Брюксел пише сценарий за Киев
Брюксел пише сценарий за Киев / netinfo

За разлика от събитията през 2004 година външната реакция на конституционния и политическия конфликт в Украйна остава сдържана. На този фон могат да се отбележат някои подробности и тенденции, които очертават промяна в поведението на основните външни играчи, включително на САЩ и Европейския съюз.

От гледна точка на международните процеси Украйна е компонент и балансиращ фактор в руско-европейските отношения. И макар всички заинтересувани страни да декларират политика на ненамеса, главната причина за сдържаността са съмненията във връзка с тактиката и моделите на евентуалното реагиране.

Що се отнася до ЕС, в много европейски столици самата възможност на власт в Киев да се върнат прозападните оранжеви групировки изглежда се възприема с облекчение. Политическият хаос в Украйна позволява да се мотивира отказът на каквито и да било обещания за перспективите не само за членство в ЕС, но и за подписването на споразумение за получаването на статут на асоцииран член. Отчита се, че политически отслабената поради кризата украинска власт няма да поставя условия на ЕС или да се пазари за формите на участие в европейската политика. Европейската комисия недвусмислено препоръчва на Украйна да се откаже от ориентиране към политиката на членство в ЕС и да насочи усилията си върху политиката на съседство, чиято цел е около ЕС да бъде създадена зона на полупериферна "обслужваща" икономика и политическо влияние. ЕС или е сигурен, че ще настъпи благоприятна промяна в съотношението на силите, или изчаква приключване на конфликта, а дотогава се въздържа формално да подкрепи Виктор Юшченко и внимателно наблюдава Юлия Тимошенко.

В Украйна "европейската идея" стана едва ли не основна политическа тема и властта широко я експлоатира от 1998 година. И тъй като е ясно, че в близките години осъществяването на европейската перспектива е проблематично, рано или късно ще възникне въпросът "какво да се прави" по-нататък? Правителствените кръгове ще бъдат принудени да обясняват на обществото защо се е проточила паузата и да предлагат нещо по-реално от вечно очакване на "европейско членство". Колкото до членството в НАТО, то без симетрични гаранции за влизане на Украйна в ЕС тази перспектива не е особено привлекателна, тъй като ще засегне икономическите интереси и перспективи. Следователно, за да се гарантира влизане на Украйна в НАТО, е необходим кризисен сценарий.

Изходът от очерталата се пауза може да стане моделирането на един нов газов конфликт, при който ще се възроди факторът външна заплаха и ще се аргументира необходимостта от външни гаранции за сигурността на Украйна. Зачестилите напоследък изявления на президента Виктор Юшченко и на служители от Съвета за национална сигурност и отбрана, че е възможно преразглеждане на цените за транзитирането на руския газ през Украйна, очертават параметрите на новия спор. Първоначалната идея за преразглеждане на руско-украинските споразумения за газа е на Юлия Тимошенко, която имаше намерение да изтласка компанията "РосУкрЕнерго" от украинския пазар. Но активизирането на интереса на Юшченко към този проблем отразява не само конкуренцията между него и Тимошенко, а и възможността за определен стратегически сценарий.

Сюжетът на нова "газова война" може да изглежда така: украинските власти започват спор по действащите споразумения, който може да доведе до нов газов конфликт с Русия и съответно до относително продължително блокиране на транзитните доставки.

За разрешаване на конфликта ЕС ултимативно предлага да посредничи, включително да преразгледа условията по вече сключените сделки и споразумения с компании от отделните европейски страни. Като краен компромис може да бъде предложена схема за координирани закупки на газ от европейски компании на украинско-руската граница по единна цена, която ще се съгласува с участието на Европейската комисия. При такъв развой ще се настоява за пълно присъединяване към Договора за Енергийната харта, а националната акционерна компания "Нефтегаз Украини" ще загуби ролята на монополен оператор за транзитирането на синьото гориво по вътрешните магистрални тръбопроводи.

Всичко това би могло да мине за празна измислица, ако се пренебрегнат сигналите, идващи от различни политици в САЩ, от страните от ЕС и от Украйна, които доказват, че е възможен такъв развой на ситуацията. Предполага се, че тъй като ЕС няма да може да даде на Украйна военни гаранции за сигурност, повишаването на цените на вътрешния украински пазар до средното европейско равнище ще премахне съществуващите в момента пречки по пътя към влизане в НАТО. Но пък в такъв случай поради изостряне на икономическите проблеми и забавяне на икономическия растеж перспективата за членство на Украйна в ЕС очевидно не се приближава. (БТА)