„Убедена съм, че точно опитът е пазарното предимство, което една медия може да има във все по-„бъбривата" медийна среда". Това казва Дарина Сарелска, директор "Новини и актуални предавания" в Нова Броудкастинг Груп в интервю за сп. „Мениджър".
Г-жо Сарелска, когато говорим за новини и актуални предавания, у нас тенденциите, свързани със съдържанието, едва ли ще претърпят големи промени. То ще остане силно социално и политическо. Какво обаче ще се случи с актуалността конкретно по отношение на технологиите?
Като най-голямата медийна компания в България и лидер на телевизионния и дигиталния пазар у нас, мисля, че сме подготвени за случващото се, наясно сме с тенденциите, имаме и платформите, и таланта да произвеждаме силно съдържание и да стигаме до зрителите и онлайн потребителите по най-атрактивния и удобен за тях начин. Съдържанието остава водещото - авторството, подписът, марката - това е което привлича зрителите. Но, разбира се, интернет и социалните медии променят картината. Без силно дигитално продължение дори и най-добрият продукт е обречен, като в това отношение NOVA заедно с цялото онлайн портфолио на Нетинфо, има значителна преднина пред конкуренцията. От чисто медийна компания ние вече се диверсифицираме в технологична компания. Така най-бързо успяваме да отговорим на актуалния модел на търсене на новини, информация и забавление. Доказателство за това, че сме гъвкави и отворени към динамиката на нашата публика, е лятното издание на Новините на NOVA. Ние сме първата и единствена медия, която въведе подобна емисия. Правим го вече трета поредна година, предлагайки Новини в най-удобното за активните хора време в летния период - в 22.00 часа. И резултатът е, че през 2016 г. точно тази емисия отбеляза и най-висок рейтинг от всички емисии на пазара сред тази аудитория.
Относно новата кампания на Новините на NOVA „Довери се на опита" - в информационна среда, в която всеки може да бъде репортер и анализатор в социалните мрежи, каква тежест има посланието, свързано с журналистическия опит? Не е ли то само за нишова аудитория?
Убедена съм, че точно това е пазарното предимство, което една медия може да има във все по-„бъбривата" медийна среда. Това е, което ще направи разликата, което създава лоялност и изгражда доверие. Да, революциите вече се случват във Facebook; да, през мобилното си устройство всеки има една 24-часова новинарска емисия на живо в джоба си, но социалните мрежи и дигиталната среда раждат и други феномени - анонимност, тролове, завихряне на непроверена информация и в крайна сметка - подмяна. На това само професионалната журналистика има адекватен отговор и затова не се притеснявам, че тя ще остане спирка само за нишова аудитория. Опитът и качеството изграждат доверието, което в крайна сметка е водещо за избора на зрителите. Защото изборът на новинарска емисия не е просто избор „откъде да разбереш новините", които така или иначе твоят нюзфийд вече ти е разказал. Изборът е на кого имаш доверие за това какво настина се е случило, кой ти разказва историята непредубедено и професионално. Защото пикът на онлайн медиите е правопропорционален на срива на доверието в медиите - поне на нашия пазар е така. И причините, опасявам се, са именно в липсата на професионализъм и опит.
Миролюба Бенатова направи за NOVA страхотни ТВ разкази за бизнес герои, попадали преди това в „Мениджър". Въпреки това съдържанието, свързано с бизнес и предприемачество не е приоритетно за телевизиите, като изключим специализираните. Какви са целите ви в това отношение?
Най-красноречивият пример за подкрепата ни по отношение на предприемачеството и новаторството е най-голямата ни социално-отговорна инициатива ПРОМЯНАТА, която реализираме за трета поредна година съвместно с фондация „Промяната", част от Reach for Change. Подкрепяме предприемчиви българи, които имат идея и кауза, и знаят как да променят живота на стотици около себе си. И каузата си заслужава - защото ПРОМЯНАТА до момента е подобрила драматично живота на 1000 деца в България.
Мениджърски въпрос: Лесно ли се работи с най-разпознаваемите лица в българския ефир, събрани на едно място? Как се управляват толкова много характери, такава концентрация на его?
Да, честно казано, мисля, че е лесно. Когато работиш с мотивирани хора и екип от съмишленици, с които имате общи критерии и ценности, тогава сблъсъкът на его се преодолява. Да, в нюзрума на NOVA са събрани много ярки индивидуалности и точно това го прави успешен, защото характерите имат огромно значение - през едно бюро стоят най-утвърдената двойка водещи на Новини у нас - Ани Салич и Ники Дойнов, най-опитният сутрешен тандем на пазара - Ани Цолова и Виктор Николаев, най-разпознаваемите и доказали се репортери, но това са изключително отговорни професионалисти, които вземат на сериозно не себе си, а именно работата си. Има много теми, които обединяват екипа. "Мисия Образование" е такъв пример. В нея всички популярни лица на Новините са обединени в една обща кауза - да осветлим проблемите в българското образование. Защото всички ние вярваме, че именно образованието е отговoрът на повечето въпроси и на днешния, и на утрешния ден.
