Експерт не очаква период на догонване в цените на горивата след мораториума
Експерт не очаква период на догонване в цените на горивата след мораториума / снимка: БГНЕС, архив
Няма да има период на догонване в цените на горивата заради мораториума според експерт
40941
Няма да има период на догонване в цените на горивата заради мораториума според експерт
  • Няма да има период на догонване в цените на горивата заради мораториума според експерт

След като едномесечният мораториум за цените на горивата изтече и все още не е ясно дали може да бъде продължен или не, изниква въпросът: „Изкарахме месеца, а сега накъде?". Според Андрей Делчев, председател на петролната и газова асоциация, около мораториума се е вдигнало много шум, защото е сключен с правителството. „Лукойл" са можели да го направят едностранно и никой е нямало да забележи. Ето какво е било отражението на пазара, според Делчев:

Мораториумът донякъде съвпадна с време, когато цените на суровия петрол не мръднаха много. Доколкото си спомням, „Лукойл" наложи мораториума при цена от 114 долара за барел от сорта Брент. В един момент през месеца стигнаха до 121 долара за барел, после пак паднаха - в зависимост от котировките на долара, от петролните запаси на САЩ, но така или иначе големи разлики в нивата на цените нямаше.

По тази причина цените на горивата на едро не мръднаха много и цените на горивата на дребно, имам предвид всички други фирми, освен „Лукойл", който наложи мораториума, ги следваха. Т.е. не се отвори голяма ножица между замразените цени на бензиностанциите на „Лукойл" и „свободните", както ние ги наричаме, цени на всички други фирми. И по тази причина няма големи разлики за наваксване. И това се дължи не толкова на мораториум или на свободно ценообразуване, а на това, че цената на суровия петрол изчерпа потенциала за рязко покачване и се задържа около едни по-нормални равнища, които бяха достигнати преди около месец.

Това означава ли, че останалите фирми не са претърпели сериозни загуби заради мораториума?

Всички фирми с изключение на „Лукойл" декларираха, че ценообразуват, както и преди мораториума, както са го правили винаги - на базата на корпоративните и търговските си принципи. Ако това е вярно, означава, че никой не би трябвало да е претърпял загуба. Всеки е ценообразувал на пазарни принципи, без непазарни влияния.

По-скоро „Лукойл", който е замразил цените, може да е претърпял загуба от това, че конкурентите му са продавали на по-висока цена.

Вероятно пък е имало отлив на клиенти, които са предпочитали да зареждат в бензиностанциите на „Лукойл"?

Не мога нито да отрека, нито да потвърдя такава информация, тъй като нямам никакви данни. Никой не е казал, че в резултат на мораториума са му се оттеглили клиентите към „Лукойл" или обратното.

Като цяло как виждате първото тримесечие, тъй като цените на петрола започнаха да се качват още в началото на годината заради случващото се в арабския свят?

Повечето от фирмите не сочат по-голям спад на продажбите, отколкото е сезонният спад, като се има предвид, че пазарът в резултат на кризата, особено миналата година, се срина между осем и десет процента.

Как гледате на идеята да отпадне биокомпонентът в дизела и да има възможност за продажба на чист биодизел, както искат превозвачите?

Не ни поканиха на последното заседание (бел. ред. - на експертната комисия за цените на горивата), надявам се да е случаен пропуск, на което пък обявиха една от мерките, която е тотално неправилна, ще доведе до обратен ефект на пазара - тази, свързана с това превозвачите да могат да внасят горива при преференциални условия.

По отношение на биогоривата, принципно ние подкрепихме такава мярка, като ценовият ефект ще бъде сравнително скромен - в най-добрия случай от 5-6 стотинки на литър. Тази мярка се приема до края на годината. На нас като търговци принципно не ни пречи. Друг е въпросът за смесените биогорива, които вече са купени и трябва да се продадат, а те ще се окажат по-скъпи. Т.е. тази мярка не ни пречи.

Всичко онова, което беше обявено за турските превозвачи за ограничение в резервоарите, за връщане на ДДС-то, ние ги предлагаме от много години и ги подкрепяме.

Това, което би ни върнало много крачки назад, е ако се допусне определена категория лица, без значение дали те са превозвачи, космонавти или каквито още ви хрумне, това срива целия пазар. Веднага започва контрабанда, за да се използват тези привилегии по-широко и оттам нататък това, което се опитват да правят митниците срещу контрабандата, ще се срине точно за 15 дни.

И ако се върнем към мораторуима, ако има удължаване, как ще се отрази това на пазара?

Всичко зависи от цената на суровия петрол, дали ще се отвори голяма ножица между цената на суровия петрол, оттам и на горивата, на които „Лукойл" продава на едро и замразената цена на „Лукойл" - България. Защото пък е възможно цените на суровия петрол да тръгнат надолу и тогава един мораториум би станал безсмислен, той няма и да работи в тази хипотеза.

Ако цените обаче продължат да растат, то поне за бензиностанциите, които са го наложили, ще има определен ефект. Задържат цените си на определено ниво, губят през този период и след това трябва бързо да наваксват.

Но пак казвам, в момента не сме в такава ситуация и мисля, че няма да има период на догонване, защото цените са доста близки.