САЩ ще искат от Ирак широк мандат за операции
/
netinfo
Имайки предвид, че международният й мандат в Ирак изтича след 11 месеца, администрацията на Буш настоява правителството в Багдад да предостави на САЩ широки правомощия за извършване на бойни операции и да гарантира на цивилните фирми-подизпълнители специфични законови протекции пред иракското правосъдие, съобщиха административни и военни служители.
Тази американска позиция, която е все още в зародиш, ще се натъкне на широка опозиция на Ирак, с неговия разединен парламент, слабо централно правителство и изострена чувствителност да не бъде възприеман като зависима държава, смятат същите служители.
В същото време администрацията среща и съпротива от демократите у дома, които предупреждават, че споразуменията, към които Белият дом се стреми, ще обвържат следващия президент с политиката на Буш и с дългосрочно военно присъствие в Ирак.
Американската позиция по преговорите за официални военни отношения, които да заменят сегашния мандат на ООН, е представена в проектопредложение, подробности за което бяха дадени от служители на Белия дом, Пентагона, Държавния департамент и армията, при условие, че им бъде гарантирана анонимност. То съдържа също и не толкова спорни искания, като това американските войски да не бъдат съдени в Ирак и да запазят правото си да държат иракски затворници.
Въпреки това американското желание за законови протекции за цивилни фирми-подизпълнители се очаква да бъде доста оспорвано, защото в нито една друга страна на подизпълнители, работещи за американската армия, не се дава имунитет от местните закони. Някои американски служители искат подизпълнителите да имат пълен имунитет, докато други имат предвид не толкова широки протекции. Тези служители казаха, че преговорите с иракчаните, които се очаква да започнат следващия месец, ще определят също дали американците ще имат право сами да решават да извършват бойни операции, както е сега, или ще трябва да искат мнението на иракчаните и дори разрешението им.
"Това ще са трудни преговори", каза високопоставен служител от администрацията на Буш, който се подготвя за преговорите с иракчаните. "Те не са в положение, при което могат да настояват за нещо".
Демократи в Конгреса , както и двамата водещи претенденти за кандид
netinfo
атурата на партията за президент - сенаторите Хилари Родам Клинтън и Барак Обама, обвиниха Белия дом, че подкрепя преговори, които ще превърнат в закон едно дългосрочно споразумение с Ирак в областта на сигурността.
Но служители от администрацията казаха, че американското предложение не посочва числеността на американските войници, които ще бъдат разположени в Ирак и не поставя въпроса за постоянни военни бази там. Нито пък, твърдят те, предлага гаранция в областта на сигурността, определяща специфичните отговорности на Вашингтон при евентуално нападение срещу Ирак.
Включването на такива дългосрочни ангажименти в бъдещия документ ще го превърне в двустранно споразумение, изискващо одобрението на Сената. Но администрацията на Буш е изправена пред политическа реалност - тя не може да разчита на две трети от гласовете, необходими за одобряването на договор с Ирак, предвиждащ подобен военен ангажимент.
Служители от администрацията окачествяват своето проектопредложение като традиционно "споразумение за статута на военните сили" - споразумение, което по традиция се договаря от изпълнителния орган и се подписва от изпълнителния орган, без да бъде гласувано от Сената.
"Смятам, че е пределно ясно, че подобно споразумение не се отнася за числеността на въоръжените сили," каза министърът на отбраната Робърт Гейтс. "Не се интересуваме от постоянни военни бази. Мисля, че за това рамково споразумение трябва да се мисли като за споразумение, очертаващо подхода към нормализиране на отношенията между САЩ и Ирак."
Към момента САЩ имат военни споразумения с над 80 страни в света, включително Япония, Германия, Южна Корея и някои съседки на Ирак, но нито една от тези страни не е в състояние на война. И в нито една от тях населението не е разгневено от цивилните жертви, дадени по вина на въоръжени американски подизпълнители, които не отговарят пред иракските закони.
Критично настроени демократи се оплакват, че първоначалното съобщение от 26 ноември за намерението на администрацията да договори споразумение, включвало обещание от страна на САЩ да подкрепят Ирак в "защитаването на демократичната му система от вътрешни и външни заплахи".
Депутатът от Камарата на представителите Бил Делахънт, демократ от Масачузетс, каза, че това, за което администрацията преговаря, има измерение на договор и трябва да бъде разгледано в Конгреса и ратифицирано.
