Експерт с още въпроси за трагедията в Хитрино
Експерт с още въпроси за трагедията в Хитрино / Снимка: ОДМВР-Шумен
Експерт с още въпроси за трагедията в Хитрино
91639
Експерт с още въпроси за трагедията в Хитрино
  • Експерт с още въпроси за трагедията в Хитрино

Дерайлиралият на гара Хитрино товарен влак е влязъл в отклонението със 71 км/ч. Това каза пред Дарик председателят на Асоциацията на българските железопътни превозвачи Симеон Ананиев.

По думите му, за да се стигне до железопътна катастрофа, трябва да има поне три нарушения на изискванията за превоз на опасни товари и превишената скорост не е единствена причина за тежкия инцидент.

Остава въпросът защо изобщо товарният влак е бил насочен към отклонение, като по правило би трябвало да продължи направо.

Държавата отпусна милиони за Хитрино, 26 сгради в селото са разрушени

Товарният влак е влязъл в отклонението на гара Хитрино със 70 км/ч, каза Симеон Ананиев от Асоциацията на българските железопътни превозвачи. "Интересна градация има: отначало стрелочник видял 110 км/ч, което беше несериозно, след това с 80 км/ч, последно, което имам неофициално от железничари, е 71 км/ч. Според машиниста няма нарушение, но всеки има своята версия", каза той.

Душите ни как ще се излекуват, питат се в Хитрино

Ананиев уточни, че скоростта сама по себе си не може да доведе до железопътна катастрофа. В случая е важно да се уточнят и другите обстоятелства като например защо влакът, превозващ опасни товари, е насочен към отклонение, вместо да мине транзит преди закъсняващия пътнически влак. "Трябвало е пътническият влак да изчака на дадена гара, а товарният, независимо че е товарен, да мине транзит", каза той.

Ананиев обясни, че според изискванията, когато влакът се движи по права линия, ограничението на скоростта е 80 км/ч, а когато е в отклонение - 40 км/ч. "Въпросът е кога е сигнализирано, може навреме да е, може отново да има спорове като в случая на гара Калояновец. Не мога да кажа. Всички причини трябва да се изследват: състояние на железния път, състояние на подвижния състав", каза Ананиев.

Открита е банкова сметка за дарения за Хитрино

По думите му, за да се стигне до катастрофа в железопътния транспорт е необходимо да има поне 3 нарушения, били те техническа повреда или неизпълнение на правилата и разпоредбите.

 

* * *

Товарна композиция, превозваща пропилен и пропан-бутан, дерайлира на гарата в Хитрино в сутрешните часове на 10 декември. Поради теч от една от цистерните на газ, който се е възпламенил, пожар изпепели десетки къщи в близост до гарата. Огнената стихия взе седем жертви, близо 30 души пострадаха, някои от които тежко.

Кметът на Хитрино готов за "съд до последно" заради трагедията в селото

Заради обезопасяване на района и операция по източване на цистерните се наложи жителите на селото да бъдат евакуирани. Очаква се след като съдовете бъдат изпразнени, да започне разчистване на терена и възстановяване на населеното място от щетите.

Потвърдиха: Влакът в Хитрино се движел с по-висока от разрешената скорост

Междувременно се очакват кранове от Румъния, които да вдигнат цистерните от мястото на инцидента.

Машинистите признали пред собственика на "Булмаркет", че са влезли с висока скорост

Версиите за трагедията в Хитрино към момента са много и те ще могат да се потвърдят или отхвърлят едва след като започнат реалните следствени действия на място. Разследването бе временно преустановено до източването на цистерните. Данните от скоростомерната лента на локомотива показват, че товарният влак, дерайлирал в Хитрино, се е движел с по-висока от разрешената скорост. Не може да се направи категоричен извод, че това е причината за инцидента, обясни директорът на специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт.