В България продължава да няма акредитирани органи за контрол, които имат права за технически проверки на съоръженията, поставяни в увеселителни обекти – виенско колело, влакчета на ужасите и др., въпреки че законово е въведено изискването да има "лице за контрол" на такива съоръжения, което да е акредитирано. Това каза в интервю за БТА изпълнителният директор на Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация" инж. Ирена Бориславова, потърсена във връзка с инцидента в лунапарк в Ямбол, който е станал снощи, около 22:00 ч.

През лятото на миналата година, в интервю за БТА, инж. Ирена Бориславова изтъкна същия проблем.

При повреда на атракционното съоръжение от въртележката са паднали двама мъже. Единият от тях, 25-годишен, е приет с черепно-мозъчна травма и опасност за живота в ямболската болница "Св. Пантелеймон". Другият мъж, на 29 години, е със счупено ребро, прегледан е и освободен от лечебното заведение.

Към настоящия момент Агенцията, която е националният орган по акредитация на България, не е акредитирала органи за контрол, които да извършват периодична проверка за спазването на изискванията към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти. В действащата в България нормативна уредба акредитацията не е поставена като задължително условие към лицата, които извършват периодичен контрол на съоръженията в атракционите.

Агенцията е акредитирала органи за контрол съгласно изискванията на БДС по Наредбата за условията и реда за устройството и безопасността на площадките за игра. Акредитираните от Агенцията органи контролират безопасността на площадките, като правят проверки на документи, визуални огледи, измервания и тестове.

За да се повиши ефективността по контрол и превенция на безопасността в атракционите в България, Агенцията има готовност да участва с експерти при последваща синхронизация на нормативната уредба, каза Ирена Бориславова и допълни, че досега институцията не е била потърсена по този въпрос. 

Предложенията за изменения са свързани с формулирането на ясни критерии за оценка на съоръженията в атракционите, както и въвеждането на акредитацията като задължителна към "контролните органи", което ще гарантира сигурност на потребителите. 

Определението и ролята на акредитацията са приети на общностно ниво като най-ефективен и устойчив метод при оценката на съответствие и могат да се приложат и за осигуряване на безопасността на атракционите в България, са категорични от Агенцията.

В Закона за устройство на територията е регламентирано, че условията и редът за устройството, безопасността и техническите изисквания към съоръженията, поставяни в увеселителни обекти, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и министъра на младежта и спорта. Тези съоръжения не са от компетенциите на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съобщиха от Агенцията.

От Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) също напомниха, че условията, редът и изискванията към съоръженията, поставяни в увеселителните обекти, са регламентирани с наредба от 2013 г. Разрешаването на поставянето на атракционите е по общия ред и се контролира от съответната общинска администрация по отношение на местоположението и вида на обекта, коментираха от ДНСК.

При издаване на разрешение за поставяне, което е от изключителната компетентност на главния архитект на общината, е задължително предоставянето на сертификат на съоръженията, а при необходимост от закрепване към земната повърхност се изисква и становище от правоспособно лице конструктор за начина на закрепване.

Съгласно разпоредба, собствениците им са длъжни да ги поддържат в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания, да не извършват и да не допускат извършването на промени в тях, които водят или могат да доведат до влошаване на експлоатационните им показатели. В случай, че съоръжението не се поддържа в добро състояние, кметът на общината издава заповед, с която задължава собственика да извърши в определен срок необходимите възстановителни дейности за поправяне или заздравяване на съоръжението. От друга страна, Комисията за защита на потребителите е орган, който отговаря за качеството на предлаганата услуга. Съгласно наредба, контролът на съоръженията се извършва по писмен договор между собственика/ползвателя и лицето за контрол. 

Съгласно § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредбата, "Лице за контрол" на съоръжения, поставяни в увеселителни обекти, е независимо от заинтересованите страни (производител, собственик или ползвател и потребител) физическо или юридическо лице или орган за контрол, акредитиран от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" по БДС "Общи критерии за дейността на различните видове органи за контрол", изтъкват от ДНСК. 

Лицето за контрол разполага с необходимата за проверките техника и с утвърдените от него писмени процедури за същите, като действа по възлагане на клиента. Контрол на съоръженията се извършва преди пускането на съоръженията на пазара, преди пускането им в действие, след ремонт, модификация или промяна, която влияе на целостта на съоръжението, след авария и периодично. За извършения преглед лицето за контрол съставя доклад за състоянието на съоръжението, който предава на собственика/ползвателя. Докладът се подписва от всички физически лица, участвали в прегледа, съобразно тяхната правоспособност. Лицето за контрол съставя разрешение за пускане на съоръжението в действие.

Екатерина Тотева, Валерия Димитрова/БТА