Председателят на Демократи за силна България Иван Костов в интервю за предаването "Порфейл" на Дарик.
Как гласувахте при приемането на първо четене на бюджета за 2007 година?
Гласувах отрицателно при приемането на първо четене на проектобюджета за 2007 година, защото бюджетът е изграден на неистинска информация, укрива възможността да се съберат определени бюджетни приходи, подценява размера на Брутния вътрешен продукт, който ще се получи тази година. На тази база той подценява приходите, които ще бъдат получени тази година, а те ще бъдат с над 2 млрд. лева повече, отколкото са по закон. По този начин този бюджетът за следващата година почива на неистинска основа.
Причината да почива на неистинска основа е да се получи преизпълнение в приходите в следващата година. Те са заложени на нивото над 21 милиарда и като не се държи сметка за това високо изпълнение, което ще има през тази година, се създава една фалшива основа, върху която се бюджетира. От тази гледна точка то е като игра със скрити карти с обществеността, с институциите и с българския данъкоплатец най-вече.
Разбирам Ви, но това преизпълнение все пак е от 1997-1998 година, тогава мисля, че се въведе тази практика.
Преизпълненията наистина започнаха в края на 90-те години и мерките, които бяха взети да не се допуска преизпълнение, бяха драстични намалявания на данъците. Тогава съществуваше друг начин да се възприема изобщо финансовата политика и независимо, че нивото на извличане на доходи от данъкоплатците от страна на държавния бюджет беше значително по-ниско, отколкото в последните години, не се виждаше, че се предприемат мерки да не са допуска преизпълнение следващата година. Но освен това се предприемаха много силни мерки, за да бъдат похарчени преизпълненията, като се върнат отново в икономиката под формата на големи инвестиционни програми.
Такава допълнителна инвестиционна програма завари НДСВ, която беше въведена в действие, защото се виждаше, че бюджетът през 2001 година ще бъде преизпълнен и я нарекоха „скелети в гардероба”. Разбира се, никакви скелети нямаше, имаше сериозни преизпълнения. Програмата донякъде даде ефект, въпреки че беше спряна частично. Но това беше начинът да се реагира на бюджетния излишък.
През последните 5-6 години бюджетният излишък отива директно за увеличаване на фискалния резерв, отиде навремето за съмнителни операции със външния дълг, съвсем излишни, съвсем ненужни. По този начин едни пари, които са изстрадани и изгладувани, в буквалния смисъл на думата, от много българи, отиват за цели, които нямат никакво отношение към тяхното добруване.
Този скандал, който се разрази с предсрочното изплащане на акциза… Не биха ли могли именно тези средства от преизпълнението да бъдат дадени за армията?
Това, което се случи със скандала около неизпълнението – трябва така да го кажа – по закон има задължение, България е приела с национален консенсус да се харчат определени пари за отбраната, за българската армия като част от колективната система за сигурност на НАТО. Като не се изпълнява този ангажимент, на практика се нарушава национално съгласие.
За да не се допусне това неизпълнение, по неизвестно каква процедура, но във всички случаи извън процедурата на съставянето на бюджета, тримата лидери на тристранната коалиция се събраха и решиха това неизпълнение да бъде компенсирано чрез въвеждане на допълнителен акциз, който да отиде за натовската готовност на българската армия. По тази начин се създава една напълно погрешна представа и се получава даже едва ли не един упрек по отношение на натовското членство – един вид: „Искахте НАТО, хайде сега плащайте акциз за въглищата”.
Добре, господин Костов, ако бяхте сега финансов министър, какъв бюджет щяхте да предложите?
Съвсем друг. Първо, трябва да е реалистичен, после, трябва задължително да извлича по-малко от 38-39 процента от Брутния вътрешен продукт, за да не тежи на българските данъкоплатци и да гарантира висок растеж през допълнителното търсене. Ако извличате 43 процента от Брутния вътрешен продукт…
41 процента в момента…
43 процента ще стане.
