Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев гост в предаването "Седмицата" на Дарик.
Министърът на трите магистрали, нали така сам се кръстихте?
Точно така, да, и министерството съм го кръстил така.
Добре, ще започнем с тях, само да кажа две думи за вас, макар че вече ставате все по-познато лице. Роден на 14 май 1964 г., завършил изчислителна техника в Техническия университет в София, основател и управляващ на редица фирми в областта на строителството и недвижимите имоти - "Линднер имобилен мениджмънт", "Резиденшъл парк София", "Линднер България", "Бизнес парк София", "Линд България", "Ирис интернешънъл", бил е член на настоятелството на борда на директорите на Американската търговска камара и на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, владее немски и английски, женен, с три деца. Сега, за трите магистрали - ще има ли пари за всяка от трите - "Тракия", "Люлин" и "Марица", през 2010 година?
Парите за тези магистрали и сега са налични, за съжаление обаче не ги усвояваме през 2009, а можеше да ги усвоим още през 2007, ако се бяхме подготвили добре. Надяваме се да ги усвоим през 2010, да започнем да работим по тях. Имаме конкретен план за действие. Знаете много добре, че две са основните предпоставки, тези пари не може просто така да дойдат, те трябва да бъдат в подготвени проекти, трябва да се осигурят чисти трасета, трябва да се осигурят строителни решения, трябва да се направят отчуждения. Всичко, което за съжаление досега е подценявано. Вижте строителството на магистрала "Люлин", за да разберете какъв досега е бил подходът. Трябва да го променим.
Тоест през 2010 г. ще бъдат ли построени 65 км магистрали, какъвто ангажимент пое лично министър-председателят през септември?
Нека да ви отговоря веднага. Значи, през 2010 не, но за целия период сме се ангажирали категорично по 65 км на година.
Чакайте сега да ви цитирам Бойко Борисов, казва - правителството ще строи по 65 км магистрали всяка година...
Точно така.
...до 2013, а не, както досега, по 11 км, за да навакса изостаналостта.
Точно така. Нека да направим сметката, искате ли да я направим заедно?
Хайде да я направим.
Едната магистрала - "Тракия", е 115 км, другата магистрала - "Марица", е 67 километра, като добавим и "Люлин", която е 19.2 километра, го докарахме до 200-202 километра магистрали. И прибавяме и от магистрала "Струма" още 2 лота, които ние ще форсираме и ще направим всичко възможно също да приключат. Те са общо около 40 километра, 45 километра е единият и около 20 другият - 60.
Тоест общо излиза какво...
Около 260 километра.
...240 - 260.
Като ги разделите...
Това е 65...
Обаче, за да съм коректен с вас, през 2010 г. ние ще работим денонощно, за да стартираме, а 2011...
Тоест искате да кажете - 2010 няма да има километри магистрали.
2010 започваме да строим масово, а имайте предвид, че ние към момента нямаме и проекти. Вие знаете ли, че Национална агенция "Пътна инфраструктура" в последната една година не е стартирала търг за един нов проект, за проект, не за магистрала.
Какъв е проблемът до края на годината да се свърши това с проектите?
Вие виждате, че ние в момента се разкъсваме от работа, но имаме ясни приоритети. Първо, "Тракия" - до края на октомври месец трябва да стартираме тръжната процедура. Това сме обещали, това ще стане.
Тръжна процедура за строителство или за проектиране?
Тръжна процедура за строителство, точно така. Така че "Тракия"...
Тоест там проекти, трасета, всичко е ясно.
Да, работим усилено...
Добре, колко време е една такава тръжна процедура?
Една такава тръжна процедура - до края на февруари сме си поставили срок да изберем изпълнител...
И тоест края на зимата, ранната пролет някой почва да строи.
И април, точно така, точно така, започваме да строим. И няма как в края на 2010...
И колко време се строи? Как други народи по света правят бързо магистрали?
Вижте, бързо магистрала означава две години, нормално магистрала означава три години...
То зависи колко е дълга.
Точно така, разбира се, през какъв терен и т.н., но между две и три години е срокът, който ние можем да кажем, че е разумен. Две години е изключително бърз срок, под две години е невъзможен.
Парите за "Тракия" ще бъдат европейски пари...
85 процента финансиране...
...по оперативната програма...
Точно така.
...към вашето министерство. А останалите 15 откъде ще дойдат, защото вие за такова безпаричие говорите през последните седмици, че човек може да си зададе въпроса даже 15 процента ще намерите ли?
15 процента по линия на Европейската инвестиционна банка, кофинансиране, което е уговорено...
Заем.
Заем, да.
А другите ще бъдат подарък, директно.
Директно подарък от Европа.
Тоест "Тракия" е с осигурено финансиране.
Точно така.
А как ще бъде избран строителят?
Открит, честен търг, международен.
Наехте ли къщата на "Биг брадър"?
Къщата на "Биг брадър" нека да преценим, първо, дали ще има смисъл от нея, но със сигурност от сейфа в БНБ ще има смисъл за тръжните оферти. Изчистваме още процедурата заедно с международни експерти, заедно с "Джаспърс", което е крило на Европейската инвестиционна банка, заедно с хора от Европейската комисия, заедно и с български експерти от три различни институции. Когато сме готови, края на октомври, обявяваме веднага и тогава ще знаем дали ще има нужда и от къщата на "Биг брадър".
Българска или чужда компания според вас ще строи? Французите протестираха за това, че, чрез посланика си, че при предишното управление техните фирми били спирани чрез правилата на конкурсите.
