Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ организира откриване на градската железница на София. То ще се състои днес от 13:15 ч на гара Банкя. Това е часът, в който ще пристигне първият обеден влак на градската железница, тръгващ от гара Казичене в 12:05 ч.
Това ще е един неочакван подарък за жителите на столицата преди Коледа, твърдят организаторите. От 9 декември тръгват първите по рода си влакове на БДЖ, които ще пресичат града, без да се налага пътниците да се прекачват на Централна гара, за да стигнат, например, от Божурище до Подуене и обратно. На пръв поглед промяната не буди някакви специални очаквания – жп линията и до този момент е съществувала, а с оглед на хроничните проблеми на БДЖ по осигуряването на подвижен състав мнозинството пътуващи обикновено просто се радват, ако успеят да се качат на някакъв влак и той не ги изостави някъде.
Началото на тази инициатива е поставено от сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“, като продължение на завършения международен проект Rail4SEE. В него Столична община и „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД поемат ангажименти за интегриране на железниците в градския транспорт още през 2014 г.
Концепцията за включване на влаковете в системата на градския транспорт е широко разпространена по света. У нас първи опит в тази насока се прави в края на 80-те години на ХХ век, но той така и не бива възприет за успешен, съответно е преустановен малко след започването му. Нарастващото търсене на превози в града през последните години, води най-вече до ръст на моторизацията и задръстванията, като най-често изтъкваната мярка за борба с тях е строителството на метрото.
Изграждането му в гъсто населените части на София е обосновано икономически, но в отдалечените квартали, както и при междуселищни превози то става неефективно. Точно тук изградената железопътна мрежа се оказва най-удачна, като предвидените връзки между нея и метрото са от основополагащо значение за успешното допълване на двете системи. Липсата на капиталови разходи (както строителни, така и времеви) обуславят възможността за провеждането на чисто организационни мерки, които да подобрят това допълване между градския транспорт и влаковете.
Подобно е и реализираното между Банкя и Казичене. При него съществуващи влакове от вътрешността на страната, движили се доскоро до Централна гара София, се удължават до Банкя, създавайки нова услуга на територията на Столична община. В конкретния случай, удължените влакове са по направленията от Копривщица, Септември и Пловдив. Общо 5 чифта влакове ще се движат от новото разписание между Банкя и Казичене – два сутрешни, един обеден и два следобедни.
Това ще е един неочакван подарък за жителите на столицата преди Коледа, твърдят организаторите. От 9 декември тръгват първите по рода си влакове на БДЖ, които ще пресичат града, без да се налага пътниците да се прекачват на Централна гара, за да стигнат, например, от Божурище до Подуене и обратно. На пръв поглед промяната не буди някакви специални очаквания – жп линията и до този момент е съществувала, а с оглед на хроничните проблеми на БДЖ по осигуряването на подвижен състав мнозинството пътуващи обикновено просто се радват, ако успеят да се качат на някакъв влак и той не ги изостави някъде.
Началото на тази инициатива е поставено от сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“, като продължение на завършения международен проект Rail4SEE. В него Столична община и „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД поемат ангажименти за интегриране на железниците в градския транспорт още през 2014 г.
Концепцията за включване на влаковете в системата на градския транспорт е широко разпространена по света. У нас първи опит в тази насока се прави в края на 80-те години на ХХ век, но той така и не бива възприет за успешен, съответно е преустановен малко след започването му. Нарастващото търсене на превози в града през последните години, води най-вече до ръст на моторизацията и задръстванията, като най-често изтъкваната мярка за борба с тях е строителството на метрото.
Изграждането му в гъсто населените части на София е обосновано икономически, но в отдалечените квартали, както и при междуселищни превози то става неефективно. Точно тук изградената железопътна мрежа се оказва най-удачна, като предвидените връзки между нея и метрото са от основополагащо значение за успешното допълване на двете системи. Липсата на капиталови разходи (както строителни, така и времеви) обуславят възможността за провеждането на чисто организационни мерки, които да подобрят това допълване между градския транспорт и влаковете.
Подобно е и реализираното между Банкя и Казичене. При него съществуващи влакове от вътрешността на страната, движили се доскоро до Централна гара София, се удължават до Банкя, създавайки нова услуга на територията на Столична община. В конкретния случай, удължените влакове са по направленията от Копривщица, Септември и Пловдив. Общо 5 чифта влакове ще се движат от новото разписание между Банкя и Казичене – два сутрешни, един обеден и два следобедни.