Въвеждането на задължителни скенери на автогарите и затварянето на онези, които не отговарят на нормативните изисквания като тази в Смолян, е решението за предотвратяване на случаи, подобни на този с похитения вчера автобус на фирма „Биомет”. Това заяви превозвачът Валери Горанов на дискусия в студиото на Дарик – Пловдив по проблемите на безопасността. В нея участваха и собствениците на други две големи фирми за междуградски превози – Веселин Дошков и Емилия Чипева.
Според превозвачите, минаването през скенери е по-евтин и надежден вариант за повишаване безопасността от монтирането на GPS-и във всеки автобус. Той трябва да е съпроводен с режим на влизане и излизане на пътниците само през един вход и един изход, подобно на летищата. И на трите пловдивски автогари вече има въведено видеонаблюдение, което през миналата година бе разширено, каза Дошков, чиято фирма е техен собственик. Той заяви, че е готов да инвестира и в поставянето на скенери на автогарите.
Собствениците на транспортни фирми обаче са категорични, че техните мерки за повишаване на сигурността не могат да бъдат ефективни без реципрочни действия на държавните институции. Компетентните органи трябва да спрат да си затварят очите за рейсове, които спират извън автогарите и за редовните нелегални превози, маскирани като „случаен превоз” или „превоз за собствена сметка”, казаха превозвачите.
Според Валери Горанов чекирането на багажа не е гаранция срещу внасянето на оръжие, скрито в облеклото на пътника. Той посочи, че преди време в негов автобус до Сливен са били арестувани от БОП двама мъже, които са пренасяли голямо количество наркотик, който не е бил в багажа им.
Превозвачите заявиха, че няма създадена организация за подготовка на автобусните екипажи как да реагират при похищение или други подобни инциденти. Полицията никога не е провеждала подобни мероприятия с нашия персонал, каза Чипева. Веселин Дошков заяви, че инструкциите се свеждат до две изречения – да се запази спокойствие, да не се предизвиква похитителя и веднага да бъде сигнализирана полицията.
Превозвачите обаче бяха категорични, че предпочитат да сигнализират охранителните фирми, с които работят, когато инцидентите в автобусите са в близост до населено място. Те реагират много по-бързо, каза Веселин Дошков. Той даде пример с опит на двама пияни да отклонят последния автобус от Марково за Пловдив към кв. „Коматево”, където живеели. Частните охранители реагираха за минути и предотвратиха побоя над нашия шофьор, но после се е наложило дълго да чакат полицията, за да й предадат двамата нападатели, каза собственикът на „Хеброс бус”.