Именно затова магистрала "Тракия" досега не се е случила, както и всички останали магистрали. Аз бих казал, че България е била в една териториална изолация. Защо? Защото ние сме се самоизолирали в мисленето си. Вижте магистрала "Тракия", една изключително тъмна и непрозрачна концесия, която, разбира се, се провали. Вижте след това един търг, който по същия начин, с дискриминационни условия за чуждестранни компании, също се провали. Това ни показва пътя. Правилният път, за да се случи най-после тази магистрала, е открит, честен търг, всички са добре дошли. Аз мисля, че ще има интерес от големи международни компании. Който даде най-добрата оферта, който е способен да направи магистралата, ще получи и поръчката.
Да, но има и друга гледна точка, че трябва да се помага на българските фирми.
Разбира се, българският бизнес така или иначе, поне по наши калкулации, 80 процента от работата така или иначе ще свърши. Нали не си мислите...
Въпросът е кой да менажира процеса.
Разбира се, ние не си мислим, че чуждестранните компании ще дойдат с техните багери и трактори, бази асфалтови и т.н. Българският бизнес заслужава тази магистрала, но подходът, неговият, също трябва да се промени.
Не се ли страхувате, че ще се влезе в пореден кръг обжалвания?
Възможно е винаги да има обжалвания, надяваме се да се справим, надяваме се този път този порив, това изключително силно желание да се случи тази магистрала, наистина да няма проблеми.
По "Тракия" има ли проблеми с отчуждаванията, трасето чисто ли е?
Стартираме с лот две, който е изцяло изчистен, другите два лота може би за около...
Лот две, дайте да говорим, откъде докъде е лот две?
Лот две - Стара Загора - Нова Загора.
Там всичко е о'кей. От Нова Загора?
От Нова Загора до Ямбол и от Ямбол до Карнобат, може би с около месец, месец и половина закъснение също ще стартират процедурите, за да изчистим отчуждителните процедури...
Тоест там не чакате с нетърпение промяна в Закона за устройството на територията, който да облекчи процедурите по отчуждаването. "Тракия" не зависи от тези промени.
Промяна в закона, тя също зависи от тези неща, но ние просто трябва да вървим бързо напред, защото българската строителна индустрия е в изключително тежък етап на развитие. Може би знаете, последните данни сочат 35 процента надолу в оборотите.
Това подробно ще го разискваме. Дайте да минем магистралите. "Марица"?
"Марица", значи, "Марица" я подготвяме. Извадили сме много ясна програма кой от четирите лота кога ще се обяви. Тя трябва да стартира във втората половина на тази година с тръжни процедури, с избор на изпълнител.
Втората, ние сме втората половина на тази година.
Втората половина, извинявайте, на 2010 г., и, разбира се, с начало на строителството.
Строителството ще бъде втората половина на 2010 г.
Втората половина на 2010 г., като планът за действие е изваден...
Кога ще са търговете там?
...на сайта на министерството, на сайта на агенция "Пътна инфраструктура". Търговете ги стартираме във втората половина на 2010 г., около три месеца ни трябват, за да изберем изпълнител, и започваме да строим.
Тоест по-скоро 2011 г. ще се строи, пак ако не се жалят.
Това ви казвам, че и трите магистрали, които в момента все още не са стартирали, "Люлин" се строи, но трите други - "Марица", "Тракия" и "Струма", участъците от тях през 2010 г. трябва да тръгнат и във втората половина на 2010 г. особено ясно ще проличи това, 2011 г. трябва да се строи здраво.
А "Люлин" кога ще е готова?
"Люлин" по последните графици, които са приети от инженера на обекта, 13 октомври 2010 г., лично аз мисля, че тази дата отново не е последната, крайна, реална дата на изпълнение...
Добре, де, какъв е проблемът за 19 километра?
Проблемът е изключително недобра подготовка и, бих казал, нехайство, несвършена работа от страна на държавата, от една страна, и, от друга страна, преди всичко недостатъчен контрол, така че турският консорциум да бъде вкаран в едно ясно изпълнение по всички ангажименти и всички договори.
А какво не е направила държавата?
Давам ви два примера. Първо, договорът се подписва в края на 2006 г. Очакването е да започне веднага строителството. Пет месеца след като е подписан договорът, няма издадено строително разрешение. Ето ви първия фалстарт на тази магистрала. Тя практически не е стартирала пет месеца.
Хубаво, 2007 г. са го издали. Сега сме края на 2009 г.
След това строително решение е издадено, отново е имало проблеми с отчуждителни процедури в някои от участъците, 6 месеца процедурата за отчуждаване е висяла за решение в Министерския съвет по същия начин. И ето ви вече 11 месеца закъснение, които, разбира се, автоматически се отразяват на срока. Тази магистрала...
Добре, ама аз не мога да разбера какво ще се... защо трябва да го строят още една година оттук нататък?
Ами, вижте, техният договор за строителство е бил до края на 2009 г., когато обаче очевидно те са забавени с една година от държавата, те трябва да приключат в края на 2010 г. Това се опитваме и да направим. От тази гледна точка турският консорциум няма вина. На това отгоре в момента ние ежеседмично правим срещи, форсираме, 24-часов режим на работа. Така или иначе обаче знаете ли, по-големият проблем е другият. Държавният апарат досега, държавата, министерството като цяло са се фокусирали върху договорите до момента на тяхното подписване. Аз считам, че те са работели като една пощенска кутия за пари. В момента, в който парите са разпределени, оттам нататък контролът почти липсва. Обектът основно страда от липса на контрол. Впоследствие обаче под натиск на Европейската комисия са направени сериозни постъпки в тази посока и вече има проджект мениджър немски на обекта...
