Темата за изкуствения интелект е тази тема, която ще определя бъдещето. Тя ще постави линията между развитите и развиващите се страни, ще постави и линия между образователните системи. Не знаем днешните деца, ученици и студенти точно в какъв свят ще живеят, но те ще бъдат активни в следващите 40-50 години, когато професиите ще се сменят и ще изискват много по-комплексни интегрални умения, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в онлайн участието си при представянето на онлайн курса "Elements of AI" /"Елементи на изкуствения интелект"/, организирано от Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Министър Вълчев отбеляза, че това, което с разумна доза увереност можем да предположим, е че занапред много голяма част от професиите ще изискват задълбочени умения в областта на дигиталната креативност. Днешните млади хора ще живеят и работят в ерата на ефективното взаимодействие между хора и алгоритми, между хора и изкуствен интелект. Дори да не бъде сменена една професия, тя ще изисква взаимодействие с алгоритми и изкуствен интелект, отбеляза образователният министър.
Той съобщи, че основните образователни системи, по които работи българското образование и учителите, като Google и Microsoft, вече внедряват модулите за персонализирано обучение, за анализ на образователните трудности и за електронно изпитване. Създадохме облачна инфраструктура, която да бъде основата за персонализираното обучение. Профилите, които създадохме, ще бъдат не само профили за вход в системите, но ще са и "електронни раници, цялостно портфолио на учениците, и ще дават информация за целия анализ на ученето им", обясни министър Вълчев. Той увери, че "учителят няма да бъде заменен като професия, а ще работи с изкуствен интелект".
Вълчев прие символично ключа от къщата в село Задунаевка в Украйна, където е живял Ботев
Важно е уменията в областта на дигиталната креативност да бъдат заложени във всички програми, а не само в отделните предмети, каза Вълчев. Той припомни, че у нас беше въведено компютърното моделиране от трети клас, сега го продължаваме в пети и шести клас, и го свързваме с програмирането. Увеличихме приема в гимназиалното образование в профилите и професиите, свързани с информационните технологии, близо два пъти. Започнахме и програмата "Старт за ИТ кариера", по която ученици, които са от други профили и специалности, несвързани с информационните технологии, придобиват квалификацията "Приложен програмист". Всичко това има за цел да увеличи базата от специалисти в областта на дигиталната креативност, които да преподават след това на учениците и студентите, обясни министър Вълчев.
Той съобщи, че започва и програмата "Дигитална квалификация", която ще подготвя преподаватели, защото много училища искат да открият профила "Информационни технологии", но нямат преподаватели. Още по-малко са подготвените специалисти в областта на изкуствения интелект, но всички сфери ще изискват изкуствен интелект, включително в географията и историята има вече проникване на изкуствения интелект, коментира министър Вълчев. Той поздрави организаторите на курса и пожела успех на всички участници в него.
"Елементи на изкуствения интелект" е безплатен онлайн курс, създаден от фирмата Reaktor и от Университета в Хелзинки във връзка с председателството на Финландия на ЕС. Курсът ще бъде свободно достъпен на всички официални езици на Европейския съюз. Езиковият превод е осигурен от Европейската комисия. Целта на курса е колкото може повече хора, особено тези, които не са специалисти в областта на технологиите, да научат какво е и какво не е изкуственият интелект, как може да се приложи в реалния живот и какви са последиците от внедряването на технологии на изкуствения интелект за хората, компаниите и обществото. В онлайн откриването на курса днес участва и ректорът на СУ проф. Анастас Герджиков, защото Софийският университет е академичен партньор за реализирането на курса в България. Чрез Факултета си по математика и информатика, СУ ще предложи курса не само на свои студенти и на студенти от други висши училища, но и на всички, интересуващи се от темата. На първо място се очаква това да са ученици и учители. На всички успешно завършили курса Софийският университет ще издаде свидетелство с 2 ECTS кредита.
Министър Вълчев отбеляза, че това, което с разумна доза увереност можем да предположим, е че занапред много голяма част от професиите ще изискват задълбочени умения в областта на дигиталната креативност. Днешните млади хора ще живеят и работят в ерата на ефективното взаимодействие между хора и алгоритми, между хора и изкуствен интелект. Дори да не бъде сменена една професия, тя ще изисква взаимодействие с алгоритми и изкуствен интелект, отбеляза образователният министър.
Той съобщи, че основните образователни системи, по които работи българското образование и учителите, като Google и Microsoft, вече внедряват модулите за персонализирано обучение, за анализ на образователните трудности и за електронно изпитване. Създадохме облачна инфраструктура, която да бъде основата за персонализираното обучение. Профилите, които създадохме, ще бъдат не само профили за вход в системите, но ще са и "електронни раници, цялостно портфолио на учениците, и ще дават информация за целия анализ на ученето им", обясни министър Вълчев. Той увери, че "учителят няма да бъде заменен като професия, а ще работи с изкуствен интелект".
Вълчев прие символично ключа от къщата в село Задунаевка в Украйна, където е живял Ботев
Важно е уменията в областта на дигиталната креативност да бъдат заложени във всички програми, а не само в отделните предмети, каза Вълчев. Той припомни, че у нас беше въведено компютърното моделиране от трети клас, сега го продължаваме в пети и шести клас, и го свързваме с програмирането. Увеличихме приема в гимназиалното образование в профилите и професиите, свързани с информационните технологии, близо два пъти. Започнахме и програмата "Старт за ИТ кариера", по която ученици, които са от други профили и специалности, несвързани с информационните технологии, придобиват квалификацията "Приложен програмист". Всичко това има за цел да увеличи базата от специалисти в областта на дигиталната креативност, които да преподават след това на учениците и студентите, обясни министър Вълчев.
Той съобщи, че започва и програмата "Дигитална квалификация", която ще подготвя преподаватели, защото много училища искат да открият профила "Информационни технологии", но нямат преподаватели. Още по-малко са подготвените специалисти в областта на изкуствения интелект, но всички сфери ще изискват изкуствен интелект, включително в географията и историята има вече проникване на изкуствения интелект, коментира министър Вълчев. Той поздрави организаторите на курса и пожела успех на всички участници в него.
"Елементи на изкуствения интелект" е безплатен онлайн курс, създаден от фирмата Reaktor и от Университета в Хелзинки във връзка с председателството на Финландия на ЕС. Курсът ще бъде свободно достъпен на всички официални езици на Европейския съюз. Езиковият превод е осигурен от Европейската комисия. Целта на курса е колкото може повече хора, особено тези, които не са специалисти в областта на технологиите, да научат какво е и какво не е изкуственият интелект, как може да се приложи в реалния живот и какви са последиците от внедряването на технологии на изкуствения интелект за хората, компаниите и обществото. В онлайн откриването на курса днес участва и ректорът на СУ проф. Анастас Герджиков, защото Софийският университет е академичен партньор за реализирането на курса в България. Чрез Факултета си по математика и информатика, СУ ще предложи курса не само на свои студенти и на студенти от други висши училища, но и на всички, интересуващи се от темата. На първо място се очаква това да са ученици и учители. На всички успешно завършили курса Софийският университет ще издаде свидетелство с 2 ECTS кредита.