На седем километра от Одеса се намира най-големият пазар за фалшификати в Украйна. В разгара на Европейското първенство там особено добре се продават футболните артикули. УЕФА е безсилна пред нелегалния бизнес.
Полша и Украйна са в плен на футболните страсти. Очаква се до края на Европейското първенство само посетителите на стадионите да достигнат почти милион и половина. Те, както и всички останали спортни фенове, не спират да търсят сувенири за спомен от първото Европейско първенство по футбол в Източна Европа. И повечето знаят къде да ги намерят - на 7 километра от Одеса. Там се намира най-големият черен пазар в страната.
Клиентите да заповядат!
"Седмият километър", както е и официалното име на пазара, впечатлява с мащабите си. На площ колкото 110 футболни игрища се шири лабиринт от хиляди контейнери. Ежедневно 10 000 автомобила паркират пред пазара. Тук може да се намери всичко: от фалшификати на обувки Адидас до имитации на чанти Луи Витон за 15 евро.
На ден "Седмият километър" е посещаван от около 200 хиляди купувачи. Общите дневни продажби на пазара достигат до 20 милиона евро! Ден след ден пазарът придобива все по-голямо значение за местната икономика. Според ръководството му той осигурява препитание за поне 60 хиляди души. Както и страхотни приходи за управлението - 300 долара струва месечния наем на един контейнер, а за магазин скача до 1000 долара.
За нигериеца Тайо Абрахим този наем е напълно поносим. 28-годишният Абрахим емигрира преди пет години в Украйна, като оставя жена си в своята африканска родина. Но има защо - той печели месечно около 1200 долара, около три пъти повече в сравнение със средната заплата в региона и неговата родна страна. Стоките, които той продава, са преминали по пътя, по който е дошъл и той самият навремето. Черно море служи за канал най-често на турски и китайски фалшификати на известни марки, които преминават през пристанището в Одеса и достигат до огромния пазар.
Търговия на високи обороти
Абрахим е наел едновременно два контейнера. Оборудвал ги е импровизирано - в единия той е направил от няколко шкафа и счупено огледало нещо като пробна за обувките, а горният е за "големите" клиенти - тези, които купуват от него стока на едро и я пренасят през границата за ЕС.
И за продавачите, и за прекупвачите европейското първенство по футбол осигурява дългоочаквания допълнителен оборот. Тениски, джапанки, топки с логото на "UЕFA Euro 2012" се продават като топъл хляб. "От тях продавам по цели кашони", казва Абрахим. Това важи и за продуктите със запазените емблеми на първенството - Славек и Славко, чиито права се държат от американския концерн Warner Bros.
Безсилни пред нелегалния бизнес
УЕФА, която иначе си осигурява високи приходи от фенски артикули, отчита силен спад на продажбите на това първенство. "Не знаем колко фалшификати се продават в момента на пазара", казва Тибаут Потдевин, мениджър продажби във футболната централа. "Затова не можем да определим щетите", добавя той.
В борбата срещу пиратството в Източна Европа УЕФА няма почти никакви шансове. Въпреки че Украйна прие закон, който защитава марките на Европейското първенство, съдебните органи не успяват да защитят интересите на оригиналните производители на пазари като този в Одеса. Но защо ли? Отговорът не е особено труден: Полицаите и местната администрация осигуряват чадър за търговците. Самият директор на пазара Анатолий Берладин е бивш заместник-шеф на полицията в града. Олег Колесников, един от босовете в сянка на гигантския базар, е в общинския съвет на Одеса. "Досега никой не е успял да попречи на нашата търговия", казва той. Публична тайна в града е, че украинските чиновници спомагат вноса на фалшивите стоки от Турция и Китай. "Ясно е, че от далаверата печели и гранична полиция", коментира анонимен източник от Warner Bros.