Нали камери щяха да сложат, за да се следи непрестанно как се строи?
Да, вижте, камерите не са необходими. Това, което е важно, е не да има камери на обекта, а да има хора на обекти, които да взимат решения. Отново се бавят някои решения, примерно по отношение на тунели, на способи, по които ще се изграждат. Магистрала "Люлин" не е лесна. Там има три тунела и 24 моста. Общо половината от трасето на магистралата е с тежки инженерни съоръжения и от тази гледна точка е необходимо нещо много елементарно - взимане на решение на обекта от експерти, от професионалисти, а не от политици, които да се засилят февруари месец 2009 г. и да кажат, понеже идват избори, юруш.
"Струма", там също обещавате строителство. Ако то ще е като това, което е направено между Перник и Студена, по-добре да не се прави. Защо му викаме магистрала на нещо, по което трябва да се движиш с 90 километра в час?
Защото няма необходимата документация, за да може да бъде узаконено като магистрала, а тази документация обикновено трябва да се мисли, преди да започнеш строителството, а не както по времето на Батко, Братко аферите и преди това е било... да строим без документи...
Тоест искате да кажете, че тя понеже изначално е построена по грешен начин, ние завинаги ще се движим по това нещо, което изглежда на пръв поглед като магистрала, като по прост път?
Не, разбира се, проблемът ще бъде решен. За съжаление държавата не се е фокусирала върху процедурите като такива. Пак се връщам на моята теза. Държавните институции се фокусират върху харченето на парите, с процедури, без процедури, а всъщност сега трябва да дойде едно правителство и хора, които, понеже няма пари, ще трябва пък да оправят процедурите. В крайна сметка резултатът ще бъде, че тази магистрала ще стане магистрала, но тези документи трябва да се изчистят, без тях тя не може да бъде такава.
Кога?
Работим по въпроса. Със сигурност с вкарването на "Люлин" това нещо трябва да стане, защото двете тогава ще бъдат вързани, тази отсечка ще бъде изключително важна за града, жизненоважна за града, така че в момента работим по същия начин...
Отсечката от Студена до Перник.
Да, да. По същия начин е и магистралата...
Добре, ама вие описвате, че някакви документи, и това изглежда страшно тежко и трудно. Ако е въпрос на оформяне на документация, ами, не спят една седмица някакви хора, оформя се и това нещо се превръща и документално в магистрала, а не в хранилка за полицаи, които дебнат на широкия път дали някой няма да кара с над 90.
Съгласен съм с вас. В момента ние с ДНСК работим по въпроса, поглеждайки и всички големи инфраструктурни проекти, досега направени. Както знаете, има много подобни казуси. Хаимбоаз той беше практически този казус, който генерира общественото внимание, както и нашето, върху казуса, където обаче също за 2-3 седмици ние не можем да произведем документация, която е неглижирана в продължение на години, на това отгоре това са процедури, когато построите третата лента на Хаимбоаз, без да направите съответно необходимите процедури, отчуждения и т.н., нали се сещате, така че това отнема време. Но ние така или иначе го правим, ще го направим, имаме план-график. Мисля, че срокът, който си дадохме, бяха 3 месеца, от тях един е изтекъл.
Дотук са магистралите с европари.
Дотук са магистралите с европари.
За "Хемус" пари няма.
За "Хемус" пари няма, а "Хемус" сам по себе си е една магистрала, която, от една страна, е стратегически важна за държавата, и ние работим по този казус, правим...
Но сте предвидили пари само за проектиране, и то ще можете на два пъти, през 2010 г. и 2011 г., ако вярно съм ви разбрал, да...
Така е, точно така е.
...да платите проектите.
Първо ще се фокусираме върху частта от магистралата от Ябланица до Велико Търново, където искаме да актуализираме съществуващите проекти. Искаме да ги направим наистина едни добри проекти, за което предстои процедура. Също така ще стартираме процедури за пътя от Велико Търново до Русе и от Русе до Шумен, а през 2011 г. процедурата... трябва да се проектира и тази част от магистрала "Хемус", която е между Велико Търново и Шумен. Така че това е едно. Другото нещо обаче по-важно, ние работим наистина в посоката да намерим правилния модел, така че тази магистрала да се случи, заедно с Европейската банка за възстановяване и развитие, защото следкризисно нещата драматично в света се промениха...
Ще я иска ли някой на концесия?
Категорично ще я искат компании на концесия. Въпросът не е в това. Въпросът е този модел да бъде достатъчно добър за държавата и за данъкоплатеца, защото това, което в момента два пъти се направи с "Тракия" и с "Хемус", е наистина скандално и неприемливо. Ами, в момента моделът, който е заложен за "Хемус", който по един начин е предварителен, но достатъчно притеснителен, е, че вие при една магистрала, която струва милиард и сто милиона евро, годишната косвена подкрепа, чрез косвени такси, които държавата трябва да гарантира и да плаща извън тол таксите, е 96.3 милиона евро. Практически за 10 години държавата субсидира цялата магистрала. Тогава въпросът е защо ни трябва публично-частно партньорство, т.е. косвените такси са изключително високи и това нещо трябва да се изследва.
А колко, колко години е нормална възвращаемост според вас?
