Здравната система създавала конфликт между лекари и пациенти
Здравната система създавала конфликт между лекари и пациенти / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Здравната система създавала конфликт между лекари и пациенти
63426
Здравната система създавала конфликт между лекари и пациенти
  • Здравната система създавала конфликт между лекари и пациенти

Здравната ни система целенасочено създава конфликти между лекарите и пациентите.

Мнението изрази един от най-добрите алерголози в София, д-р Мария Стаевска, която в интервю за Дарик подчерта, че в момента се имитира здравна система по един перфектен начин от гледна точка на това да не се похарчат пари.

Специалистът е категоричен, че основната цел на тази „имитация" е да се каже на пациентите, че имат права. Тези права обаче свършвали с посещението при личния лекар, тъй като направления за специалисти няма.

Когато един пациент не получи направление и се обърне към Здравната каса, оттам му заявяват, че личният му лекар е длъжен да даде такова, посочва д-р Стаевска.
„Нали той е длъжен, нали Здравната каса си измива ръцете? В същото време обаче глобява личния лекар, ако даде повече талони, отколкото му е лимитът", допълва Стаевска.

Специалистът е убеден, че като следствие от всичко това личните лекари ставали все по-изобретателни в стремежа си да не дават направления.

„Ние говорим за ранно откриване, за стимулиране, че ние едва ли не трябва активно да ги издирваме, да ги накараме да дойдат. А всъщност те дори да искат да отидат, системата е така направена, че да не ги допусне. Сигурно знаете как се нарича gp-то - gatekeeper. Т.е. „пазач на вратата" да не се харчат пари. Още на това ниво първоначално е заложен конфликт и е много удобно, защото пациентът няма да каже: „Лоша е системата", а „Личният лекар не ми даде, аз ще го сменя". Това го чувам непрекъснато. Като дойдат вече при мен по някакъв начин, понякога и на платен преглед, защото не са им дали, казват: „Това на нищо не прилича", възмутени са", разказа още специалистът.

Ситуацията е подобна и на ниво болници. Стаевска е категорична, че в момента всяко лечебно заведение се стреми да приема възможно най-леки случаи, тъй като колкото по-малко похарчи за пациента, толкова повече остава за персонала.