Каква е ролята на вашето его в екипа?
Полагам усилия да е второстепенна. Не защото нямам его, а защото съм разбрала, че всъщност успешните решения не ги носи един човек, колкото диалогът, размяната на мисли и идеи, споровете дори, изобщо взаимодействието между хората. Така си даваш сметка, че всичко, което можеш или постигаш, не е непременно твоя заслуга, колкото функция на хората, които си срещнал в живота си и това докъде те са те провокирали да стигнеш.
Доколко работата ви е усложнена от двете рейтингови „валути" на българския пазар?
Не мога да говоря за чисто търговския аспект на въпроса. От моя гледна точка, за всекидневното създаване на качествен новинарски продукт е много важно да получаваме надеждна обратна връзка за предпочитанията на аудиторията. И затова съм спокойна с Nielsen Admosphere, която е най-голямата в света независима агенция, прилага международен опит и „know how", панелът на Nielsen е голям, по-нов и актуален и това естествено ни дава и по-надеждна информация. Това е важно за мен - да имам правилния сигнал от зрителите. Другата агенция не следя и не мога да коментирам данните ѝ. Като журналист се учудвам, че възникналите около нея съмнения и дори, бих казала, криза на собствеността и съответно на доверието, някакси биват неглижирани и заобикаляни. Но това не е тема на Нова телевизия.
Връщам се в началото на разговора, свързан със съдържанието. Имаше критики в социалните мрежи, че телевизиите допълнително са утежнили емоционалното състояние на малтретираното от свои съученички момиче, защото са излъчили публикуваното в YouTube видео. Не вярвам, че това е любовта към журналистическата професия - да отразява агресията. Надявам се обаче, че не това е пазарът? Как може да се „остойности" това съдържание за обществото? Без пазарът да губи.
Вижте, новините и журналистиката имат функцията на куче-пазач - да "лаят", грубо казано, когато има заплаха за сигурността и ценностите на общността. Това е моят отговор на въпроса за "негативните" новини. Той се задава все по-често заради опитите все по-агресивно да се зачеркне журналистиката за сметка на PR-а. Тази тенденция е основният мотор зад концепцията за "позитивните новини", даже имаше една линия на "градивни новини", прокламирана преди време от някои медийни кръгове у нас. Това обаче е огромен капан за зрителите - защото позитивните новини, разбрани по този начин, обикновено са онова, което властта иска да каже и покаже за себе си. А работата на журналиста е да покаже онова, което никой не иска да каже в прессъобщение. Колкото до изострената чувствителност по отношение на отразяването на жертви на престъпления - хубаво е, че има такава обществена реакция. И не, в конкретния случай не мисля, че показването на този клип се остойностява само с няколко "клика" в повече. Това беше една "червена лампа" за обществото. Зададох си въпроса като родител - важно ли е за мен да видя тази наистина ужасна агресия между млади хора. И си отговорих - да. Защото ние, родителите, обществото като цяло живеем в абсолютно незнание за света на нашите деца. И това стряскащо събуждане, което ни причиняват този и подобни клипове, е крайно необходимо. За да променим нещо. Затова "лае" в този случай "кучето пазач". И това, вярвам, е журналистика, а не търговски трик за генериране на рейтинг.
Визитка
Дарина Сарелска има 15-годишен опит в създаването и продуцирането на "Новини и актуални предавания". Била е продуцент на предаването „В Десетката с Иво Инджев", продуцент на изборните студиа на бTV, както и продуцент и изпълнителен продуцент на бTV Новините.
През 2013 г. поема управлението на "Новини и актуални предавания" в Нова Броудкастинг Груп. С нейното присъединяване към компанията се свързва постепенното и трайно покачване на аудиторния дял на Новините на NOVA, обновяването на екипа на медията и привличането на някои от най-опитните професионалисти на пазара.
Дарина Сарелска е завършила Maсови комуникации и връзки с обществеността във Факултета по журналистика на Софийски университет „Св. Климент Охридски". Преминава през редица специализации в университета Тенеси, САЩ в т.ч. „Мениджмънт на електронните медии", „Продуциране на телевизионни Новини", „Отразяване на избори". Специализира една година във филиали на телевизиите NBC и ABC. Семейна, с две деца.