Ето това е големият въпрос. Следкризисно големите банки в света нямат капитал. Цената на парите стана много скъпа. И от тази гледна точка ние имаме големият проблем, една магистрала, която сама по себе си не може да се издържа, защото трябва да има поне 50 000 коли на ден трафик. Тя е под 20 000 в най-натоварения участък. Като прибавите и това, че трябва да се плащат косвени такси много сериозни, а цената на ресурса пари глобално в момента е изключително скъпа, затова определено ние имаме проблеми. И всъщност единственият начин магистралата да се случи е наистина да седнем с експерти на световно ниво, да оптимизираме, да намерим правилната форма и да се намери правилният модел. И тук има още един голям проблем, който трябва да се реши. Този модел трябва да бъде т.нар. оф баланс шийт модел, т.е. модел, който да не натовари баланса на държавата с милиард и 100 милиона евро наведнъж, а последователно. Защото това пък ще създаде проблем за макроикономическата стабилност и борбата с дефицита. Но има такива модели. Европейската банка за възстановяване и развитие вече ни представи такива модели. Правим един дрийм тим, екип от хора от Световна банка и европейска банка, започваме да работим. Прозрачен подход, подготвяне на проекти, не както досега за "Тракия" и за "Хемус". Хвърляме парите на масата, без да имаме актуалните проекти, актуалните включени сметки, актуалните данни за трафика.
Да видим как свързваме северната и южната магистрала. Единият вариант е с тунел под Шипка. Честно да ви кажа, на мен това ми звучи толкова невероятно и смятам, че едва ли в рамките на моя живот аз ще го видя. На вас звучи ли ви? Изобщо да си говорим ли за това нещо?
Знаете ли, на мен всяко нещо, което има смисъл, ми звучи и ме мотивира, още повече че този тунел, не знам дали знаете, историята му е над стогодишна...
1970 г. съм чел, че започва.
Навремето първото предложение за тунела под Шипка е направено хиляда осемстотин осемдесет и еди-коя си година от кмета на Габрово, дотогава народният депутат Иван Вазов. Разбирате ли колко история има в целия този казус? Смисъл също има, въпреки че Хаимбоаз се случи и той вече работи. Представете си, че стане нещо с Хаимбоаз. Но по-големият проблем е, то е, казусът е абсолютно същият. Агенция "Пътна инфраструктура" стартира тръжна процедура, предизборно, за да може да гражданите на Габрово отново да се обещае нещо, което за съжаление обаче пак като че ли малко каруцата е сложена пред коня. И ние се опитваме да сложим смисъл в този проект, който е важен и трябва да се случи.
Вие разчитате, от това, което четох, специално за тунела под Шипка, на пари от Европейския съюз, но в следващия период на програмите, на оперативните програми.
Съвсем конкретно ще ви кажа за този тунел. Значи, ние работим така, че да има три различни варианта на неговото финансиране. И аз съм абсолютно убеден, че единият от тях ще се случи. Крайният вариант е 1 януари 2014 г. по новата оперативна програма. Това е категорично. Това е гарантирано, защото ние сме се разбрали с европейските партньори. Но има още два варианта, които ние изследваме и работната група...
Концесия отново.
Концесия.
Чешка фирма...
Не само чешка. Има няколко компании, които...
Български фирми - холдинг "Пътища"...
Но тук въпросът е следният...
..."Геотеххим"...
Да, има, интерес има. Стартирано е, в кавички, маркетингово проучване, предизборно, ОК. Обаче въпросът е пак имаме ли готовност с цифрите? Имаме ли готовност с трафика? И преди всичко, ще има ли нужда от косвена подкрепа, т.е. държавата ще трябва ли да плаща отново? Ако трябва да плаща - колко? И от тази гледна точка ние ще разговаряме с тези компании. Ако те са готови без държавна подкрепа да го направят, няма кой да ги спре.
Тоест може да стане дори веднага.
Разбира се.
Да не се чака 2014 г.
Разбира се, абсолютно.
Другата връзка, по морето, между Варна и Бургас. Винаги ми е било странно защо България твърди, че е много развита туристическа държава, когато тя няма път всъщност покрай морето си.
Така е. Абсолютно сме изолирали тези два прекрасни града и всичко, което е между тях, Бургас и Варна. Знаете ли, аз много се гордея с нещо, което успяхме да постигнем в първия месец, и още няколко неща, които мога да разкажа, с които се гордея, в първите вече два месеца. Едното от тях е, че ние успяхме да убедим европейските партньори да забравим за магистрала "Черно море" като самостоятелна магистрала, защото по този начин тя нямаше да бъде финансирана по линия на европейските оперативни програми.
Е, да я вкарате в "Тракия".
Да кажем, че това е магистрала "Тракия", която вместо в Бургас свършва във Варна, а участъкът между Бургас и Варна просто се казва...
Вързаха ли се европейците на това?
...участък "Черно море". Европейците просто приеха изключително топло тази наша идея. Ние самите бяхме изненадани от успеха. Имаме готовност да я направим. И тук пак трябва обаче да се проектира. Трябва да се работи. Разбирате ли колко е драматично положението, че всъщност ние нямаме проекти за нищо? Имаме милиарди, които ни чакат. Нямаме проекти, нямаме отчуждение, нямаме строителни решения.
Добре, няма ли потенциал България едновременно в рамките на шест месеца следващата година да възложи на различни проектантски компании, включително и външни, да изпроектират всичко това, дето го разказвате, и да се знае, че проекти има?
Точно това е основният план, по който ние работим. В момента изготвяме списък на приоритетните проекти, за които трябва да се стартира...
