„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Това заяви в студиото на „Здравей, България” министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
"Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители. Аз нямам власт над него", допълни тя.
Комитова посочи, че въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, "г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши".
„Държавата отделя много пари за строителството им. Фирмите, които изпълняват се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че е дават много пари и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът по който се надписва сметката е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”.
Комитова: От 84 свлачища за укрепване се работи само по едно
Тя добавя, че АМ „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.
„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1.8 млрд. лв.”, обясни тя.
„В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението на за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата? В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.
По думите ѝ средствата за строителство на магистралата не са спрени.
„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова.
Комитова: Търсим дадените пари за АМ „Хемус“ и искаме строежът да се случи
„От тези 2 млрд. на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.
„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако тя остане незавършена тя ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.
Вижте целия разговор във видеото.
"Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители. Аз нямам власт над него", допълни тя.
Комитова посочи, че въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, "г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши".
„Държавата отделя много пари за строителството им. Фирмите, които изпълняват се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че е дават много пари и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът по който се надписва сметката е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”.
Комитова: От 84 свлачища за укрепване се работи само по едно
Тя добавя, че АМ „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.
„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1.8 млрд. лв.”, обясни тя.
„В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението на за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата? В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова.
По думите ѝ средствата за строителство на магистралата не са спрени.
„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова.
Комитова: Търсим дадените пари за АМ „Хемус“ и искаме строежът да се случи
„От тези 2 млрд. на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.
„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако тя остане незавършена тя ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.
Вижте целия разговор във видеото.