймс“ съобщава, че американци пътуват до норвежката провинция, само за да бъдат снимани пред табела на гарата и да си купят картички с надпис „Замръзналият Ад“.

Това изображение подтикна Ад да създаде своя собствена туристическа марка и да бъде домакин на международни събития с подходящи имена - например годишния Адски блус фестивал, както и Адско рали (видимо, по адски пътища). Те дори са изписали на околните хълмове в холивудски стил „АД“ с огромни букви. За да може всеки да види къде се намира.



Създаването и развитието на социалните медии помага на градовете да се възползват от странните си имена

Например американският Boring ("скучен"), шотландския Dall ("тъп ") и австралийски Bland ("безличен"), наречени така на своите основатели, са се обединили във Фейсбук в Лигата на необичайните местности и вече са попаднали в рекламата на „Кока-кола“ и „Ягуар“.

Някои градове трябва да преодолеят смущението, за да започнат да печелят пари от името.

Смята се, че рибарското село Дилдо в Нюфаундленд е получило своето нетрадиционно име от греблата на гребните лодки, но към средата на 80-те години на миналия век някои местни жители са уморени да слушат подигравки. Те стартираха кампания за промяна на името на Seaview („морска гледка“) или Pretty Cove („красив залив“). Обаче, колкото и да е невероятно, мнозинството гласува за старото си име!

Тридесет години след този референдум решението се отплаща изцяло, потвърждавайки мъдростта на повечето жители. Около 40% от жителите (от 1200) сега живеят от приходите от американските и канадските туристи, които идват тук, след като са прочели някъде за името.

"Ние не рекламираме нашето село, то просто се случва," казва членът на областния съвет за обслужване Андрю Прити. Някои дестинации харчат стотици хиляди долари за маркетинг, а ние нямаме и цент разходи за това“

Според Прити, след като американският телевизионен водещ Джими Кимел провежда пародийна кампания за кмет на Дилдо през 2019 г., притокът на туристи се е увеличил толкова много, че местните мобилни релейни кули започнаха да се провалят поради задръстванията.

„Създадохме няколко нови компании, само защото смятат, че Дилдо е модерното място в момента“, казва Прити.

Прити е малко изненадан, че жителите на Азбест искат да променят името на своя град: „Ако го променят на нещо стандартно, вече няма да изпъкват“.



Жителите на Азбест може да не искат да се отличават, но според експертите по брандиране, да се отървете от наследството от миналото не е толкова лесно, дори ако се наричате Феникс или Три езера.

„За потенциалния инвеститор не би трябвало да е трудно да открие историческото име на дадено място“, казва Андреа Инш, изследовател по маркетинг в общността от университета в Отаго в Нова Зеландия. „Не е лесно да погребеш историята. Събуждаш се един ден и си в нов град? Не става така".

Някой обаче успяват. След като известният комик Али Джи се подигра с британския град Стейнс във филма си през 2002 г. (на английски звучи като „петна“, „недостатъци“, въпреки че всъщност идва от староанглийски „камъни“), през 2012 г. беше обявено, че сега това е Стейнс на Темза, тоест Стейнс на Темза, което подчертава близостта му до Лондон.

И това е умен ход. Проучване от 2015 г. на одиторска фирма UHY Hacker Young установява, че Стейнс на Темза е претърпял най-големия ръст във Великобритания на нови работни места на 10 000 души между 2013 и 2014 г.

Рекламна кампания изиграва роля, която обяснява привлекателните аспекти на местоположението в Стейнс. Репутацията на града се променя към по-добро.

Марлборо

Но понякога се случва местните да се бунтуват срещу промяната на името на града си, както се случи в новозеландския Бленхайм, който търговците се опитват да преименуват на Марлборо Сити - не в чест на марката цигари, а в чест на винения регион Марлборо.

И въпреки че инициативата е горещо подкрепена в туристическия сектор, по-голямата част от местните жители се противопоставят, въпреки обещания ръст на приходите от туризъм с 10-15%.

Сега инициаторите на кампанията се надяват само на смяната на поколенията в Бленхайм.

Какво има в нашия Азбест? Неговите власти смятат, че промяната на името ще подобри перспективите за новите поколения в Азбест. Те дори намалиха възрастта за гласуване на референдума до 14 години, така че младото поколение да си каже думата, защото става въпрос ние за тяхното бъдеще.

"Ние сме реалисти. Не очакваме бързи чудеса, никой няма да дойде при нас веднага след смяната на името. Според нас, повратният момент трябва да дойде само след пет или дори след 10 години. Правим това в името на новото поколение, така че неговите представители да не губят работата си само защото живеят на място с това име", казва Пайе.

Манчестър оглави класация на най-купонджийските градове в света
ThinkStock/Getty Images

BBC, БГНЕС