Прогнозирате Вие…
Не, то е очевидно. Защото отчетите в края на септември показват, че ще има този излишък. И ще бъде 43 процента приходите спрямо Брутния вътрешен продукт. Ще се повтори почти буквално 2005 година. Когато вземете тези два процента от доходите на хората, защото това е Брутният вътрешен продукт, тогава темпото на икономически растеж се намалява с повече от 2 процента, защото тези хора иначе биха похарчили тези пари, биха генерирали търсене, би се произвела продукция срещу това търсене и икономическият растеж би нараснал, доходите биха нараснали в рамките на самата година.
Тоест първото нещо, което трябва да се направи, е рязко да се увеличи отнемането на доходи от данъкоплатците в полза на държавата, защото се получава: бедни и мизерстващи домакинства и трупаща съкровища българска държава. Защо й е на българската държава това съкровище? Това е едното, което бих направил.
Второто е да погледна много внимателно къде да бъдат акцизите, какво да бъде ограничено като консумация, защото акцизът ограничава консумацията и какво да бъде насърчено като консумация. Въвеждането на акциз в горивата минира цените отдолу и тази инфлация, която се предвижда от 4,4 процента средно годишно, през следващата година във всички случаи ще бъде надвишена именно благодарение на тези допълнително въведени акцизи…
Ако се вдигне Данъкът добавена стойност?
Не бива да се вдига ДДС, той трябва да се намали, защото по този начин се отпушва пазарът на реалните стоки и услуги като във физическо изражение те могат да се произведат и продадат повече при по-ниско ДДС. Това трябва да се направи и, разбира се, да се възстанови акцизът върху хазарта, защото хазартът трябва да бъда възспиран, включително чрез драстични финансови мерки. Хората не трябва да бъдат насърчавани да трупат дългове за хазарт и след това да обират банки, както се случи с този полицай от Смолян.
Трябва да се възстанови балансът между прякото облагане, защото в момента рязкото освобождаване на облагането за бизнеса контрастира силно с високото облагане на хората с висока квалификация и способност да добавят голяма стойност към българските услуги. Това е много силно неравновесие в ущърб на високо квалифицираните хора.
Последното нещо, което обаче е най-важно, трябва да се постави акцентът върху харченето на парите, върху ефикасността и ефективността на всеки български лев – нещо, което този бюджет не прави. Той разхищава пари за нереформирани сектори като МВР, като здравеопазването, като образованието.
Остра критика към преразпределението на доходите от ваша страна…
Изключително остра, защото там се издържат структури, издържат се хора, които на практика не изпълняват никаква обществена роля. Ако се сложат на всеки 10 километра на магистралата съответни устройства, които да записват движението на автомобилите, може да се махне цялата Пътна полиция и цялата корупция, която върви заедно с нея. И това трябва да бъде направено, защото такава е практиката във високо развитите страни.
Каква е оценката Ви за Бюджет’2007 по десетобалната система?
Това е много лош бюджет, който пречи на икономическия растеж и който няма да усвои европейските специални и структурни фондове. Ще ги усвои по-малко от 15 процента.
Вчера, когато Вие се изказвахте в парламента, аз очаквах такива критики, каквито сега Вие отправихте към бюджета по Дарик, а останахме с впечатление, че опозицията е съгласна и няма кой знае какви възражения към бюджета.
Същите неща, които Ви казах, ги казах и от трибуната на Народното събрание и завърших с едно доста сложно нещо, което изглежда разсея всички ви. Увеличили са се три пъти наличните пари в обръщение от средата на 2000-2001 година до сега. Увеличили са се три пъти при положение, че приходите в бюджета са се увеличили с 30 процента. Три пъти увеличение на паричната маса, която е извън банките, означава, че в България се е разраснал мощно сивият и черен сектор в икономиката. Няма друго обяснение.