Тези всички, дето ги говорихме, са приоритетни, зависи къде живееш.
Тези всичките, за които...
Толкова ти е приоритетно.
Абсолютно. И преди всичко приоритетно защо? За да прави смисъл за икономиката на държавата, така че гражданите да могат да забогатяват. А всичките тези проекти, които ние коментирахме до момента, не са просто магистрали, не са просто километри, не са милиарди. Това са работни места и това е гръбнак на икономиката на една държава, която досега е унищожена, т.е. не е...
Ще вкарате ли всички концесии в един орган, каквато идея имаше ГЕРБ?
Ще го направим това нещо категорично.
Къде ще е той? Как ще се казва?
Има два варианта, Министерство на финанси и Министерство на икономиката. По-вероятният е Министерството на икономиката. Работим по въпроса. Каквото сме обещали, ще се случи от тази гледна точка.
Всякакви концесии, т.е. това, което според чл.18 ли беше на конституцията, се дава от държавата на концесия, от подземни богатства, плажове, пътища, ще бъде управлявано от едно място, от Министерството на икономиката?
За подземните богатства категорично, това нещо трябва да стане, във всичките им форми. За останалите неща също, като там леко все още трябва да изчистим дали и тази институция трябва да се занимава и с такива дребни неща като плажове и т.н. Нашето мнение е всичко на едно място. Пътища на едно място, води на едно място, гори на едно място, концесии на едно място. В момента четири различни министерства...
В смисъл не, всичко това поотделно на едно място, имате предвид? Не да направите някакво мегаведомство.
Точно така. Знаете ли, защото... Разбира се. Защото различните институции сами по себе си в момента просто правят концесии. По същия начин, по който одеве коментирахме темата и с големите проекти до момента, управлявани, концесиите, различните институции имат различни концепции, по различен начин контролират нещата и преди всичко няма фокус върху последващия контрол. Пак ние сме фокусирани върху това концесията да бъде дадена и дотам. И от тази гледна точка крайно време е, има много голям потенциал в това, най-после държавата да разбере, че по-важното е, освен да подпишем един договор, след това да го контролираме. Защото там изтичат, ето, вижте, аз мога да ви дам десетки примери на увеличаване на стойност на всякакви инфраструктурни проекти. С 10 процента, с 20 процента, 50 процента. Защо? Защото според нас не се четат внимателно договорите и няма контрол. Не се защитава, няма ясната мотивация да се защитава държавният интерес.
Дунав мост 2. Вие ще минете ли като министър по него?
Дунав мост 2 аз много се радвам, че не е в моите компетенции, а в компетенциите на Министерството на транспорта.
Това също има ли логика? Сега, от това, което... Аз вече започвам да се обърквам кое къде трябва да бъде.
Точно така е. Логиката в цяла Европа е една и съща. Министерството на транспорта трябва да прави политиката, а едно друго министерство, примерно в Бавария това е Министерството на вътрешните работи, където строителството от 130 години е концентрирано, или в България Министерството на регионалното развитие, трябва да върши работата. Добре е да се отдели политиката от вършенето на работата, за да има контрол.
Тоест сега вие казвате, че мостът над Дунав трябва да е при вас?
Мостът е трябвало, но не е, той...
Е, искате ли да дойде сега при вас?
Не, няма шанс да стане, защото той се финансира по програма ИСПА, където единственото, което държавата трябва да направи, е да форсира усилията от нещо, което 10 години е буквално забатачено.
Те румънците не искат. То форсирането става, ако от двете страни на реката и двете страни искат. Румънците ще правят, ако могат, следващите 100 години така, че да няма мост при Видин, за да ходи големият поток от камиони, автомобили чак до Русе, по-дълго през тяхна територия и да плаща повече пари на Румъния.
Аз съм съгласен с вас, но всичките ние вече сме членове на европейското семейство и тези интереси могат да се балансират. Лично аз разговарях с румънския посланик и аз мисля, че това няма да е проблем. Проблемът е друг, програма ИСПА, 10 години 1,6 млрд. евро, една четвърт е усвоена. Една четвърт е усвоена, а рискът за правителството на ГЕРБ на 1 януари 2011 е гигантски. На 1 януари 2011 някъде между 350 и 500 милиона евро могат да бъдат върнати, де факто реално платени обратно. Откъде ще ги извадим тия пари заради бездействията 10 години преди нас?
Това е, защото няма да можем да ги отчетем, както трябва.
Това, Европейската комисия ще провери какъв е ходът на проектите, програмата ще приключи към 31 декември 2010 година. Това, че сме усвоили една четвърт от парите, си е наш проблем. Проблемът е, че тези обекти се строят...
Че и тия, дето сме усвоили...
...и примерно Дунав мост 2, той няма никакъв шанс да стане до края на 2010. Оттам нататък има риск, защото, когато той не бъде готов, Европейската комисия може да прецени чрез съответните одити, че смисълът на програмата не е изпълнен. И ако това е така...
Кои други големи обекти...
...парите се връщат. Железопътната линия Пловдив - Свиленград, магистрала "Люлин" е по тази схема, много пречиствателни станции. Рискът е огромен наистина.
Колко милиона?
Аз калкулирам, че този риск е между 350 и 500 милиона евро. И за съжаление нашето правителство трябва отново да оправя тези бакии...
Един милиард лева.
...пречиствателни станции, които 3 години абсолютно нищо не се е случило там, сега трябва да бъдат форсирани за... И вие ще разговаряте с министър Караджова на тази тема.
