Културният туризъм - светлина в тунела или коледно чудо?
Културният туризъм - светлина в тунела или коледно чудо? / Sofia Photo Agency, архив
Културният туризъм - светлина в тунела или коледно чудо?
48508
Културният туризъм - светлина в тунела или коледно чудо?
  • Културният туризъм - светлина в тунела или коледно чудо?

След коледния уют на дома, идва време за един хубав шумен новогодишен купон с приятели. И може би точно сега като чухте „шумен купон с приятели", се сетихте какво направиха съседите на горния етаж миналата година и ви се приисква да избягате на мига или пък въпреки че досега си мислехте, че тази година може да минете и без ски, някак ви се иска поне за два - три дни да се отдадете на хобито си. Затова ще проверим - възможна ли е мисията „резервация в последната минута"?.

Записванията за новогодишните празници в зимните ни курорти засега са 40% по-малко спрямо същия период на миналата година, съобщи за Дарик Лидия Рачева, член на управителния съвет на Българската асоциация на туристическите агенции. Тя бе категорична, че данните са неокончателни и вероятно по-страшни, отколкото ще е реалната картина в края на сезона.

„Снегът, който падна преди Коледа, засили интереса към зимните курорти - Пампорово, Боровец, Банско, но все още свободни места за новогодишните празници има", допълни Рачева. По думите й традиционно по Коледа има по-малко записвания, а за новогодишните празници - значително повече. Въпреки това дори туроператорите са склонни да организират допълнителни промоционални пакети, тъй като все още има свободни места.

Спадът се дължи както на българските, така и на чуждите туристи. Затова всеки, който реши в последния момент да пътува, има реален шанс да намери подходяща оферта за почивка в България. Пътуванията в чужбина обаче биха били проблемни, защото самолетните билети за дните около Коледа и Нова година бързо се изчерпват.

2 000 лева = 5-дневна ваканция за четиричленно семейство

Петдневна ваканация в четиризвезден хотел в Банско може да излезе около 2 000 лева за семейство с две деца, обясни Рачева. В подобен пакет се включва цена на стая около 1 350 лева, а нощувките за децата до шест години са безплатни. По-големите до 14-годишна възраст пък ползват отстъпка от 30 %. В пакета са включва закуски и вечери, както и новогодишният куверт.

Въпреки че примерът е за Банско, подобна е ситуацията и в другите големи зимни курорти. Във вътрешността на страната има по-изгодни оферти за СПА новогодишна ваканция и те са все по-предпочитани от българите, коменира Рачева. Във Велинград оферта за двама в четиризвезден хотел може да бъде за около 1 200 лева. Това обаче са по-скъпите оферти, цената може да падне в зависимост от звездите на хотела и допълнителните услуги.

Рачева допълни, че резервациите, направени през туроператорска агенция, вероятно ще спестят пари на клиентите, тъй като фирмите от бранша работят с по-добри цени с хотелите. Въпреки това съществува и вероятността самите хотели да направят намаления и за индивидуални туристи, ако нямат достатъчно резервации.

Наемането на къща за новогодишното парти - хит на пазара

Най-търсени тази година са къщите за гости, в които цяла компания отива за няколко дни и посрещат заедно Нова година. Вероятността между Коледа и Нова година да бъде резервирана такава къща е почти нулева, допълни Лидия Рачева.

Това е един от малкото случаи, в които резервациите се правят наистина от много рано, защото българските туристи често чакат до последния момент за разлика от чуждите гости, смята експертът.

И още една тенденция - може би ще е много по-трудно да направим резервация за дните след празниците, отколкото за самите празници. Много хора изчакват да минат завишените празнични цени в зимните курорти и правят резервации за януари или февруари, каза Рачева. По думите й - именно заради тази тенденция сезонът няма да е толкова слаб, колкото е началото му. Въпреки това тя е категорична, че Зима 2011/2012 г. няма да е печеливша за туристическия бранш, може би с изключение на културния туризъм.

Японци и тайландци искат да празнуват Коледа по български обичай

За разлика от традиционния ски туризъм, културният бележи ръст - и то с цели 30%, което е продиктувано от чуждите туристи. Лидия Рачева от години се опитва да наложи страната ни като културна дестинация и най-големите й успехи са свързани с азиатските пазари. „У нас идват все повече японци, корейци, тайландци и се интересуват от културата ни", допълни Рачева.

На въпрос дали туристите от азиатските страни се интересуват от българските обичаи за отбелязване на Коледа и Нова година и искат да присъстват в България именно в този период, за да усетят атмосферата у нас, въпреки че това може и да не съвпада с техните религиозни и културни традиции, Рачева отговори: „За първа година имам две групи. Това е моят голям успех".

Културният туризъм  светлина в тунела или коледно чудо
netinfo