SMS новини
SMS новини / снимки: Пресфото БТА, Sofia Photo Agency
SMS новини
43206
SMS новини
  • SMS новини

„SMS новините" като услуга не е нещо ново. В последно време обаче на голяма популярност се радват т.нар. приложения за мобилни телефони, чрез които абонатът достига до всякакъв вид информация. И както преди години някои анализатори побързаха да обявят, че дните на вестниците са преброени(тиражите наистина регистрират рекордни спадове), така други бяха категорични, че четенето на новини през мобилия телефон вече няма да се случва само чрез кратки текстови съобщения. Но „sms новините" оцеляха. И продължават да са актуални. Нещо повече - у нас броя на абонатите им расте.

БТА сравнително отскоро предлага тази услуга. Ветеран у нас в това отношение е информационна агенция БГНЕС. Кой е ползвателят на „sms новините", колко струва да си информиран по всяко време на денонощието дори когато се разхождаш по улицата или си на място, където няма достъп до интернет, от какъв тип информация най-често се интересуват абонатите? Отговорите са в традиционната петъчна медийна рубрика на „Дарик".

SMS новините набират все по-голяма популярност в комуникацията с потребителите. Кратките текстови съобщения отдавна не са само форма на общуване с приятел, гласуване за любим персонаж в поредния реалити формат или известие за новите намаления в мола. Те са особено подходящи са за спортни резултати. Те са особено подходящи за напомняне, че трябва да си платиш тока или водата. Те са особено подходящи за всякакви новини. Даже и такива - каква оценка е получило детето ти днес в час по география да речем. Каквато практика има в Италия от 2009 година.

Във Великобритания да научаваш новините от мобилния си телефон чрез sms се случва от 10 години. Всички мобилни мрежи в Обединеното кралство предлагат тази услуга с новините на ВВС. Медията дава пълна гаранция, че от 23 ч. до 7 сутринта ако има събитие от национално значение, това е сигурен начин, че то ще стигне до хората, без да са си включили телевизора или радиото, без да се налага да отварят лаптопа си, а просто така - докато си лежат в леглото. Най-малкият абонамент за новини на ВВС включва 12 текстови съобщения на месец. Филтрира се наистина най-важното. Може да получите и по-често или ежедневно обслужване. Цените варират според обема информация, който искате да получите. В интернет страницата на ВВС изрично е упоменато, че услугата „sms новини" е валидна само за (Please note this service is for UK users only) Великобритания.

Главният секретар на БТА Евелина Андреева казва, че по цял свят информационните агенции предлагат на абонатите си и услугата „sms новини". Балканите не правят изключение :

В балканския регион ние сме членовете на Асоциацията на балканските информационни агенции. Също има агенции, които пускат „sms новини", такава е и гръцката агенция, Кипър също имат новини по sms, в Сърбия също пускат новини. Разпространена е практиката.

Абонаментът за „sms новините" на БТА е 2,40 лв. на месец. Те са разделени в 5 рубрики : „България", „Светът", „Балкани", „Спорт", „Забава и знание", а обещанието е за точна и бърза информация.

Засега нашата телеграфна агенция има сключен договор само с единия от трите мобилни оператори :

Предстои подписване на договор и с другите два оператора. Предлагаме на всички клиенти един пакет от информации, които включват вътрешна информация от страната, международна информация, информация от балканския регион, спортна информация и може би най-любопитното за хората ще бъде информация от областта на забавата, шоуто, науката, знанието и т.н. Обикновено хората, въпреки че имат възможността да се абонират по отделно за всяка от рубриките, правят абонамент за целия пакет и това, което сме установили от работата си с мобилния оператор е, че оптималната бройка на новините през деня не трябва да надвишава максимум 9, 10 новини. Тъй като човек понякога се дразни от непрекъснатото кликване на телефона му. Така че БТА подбира водещи и важни новини, които имат потребителски характер и са важни за хората.

Като казвате 9, 10 новини имате предвид 9,10 sms-а?

Девет, десет sms-а в рамките на едно денонощие (24 часа). През нощта, въпреки че в света се случват много водещи събития и поради различното часово време, избягваме и наистина пускаме само новини, които са от изключителна важност. Поредица от такива новини имаше когато бяха земетресенията в Япония например.