Ние ще говорим подробно с министъра на околната среда.
Горката тя, отслабна сигурно с 10 километра... с 10 килограма само...
Вие в километри вече мислите...
Аз в километри меря... По същия начин темата с магистрала "Люлин". Пак трябва да треперим до последния момент, да работим денонощно, защото изгубихме 10 години.
Другите пътища, то сега актуалният проблем е не как ще ги строим, ами как изобщо ще изчистим снега по тях. Проблемът, ако аз вярно съм го разбрал, е в това, че държавата не е плащала на фирмите, които чистят. И те сега не искат да продължат да чистят, а не само не искат, ами и не могат, защото те, като не са си плащали пък на работниците, трябва да ги съкращават, техниката не могат да поддържат. Решението, което вие сте предложил, е държавата да гарантира пред банките кредитите на тези фирми, защото продължавате да смятате да не им плащате.
Значи, от тези 132 милиона дефицит, които ние заварваме към момента, като дълбоко се надявам да не бъдем отново изненадани допълнително с някой друг милион, връщам се на думите на председателя на надзорния съвет от август месец, който казваше "ние оставяме агенция "Пътна инфраструктура" в блестящо финансово състояние". Ето истината, едни фактури, които излизат от чекмеджетата постоянно, едни актове, които започват да прииждат от пътните управления, тотален финансов мисмениджмънт по всички нива. и сега вече въпросът е следният...
Мисмениджмънт, липса на управление.
Абсолютно, да, и на прозрачност. Сега въпросът е съвсем конкретно следният - тези пари ние ги нямаме в бюджета. Ние сме откровени към гражданите, към бизнеса, но ние търсим решение. И аз считам, че аз ще бъда първият министър в 20-годишната история, така, поне по мои данни, който има желанието да направи именно това. Ние няма да отидем да гарантираме пред банките тези задължения, но ние ще видим какви са задълженията, ще преговаряме акт по акт, улица по улица, път по път какво са направили, как са направили. Когато изчистим колко пари дължим на българската строителна индустрия, съответно вероятно има и доста чуждестранни компании, дали са 100 милиона, дали са 80 милиона, дали са 130 милиона, това ще се види. През ноември месец ще има специална комисия и тогава ние ще приемем тези задължения, т.е. ние ще подпишем споразумение със строителните компании. Преговаряме и с Министерството на финансите от тази гледна точка, те също да го потвърдят. При това положение вече самите компании, ако имат нужда от мостово финансиране, докато се разплатим с тях, през втората половина на 2010 година, те ще могат да отидат в банки. Аз съм разговарял с 3 банки, те казаха прекрасно, това е нещото, което сме чакали от толкова дълги години.
Тоест банките ще се съгласят да дадат кредит, а да чакат парите от вас.
Не, значи, вижте, банките ще дадат кредит на строителните компании, но строителните компании ще покажат на банките...
Че имат да взимат от вас и ще заложат, така да се каже, вашето... вашия дълг.
Да. Този механизъм може да проработи, има механизми за това нещо. Строителната индустрия към момента е приветствала това решение. Те считат, че това е едно много добро, положително начало, едно смело решение. Трябва да го направим и оттам нататък се фокусираме върху зимното почистване. Знаете много добре, че нещо, което обикновено стартира март месец, до края на август беше забатачено и сега ние имаме над седемдесет и няколко изтекли договори, които по възможно най...
Добре, ако завали утре, какво се прави в България?
Ако завали утре...
Зимата ни изненада, нали, това е известната шега.
Да, абсолютно, аз съм съгласен с вас. Ако завали утре, ние имаме възможност да възлагаме малки обществени поръчки директно, под 50 000 лева. Направили сме едни списъци на компании по места, които имат възможност да го направят, и преди всичко разчитаме...
Добре, това как ще става? Чака се снегът и като се види сняг примерно в събота вечер, вие отивате, министърът, в министерството, и където вали, разпределяте по 50 хиляди лева на някакви фирми, които изваждат багери.
Разбира се, че няма да стане така. Знаете, че областните пътни управления им е вменен този ангажимент. Те трябва да следят много внимателно, между другото ние ще започнем обучение на областните пътни управления заедно с КАТ как да действат. Защото, знаете ли, по някой път има и нещо друго. Представете си прохода Шипка и представете си, че ако няма синхрон между областно пътно управление и КАТ, с първите 2-3 часа снеговалеж и минаване на 20 камиона този проход е заминал за 2 месеца.
То обикновено синхрон няма, не само в това...
Но не винаги така става. Разговарял съм с министъра на вътрешните работи да съберем абсолютно всички областни управления на КАТ и на пътното, и оттам нататък да направим едно обучение, една пълна синхронизация...
А това кога ще се съберете, то ще завали тия дни?
До десетина дни ще го направим това нещо и преди всичко обаче пак разчитаме и на компаниите, които досега са чистили. Те имат техниката, имат мобилизацията, знаят... Примерно проходът Шипка миналата година е чистен доста добре, бих казал, по моя информация. И ще се надяваме до края на ноември месец да изчистим, разбира се, вече документално нещата. Рискът е голям, правим всичко възможно.
За кои големи общински инфраструктурни проекти ще има изключение от общия принцип, който обявихте, че, понеже държавата пари няма, няма да дава и на, няма да помага и на общините? И вчера е примерът, че отивате и давате някакви пари за община Благоевград. Това като жест към политическия противник, понеже кметът е от БСП ли, да гледаме... Как ще избирате? Сега защо дадохте на Благоевград? Сигурен съм, че ако отворим линията и кажем звънете сега, кметове, да разкажете за такава драма като благоевградската, че пътят е изкопан, пък незаринат, правен - недоправен...