"Кога сме имали споразумение за защита на чужда страна от външна и вътрешна атака, което да не е било договор?," каза той пред подкомисия по външните работи, която има за цел да обсъди въпроса. "То може с пълна сила да въвлече нашите сили в разгаряща се гражданска война в Ирак. Ако ангажимент от такава величина не стига до ниво на договор, тогава е трудно да си представим какво би могло да стигне".
Сенатор Джим Уеб, демократ от Вирджиния, който даде глас на опасенията си в писмо до Белия дом през декември, каза, че преговорите са безпрецедентна стъпка към сключване на споразумение за статута на въоръжените сили без необходимите за това гаранции за сигурността, подобни на тези от договора на НАТО. Той добави, че демократичното мнозинство ще се стреми да блокира всяко споразумение с иракчаните, ако администрацията не изясни окончателните си намерения в Ирак.
netinfo
"Няма план за изход, защото администрацията няма такъв," каза сенатор Уеб. "С влизането в това споразумение, те избягват дебат и узаконяват неизказаната си стратегия."
През последните дни служители от администрацията признаха, че текстът на съобщението от 26 ноември отива твърде далеч. Те казаха, че ограничават обхвата на предстоящите преговори до въпроси, които могат да бъдат решени през настоящата година, преди резолюцията на Съвета за сигурност да изтече.
Дотогава, по думите им, текстът ще посочва това, което според администрацията са четирите основни изисквания пред американските въоръжени сили, за да могат да продължат мисията в Ирак.
Администрацията иска имунитет за 154 000 цивилни подизпълнители, работещи за министерството на отбраната в Ирак. Повечето от тях се занимават с логистика, доставки на храни и други подобни дейности. Администрацията твърди, че зависи много от тези подизпълнители, включително от 13 000 частни охранители, работещи за Пентагона.
Съгласно предишно споразумение между САЩ и Ирак тези подизпълнители са били изключени от съдебно преследване по иракското законодателство. Служители от министерството на правосъдието казаха, че не е ясно дали престъпления, извършени от подизпълнители в Ирак, включително действията на служители на Блекуотър в престрелка в Багдад през септември, ще бъдат под юрисдикцията на САЩ, но администрацията е предприела стъпки за премахване на всякакви недоразумения. С искането си за правомощия за бойни операции администрацията на Буш иска всъщност нещо подобно на настоящата резолюция на Съвета за сигурност на ООН, която позволява на САЩ и други коалиционни сили да действат в Ирак "в подкрепа на взаимни цели", каза служител от администрацията. Той уточни, че исканото от САЩ споразумение ще позволи на Ирак да "отмени тези правомощия на по-късна дата, когато сигурността се подобри и те поемат мисията".
За разлика от подизпълнителите имунитетът, искан за американските военни служители, е стандартна част от последните споразумения за разполагане на американски войни на чужда територия. Подобни споразумения гарантират специална юрисдикция за американските сили пред американското законодателство, по-специално Единния военен кодекс.
Що се отнася до затворниците, администрацията и военните биха искали иракчаните да поемат контрол върху всички задържани на бойното поле. Но те казват, че САЩ въпреки това се нуждае от правомощия да държи тези затворници, тъй като Багдад все още няма такъв капацитет по отношение на служители, съоръжения и законова уредба, за да може да се справи с настоящите 26 000 затворници.
Високопоставени служители от администрацията твърдят, че опасенията, че споразумението ще ограничи решенията на следващия президент, не са оправдани.
"Над 90 процента от текста ще бъде съвсем стандартно споразумение за статут на въоръжените сили," каза високопоставен служител, участващ в изготвянето на проектопредложението. "Това не е нещо, което ще върже ръцете на следващия президент".
Отношенията между американските и иракските сили ще бъдат договорени до 31 юли, много преди 31 декември, когато ще изтече резолюцията на Съвета за сигурност на ООН, която даваше същинската законност на водената от САЩ военна мисия в Ирак. Дипломати ще договарят също политически и икономически отношения между двете страни.
Проектопредложението за отношенията между въоръжените сили, който сега се обсъжда в Белия дом, Пентагона и Държавния департамент, е кратко, по-малко от 15 страници. "Не е като "Война и мир" и няма тежка юридическа терминология", каза военен служител.
Американски служители са съвсем наясно, че всяко споразумение трябва да бъде одобрено от разединения Съвет на представителите /парламента - бел.ред./ на Ирак, в който сунитските и шиитски фракции са непримирими и в който дори шиитски блокове, лоялни на съперничещи си лидери, не могат да постигнат съгласие. (БТА)