Кражбите на стари бусове в София - моделите от 1985 до 1996 г., станаха хит в последните месеци. Новата мода обаче не е свързана с транспорта на бежанците. Или поне в столичната полиция нямат данни което и да е от задигнатите возила да се е използвало за трафик на имигранти.
Причината за кражбите на старите бусове е, че има търсене за частите им. Тъй като отдавна не се произвеждат, за тях няма чаркове и собствениците на такива модели са принудени да ги търсят в гробищата за коли.
"Опитните автокрадци веднага усетили нишата и започнали да снабдяват моргите с всичко необходимо", разказа пред "24 часа" старши инспектор Пламен Максимов от сектор "Престъпления против МПС" в СДВР.
Напоследък, заради арестите на големи играчи и търсенето на евтини части, по-старите коли и тези от среден клас са любим обект на крадците в София.
От близо 1800-те возила, задигнати в столицата от началото на годината, над 70% са автомобили, произведени между 1994 и 2005 г. Най-често това са беемвета и фолксвагени, които са и най-масовите коли. Крадецът кара колата направо в моргата и там я разглобяват. Изчистват се рамата и серийните номера, чарковете стават непроследими, а апашът си тръгва с между 1500 и 2000 лв. печалба.
Собственикът на моргата пък е спокоен - той ще изкара още толкова, а заради пролуки в законодателството няма как да докажат, че продава крадени части.
"Сега дори да намерим това, което е останало от колата, от автоморгата са изчистили всякаква идентификация и казват, че са си поръчали частите по интернет", обяснява Максимов. Ако го питат от кой сайт, бизнесменът или казва, че не помни, или че обявата е изтрита. Другият номер е да се използват стари фактури за внесени части от чужбина.
Така се стигало и до куриозни случаи, като полицаите да намерят прясно разглобените части на открадната кола. "Собственикът обаче ни извади фактура, че преди 5 г. бил вкарал такива чаркове от Италия. Ние виждаме, че са прясно нарязани, експертът го казва, но човекът твърди, че ги е вкарал отдавна от чужбина и нищо не можем да направим", казва инспекторът.