Ние подходихме към тези 41 общини, които имат в момента в процес на изпълнение проекти, които са финансово необезпечени, разбира се, по един и същи начин, приоритизирахме ги, подготвихме ги, договорихме абсолютно навсякъде условията. И едно от нещата, които лично мен, разбира се, ме притеснява, е, че от 41 общини има една, която, разбира се, е много по-различна, има една, която ние до вчера мислехме, че имаме постигнато споразумение с тях и де факто от вчера трябваше то да се започне да се изпълнява. Но в последния момент отново трябваше да се вдига шум, който е...
Това говорите конкретно за Благоевград.
Говоря за Благоевград.
Че сте се били разбрали кои са строителите.
Абсолютно, не само с Благоевград, а с всичките 41 общини, със строителите, с кметовете, включително и кмета на Благоевград. Докато ние от месец и половина преговаряме с всички общини, включително и с Благоевград, включително и с него по казуса, той не ни съобщи проблема си, който го съобщи вчера сутринта по "Нова телевизия" просто ей така...
И вие веднага отидохте, за да кажете, че ще покриете улицата.
Ние никога не сме имали нещо друго предвид, освен да свършим там работа. Само че това, което лично нас много ни притесни, е от политизирането на един казус, който по никакъв начин не е политически. Той е много ясен. Историята...
А това защо вашето министерство го прави, а не самата община? Защо е възложено от държавата, а не от общината?
Има доста такива договори сключени, в които кметовете са в една доста изгодна ситуация, МРРБ да изпълнява директно и да възлага общински поръчки на строителни компании, тоест кметът, и специално в случая с Благоевград, той не е страна по договора, така че от тази гледна точка отговорността е в МРРБ.
А стои и ви гледа сеира отстрани.
Именно, и ние подготвихме това споразумение, изхождайки от съображението, че тази прословута улица "Славянска", от която от другата страна са болницата, линейките и която все още не е разкопана, не трябва да се разкопава, защото сме в средата на октомври и защото с вас си говорим за първия сняг. И тогава какво ще правят линейките? А целият казус вчера се оказа именно върху това, че кметът искал и тази улица. Добре, като я иска, ние ще му я направим, но нека той да си носи отговорността, ако завали сняг, ако замръзне всичко, какво ще правим тогава.
А като се копае, всичко ли се прави с тази улица сменя ли се цялата инфраструктура отдолу?
Тази улица е част от договора, който е подписан. От тази гледна точка...
Е сменят ли се всички тръби и всички...
Сменят се... комуникации...
...комуникации? Всичко.
Точно така.
Защото аз разказах в началото, не знам дали чухте, нашата улица, като я правиха, сега изкопаха, така, по единия край, смениха тръбите на парното, замазаха, колко можаха, и казаха - сега, като дойдат тези от ВиК-то да сменят техните, защото са по-зле, те ще потрошат нашите новите и пак ще асфалтираме. Това кому е нужно? Кой трябва да координира всичко това?
Общините. Общините имат интерес това нещо да се прави...
Ами, да, ама те като са частни фирмите...
...както трябва.
...как ще накарат частното енерго, частната комуникационна компания, частната водопроводна, както е в случая със София, където е концесионирано...
Всичко опира до контрола. Виждате ли, дали е магистрала, дали е тръба, дали е каквото и да било подземно съоръжение, за съжаление нещата опират до едно и също. Както кметовете, така и държавата трябва да правят последващ контрол, дали се спазват стандартите на изпълнение, дали се уплътнява, както трябва. Моето огромно притеснение е именно това, ние сега ще започнем да строим магистрали, как ще ги строят - по същия начин ли. Вижте какво се случва с всяка една улица, ново строителство, което на втората година започва да потъва, защото не е добре уплътнено. От тази гледна точка ние в агенция "Пътна инфраструктура" и в закона заложихме и създаваме независима лаборатория. Поне от магистралите да започнем, ще контролираме, ще взимаме проби, ще гледаме...
Независима лаборатория?
Независима лаборатория към агенция "Пътна инфраструктура", която да прерасне в институт, която да развие новите норми, да контролира тяхното спазване в пътното строителство.
Кризата в строителството въобще. Колко недовършени обекта има в България? В смисъл може ли някой да каже колко строителни гурела ще останат вследствие на това, че няма пари строителите да ги довършат?
Аз мога да ви дам някои стряскащи цифри. В последните шест месеца, като оборотът на строителните компании в България пада драматично, някъде около 30-35 процента е очакването към края на годината, като все още спирачката е ударена, нали, те просто спират. Около 1500 компании от регистрираните в регистъра националния...
5000.
...от общо 5500-5600, ние имаме очакването, че няма да продължат регистрацията си, което означава, че част от тях вече няма да работят, друга част замразяват дейността си. Тези цифри не може да не са стряскащи. Общо взето, донякъде те се доближават до казуса Испания. В Испания 45 процента спад на строителството доведе до 18 процента безработица.