Абонаментът за тези новини е месечен?

Абонаментът е месечен и е на съвсем ниската приемлива цена от 2 лв. без ДДС.

Могат ли да се кажат колко са абонатите на "sms новините" или всеки месец варират - веднъж са повече, веднъж по-малко, или има някакъв редовен контингент?

Варират. Има известни промени в цифрата на абонатите месечно, но общата тенденция е, че който се е абонирал веднъж за новините на БТА не спира абонамента си само с един месец, а обикновено го подновява. Очаквах повечето от мъжката аудитория да имат абонамент само са спортната емисия, както пък повечето от младежката аудитория - млади момичета, очаквах да са абонират за шоу новини, които са в рубрика „Забава и знание", но 90% от абонатите ни ползват целия информационен пакет.

Правили ли сте профил на читателите на тези sms новини? Какви хора са? Млади, стари, заможни, активно работещи?

Профилът е общо взето такъв, какъвто е профилът на активно ползващите мобилни телефони, понякога и повече от един и активно ползващите лаптопи, бизнесмени в движение, забързани млади хора, журналисти, хора в активна възраст. Това е профилът, който ползва тези новини. Общо взето новините не винаги са необходимост само за работата, понякога са необходими и за да може човек да се чувства информиран и осведомен, дори когато е извън страната. Защото може да си на стотици хиляди километри извън България и получавайки тези sms-и ти си в крачка с това, което се случва в България.



Ветеран в новините чрез sms у нас е агенция БГНЕС. Собственикът на медията Любчо Нешков припомня, че първите sms новини пускат през юни 2002 година, когато е световното по футбол в Корея и Япония. Любчо Нешков казва, че БГНЕС е втората агенция в Европа, която го прави след Великобритания :

Радват ли се на популярност и до днес, кои новини най-често се четат, за кои новини най-често хората се абонират?

Нормално и естествено, това е и световна практика, спортните новини са номер едно. Те заемат около 47% от всички тези рубрики, на второ място са т.нар. breaking news или извънредни новини, където влизат всякакви новини от политиката, от спорта (примерно Пиронкова печели Уимбълдън). Тази новина влиза като breaking news нищо, че е спортна, но значими новини за деня основно.

Какви са пакетите, които предлагате на абонатите?

Абонаментът може да бъде за един ден, за една новина, за една рубрика, за една категория, може да бъде и месечен. Рубриките са разделени на : извънредни, политически, хороскопи, време (примерно времето във Варна. Вие живеете във Варна и Ви интересува времето само там за днес и за утрешния ден прогнозата). Спортните категории са от българския футбол до Формула 1. Новините през деня не са по-малко от 7, 8, като може да се стигне някога в някои от категориите или от рубриките да бъдат и по 20, 30 на ден. Месечният абонамент е минимален, той е на цената на един всекидневник. Преди десет години, когато стартира тази услуга, месечният абонамент беше 6 лв., а в момента е 1,20 лв. без ДДС. Подходихме към това с процентно намаление, заради огромния брой абонати, които ние набрахме, стигнахме до 340 000 на месечна база.

Променя ли се цената, защото казахте, че варира бройката sms-и, които хората могат да получат като новина?

Не, ние се стареем абонатите да получат абсолютно всичко от това, което се интересуват без ограничение на новините през деня. За това казах, че днес можете да получите 20 извънредни новини, но утре можете да получите и само 10 новини.

По-скоро хората се абонират седмично, месечно или дневно? Как?

По-скоро месечно. Защото това ги улеснява от чисто практическа и организационна гледна точка да препотвърждават абонамента си, те изпращат един sms за потвърждение през месеца и с това приключва.

Правили ли сте профил на своите абонати? Това са по-скоро заможни хора или динамични, млади или на средна възраст?

Зависи от категорията и новините. Тези, които се интересуват от спорт нямат възраст. Тези, които се интересуват от хороскоп са по-скоро 60% жени до 45 години като мъжете там са над 40 години, което е интересно. Политическите, икономическите, бизнес новините, борсовите новини са предимно абонати от София, Варна, Бургас и Пловдив и на възраст над 30 години.