Илияна Йотова
Илияна Йотова / БГНЕС, архив
Замразените средства за образованието са свидетелство за тежки нарушения в тази сфера, заяви в Сухиндол вицепрезидентът Илияна Йотова. Тя сподели, че дългогодишният и европейски опит показва, че за да се стигне до такава тежка мярка, преди това е имало кореспонденция с Министерството на образованието и Европейската комисия.

Глобяват ни заради програма "Образование"

Пътят на ЕК в такива случаи е следният: тя пише няколко писма до съответното министерство, до българската държава с препоръката да се вземат мерки. След всяко писмо ЕК оценява дали препоръките, които е направила са взети предвид , дали са дали резултат и дали има конкретни резултати. За да е налице тази крайна мярка, означава, че някой не си е свършил работата или умишлено е направил това, което доведе отново до изключително тежка критика към страната ни. ЕК прибягва към такива крайни мерки в изключително редки случаи. Очевидно става въпрос за тежки нарушения”, категорична е Йотова.

Просветното министерство допуснало сериозни нарушения в европейска програма

По нейни думи една от болните теми остава магистрала „Хемус”. „Дано да има в България достатъчно амбициозни политици, така че в новия програмен период до 2020 г. да има целеви пари за тази магистрала. И това ще е голямата роля на следващото правителство да намери съюзници особено от южната част на Европа, за да не се променя философията на европейските фондове. В момента се очертава една много неприятна и отрицателна тенденция. Има опасност донорството чрез еврофондовете, което имаше за задача да изравни стандартите на живот в страните от ЕС, да бъде заменено от т.нар.“План Юнкер”, който повече залага на инвестициите , на печалбите, на частните проекти. Ако това стане за съжаление пари за магистрала „Хемус” няма да има”, поясни Илияна Йотова.

ЕК не е спирала европейски фондове за България

Тя подчерта, че е убедена, че с европейски средства тази автомагистрала не само ще бъде довършена, но ще се построи наново в някои участъци. Според Йотова това е важно, за да бъде достъпна до по-малките общини и да е в удобство на инвеститорите. „В края на 2017 г ще започне новото договаря за финансовата рамка за следващия финансов период след 2020 г. Като всяка държава, България ще трябва да представи своите приоритети и да поиска финансиране. В тези приоритети, магистрала „Хемус” трябва да е на едно от първите места”, напомни Йотова.

Запитана как ще коментира работата на служебното правителство, тя каза, че ще запази мнението, докато изтече втората седмица,защото това е срокът, който си даде министър-председателят Огнян Герджиков.
 
Труд