Добре. Тогава защо пък трябва да се взимат данъчни мерки, които може да изглеждат незначителни, но по някакъв начин влияят на този пазар? Например да отпадне подкрепата за млади семейства до 35 години да могат да получават данъчни преференции, т.е. да не дължат данък върху общия си доход, върху лихвите по кредити за тяхно първо жилище. Сега, това ли е най-големият данъчен проблем на България, че точно пък този бранш да бъде ударен през данъци или да, вече да не можеш да продаваш жилище три години, без да платиш данък върху общия доход? Това, спекуланти били тези. Ами, спекуланти, спекуланти, ама нали купуват това строителство, дето пада. Защо правителството през данъците се хванахте баш с недвижимите имоти?
Ами, аз не мисля, че тук тези данъци могат да решат проблема на строителната индустрия, но ще стигна и до тях. Големият проблем в момента е как да направим така, че да се влее свеж ресурс в системата, която практически спира, в нея няма въздух. Вие, ако погледнете примерно кредитите, които банките дават, януари и февруари 2008 те са дали около 360 милиона, а януари и февруари 2009 са дали примерно 18 милиона, което означава 20 пъти надолу. При 20 пъти по-малко пари във, просто няма въздух в системата, няма пари. Единственият начин, по който това може да стане, е, след като чуждестранните инвестиции намаляват с 55 процента, а в строителството със 75 процента, е да тръгнат големите инфраструктурни проекти. И това е приоритет номер едно. Министерството прави съвсем конкретни неща. Първо, по Световната банка четири язовира, това са 200 милиона лева. Второ, изключително се гордеем с това, че отпушихме оперативна програма "Регионално развитие", 200 милиона лева, които бяха спрени от 2007. В първите два месеца на правителството ние ги пуснахме тези пари, подписахме договор миналата седмица. Работим така, че и вторият етап от общо 300 милиона лева, това са 500 милиона лева по оперативната програма, които бяха спрени, свеж ресурс, които могат да се влеят в системата и от март месец да се строи. Другото нещо, с което изключително много се гордеем, разбира се, е и... все пак успяхме в тези тежки времена да продължим с държавни инвестиционни заеми и да се фокусираме върху два-три още големи проекта, които не са в оперативните програми, така че да тръгнат. Работим по казуса със софийското околовръстно шосе, южната дъга, липсващите 2.2 километра, пътния възел "Меден рудник". И още договорихме държавен инвестиционен заем за няколко свлачищни района, който също ще мине, надяваме се бюджет.
А, ще направите ли и пътя за Златни пясъци?
Това е едно от нещата...
Не мога да си обясня каква е тази държава...
...които доста...
...която между най-големия й морски град и един от големите й курорти - Златни пясъци, не може да се иде дотам.
Да, наистина това е един от приоритетите. Така че в крайна сметка, да, няма пари, но там, където има такива европейски фондове, кредити, трябва да направим всичко възможно. И се връщам обратно на темата с жилищата. По-големият проблем с жилищата е не да мотивираме спекулативното купуване и продажба на жилищата, по-големият проблем, по-голямото решение, голямата визия е да накараме хората отново да купуват жилища. А това ще стане само тогава, когато наистина хората вече получат увереността, за да могат отново да започнат да теглят кредити.
Накрая малко за енергийни проекти, макар че също звучи абсурдно да питаш министъра на строителството за тръбопровод, обаче той още си е към вас, нали, Бургас - Александруполис?
Така е, да, при нас е и се чудя защо е при нас.
Не сте го още прехвърлили в енергийния холдинг.
Така е.
А ще го прехвърляте ли?
Да, ще го прехвърлим, това ще стане в скоро време.
Ще се почва ли строителство на Бургас - Александруполис, през 2011 или не?
Аз ще оставя по тази тема, разбира се, министъра на икономиката да коментира. Той е човекът, който наистина вече е и поел...
Тоест вие ментално вече сте го прехвърлил този тръбопровод...
Точно така, за да бъда...
...и не го мислите.
Точно така, защото считам, че това, което е направено през май месец 2009 г., е абсолютно, абсолютно неразбираемо. Как може правителството в последните седмици на неговото управление да прехвърли този тръбопровод в Министерството на регионалното развитие, защото щяло да се строят 600 млн. евро или 1 млрд. евро? Да, ама строителството е следствие. А как ще решим причината? Има ли смисъл от този тръбопровод, с какви капацитети, откъде ще дойде нефтът, по какъв начин ще се сглоби схемата, където в нашето министерство няма никакъв капацитет, няма ноу-хау.
Тоест вие си останахте наистина министерството на трите магистрали...
И на регионите.
...защото в този разговор дадохме водите и канализацията, пречиствателните станции на околната среда, дадохме концесиите на икономиката, дадохме енергийни проекти, които са били към вашето министерство, като Бургас - Александруполис, пак на Министерството на икономиката и енергетиката, и при вас си остават пътищата.
Връщаме се на основната теза - трябва да се носи отговорност. Това е първото правителство според мен в България, което е излязло и категорично е казало - ние искаме да носим отговорност. Аз считам, че съм един от първите министри от тази гледна точка в това министерство, който е казал следизборно, вместо да спре да обещава, да продължава да обещава, на това отгоре да извади ясен план за действие, който вие може да влезете сега на сайта на министерството и да видите дали съм в график. И ако не съм в график с "Тракия", да ме привикате на едно интервю и да кажете - защо не сте в график. Така че именно това носене на отговорност и означава ние да можем нещата да ги слагаме на едно място - петрол на едно място, пътища на едно място, води на едно място.
Добре. Следващ разговор през ноември, когато вече ще е стартирала тръжната процедура за "Тракия" и ще е ясно по какъв начин България иска да построи докрай тази магистрала.
Обещавам, ще бъда на линия.