Няколко часа на Токио FM - честота
Няколко часа на Токио FM - честота / netinfo

Репортаж 7 от 10
Месец на Япония по Дарик

Няма как да пропуснеш сградата на Tokyo FM. Огромният надпис на покрива, антените, визуалното радио с горещи новини до главния вход и прекрасната локация до двореца на Императора са само малки знаци, които те насочват към най-популярната радиостанция в японската столица.

Tokyo FM излъчва на честота 80 мегахерца и може да бъде открита бързо по актуалния слоган 80 Love: Just me, Just 80Mhz. Радиото е основният канал на националната Japan FM Network и включва 38 регионални станции.

Посещавам станцията точно ден след грандиозния концерт, който се провежда всяка година на един от големите площади в Токио. Наречен Earth Day Concert, той се организира вече 20 поредни години от Tokyo FM. Макар зелената тема да стана популярна през последните 5-6 години, в Япония те е значима повече от 20 години. Самият факт, че този концерт отбеляза своето 20-о юбилейно издание е показателен.

Посрещат ме Каори Кобаяши, Норико Тоне и Марамицу Мураками, мениджъри в отделите Международен, Програмен и Продукционен. Малко ги шокирам в началото като показвам чанта пълна с японски дискове, които съм купил преди малко, да не говорим, че един от тях - на дамата Юми Мицутоуя (честно - купих този диск, защото ми хареса обложката) - се оказа ключов за да станем бързо приятели. Юми беше в съседната стая и водеше своето седмично предаване по Tokyo FM в едно от осемте студия на етаж 8. А аз имах нейн диск в чантата си. Това окончателно спечели домакините ми.

В най-голямото студио течеше репетиция на момчешкия хор на радиото заедно с гостуващи момчета от Европа.

Те са от Виена, знам за тях, изненадах домакините още веднъж. Пътувах в самолета с тях от Виена и стана дума за вашето радио.

Докато ми показваха редакционния етаж, помолих да ми донесат трите най-слушани песни по Tokyo FM за седмицата, за да може да ги пусна по Дарик, в редовната ни рубрика с Драго и Мишо КонтрАфиш. Настана малък творчески смут. Каори, Норико и Масамицу разгорещено обсъждаха изпълнителите и накрая стигнаха до единодушно становище кои да бъдат песните. Уточниха, че точно това не са личните им фаворити, просто са най-пусканите песни по радиото: "Самата станция е насочена към 15-34 годишните," обясниха ми след това. "Основно пускаме японска музика, т.нар. J-Pop. Разбира се, някои от най-големите J-Pop звезди водят свои собствени предавания, както видяхте преди малко Юми Мицутоя. По принцип, през уикенда каним известни хора да водят свои предавания."

Разкажете ми за еко-проектите си.

Правим тези събития от 20 години. Винаги използваме най-модерните и обичани изпълнители, за да подсилим чрез тяхната музика влиянието на екологичните ни инициативи. Смеем да твърдим, че първи се занимаваме с еко-тематика. Всяка година на 22 април празнуваме Деня на Земята. Правим серия от инициативи в защита на околната среда в цяла Япония. Организираме концерт, който се предава на живо на четири различни езика - японски, китайски, английски и испански.

Ще бъде удоволствие да го излъчим по Дарик другата година. Но, кажете ми, в Токио видях едно ваше външно студио, за какво го използвате?

Не само едно, ние имаме две външни студия - едното в Ропонги, другото в Шибуя. Използваме ги всеки ден за две наши постоянни предавания - едното излъчваме на живо от Ропонги, другото от Шибуя. Така поддържаме непрестанна връзка със слушателите ни.

Колко реклама излъчвате на час?

Стандартно 10 процента, но в повечето случаи се отчита на предаване. Ако едно предаване е 30 минути, рекламата е не повече от 3 минути.

Кое е най-популярното ви предаване, това, което привлича най-много рекламодателите?

Със сигурност едно от най-слушаните и популярни е School of Lock. Насочена е към тийнейджърите. Води се от двама възрастни, които играят ролята на учители. Ученици са всички наши слушатели. Използваме силата на кросмедийната промоция, за да го направим така популярно. Например темите в предаването се генерират само чрез нашия уебсайт. Там слушателите, учениците, влизат и пишат какво ги вълнува. Най-често го правят през мобилния си телефон. После им отговаряме чрез радиото. Така темите се раждат първо в Интернет, а после звучат по радиото.

Как виждате тогава бъдещето на радиото?

Точно по този начин - считаме, че възможно най-много медийни канали трябва да бъдат използвани, за да подсилват силата на радиото. Планираме да комбинираме, когато новите дигитални честоти позволяват, текст, аудио и видео, за да използваме максимално технологиите. И днес промотираме т.нар. визуално информационно радио, продължаваме да работим с възможностите, които дават мобилните телефони и интернет.

В същото време, в едно от студията на Tokyo FM ми показаха аналогов пулт, който все още се ползва за излъчване. Понякога, нищо не може да се сравни с истинската звукова наслада, която само аналоговата технология предлага: „... разбира се, звукът е изключително важен, но радиото ще се развива в мултиплатформена среда и в бъдеще ще залагаме на всички останали способи, които ще ни позволяват да се развиваме. Така че очаквайте от нас не само звук, но и картина. Може би това ще е бъдещето на радиото".

На изпращане ми казват, че мога да слушам като подкаст най-популярните предавания на Tokyo FM през телефона си. Без да разбирам нищо, откривам, че една от песните, които ми подариха на CD, звучи много често по радиото, но и никак не е лоша. Май трябва да се сдобия с целия албум на въпросната симпатична и мъничка японка.

* Материалите са част от Месеца на Япония по Дарик радио и са осъществени с любезното съдействие на Посолството на Япония в България.