Националните програми за развитие на образованието са общо за около 230 милиона лева, като има две нови програми през тази година. Едната програма е за "Безопасност за движение по пътищата" и е с общ бюджет от около 4 милиона лева. Тя обединява няколко модула от предходни програми и възпитава умения у децата и учениците, свързани с безопасното движение по пътищата, включително и чрез изработването на електронни приложение за това, каза министърът на образованието и науката в оставка проф. Галин Цоков на заседанието на парламентарната комисия по образованието и науката.
Втората нова национална програма за развитието на образованието също е много важна и е озаглавена "Без агресия за сигурна образователна среда". Тя е на стойност 500 000 лева. Програмата е разделена на два модула и единият от тях е насочен към детските градини и училищата, и е за работа, свързана с подготовката на педагогическите специалисти, но и за работа с родителите. Тя е за осигуряване на безопасна и позитивна образователна среда, обясни министър Цоков.
Той съобщи, че през тази година са предвидени повече средства по различни национални програми за детските градини. Двойно е увеличен размерът на средствата за "Хубаво е в детската градина" - като отделна национална програма, заедно с това, в различни образователни програми, са предвидени средства за детските градини, за да могат те да участват в тях.
Важен модул има в националната програма, свързана с националното стандартизирано външно оценяване, като са включени дейности за подготовка за участие на нашите образователни институции, на учители и ученици в следващото изследване на PISA през 2025 г. Ще бъде създадена и банка от въпроси и тестови задачи, които имат по-практически ориентиран характер и са свързани с установяване на умения и компетентности, а не само с възпроизвеждането на знания. Това е един важен модул, който още от есента ще започне да действа, съобщи министър Галин Цоков.
"В Националната програма за информационни технологии отделихме място на развитие на компетентностите на учениците, учителите и на училищните директори по отношение на киберсигурността. Този модул е засилен през тази бюджетна година. Предвидени са и средства за купуване на устройства за четене на ученици с дислексия, дисграфия и дискалкулия, като това е за около 200 000 лева в момента. При общественото обсъждане, ако получим и други предложения, тези средства може да се увеличат", каза образователният министър. Той отбеляза, че тези устройства дават възможност за специализирана работа с деца със специални образователни потребности.
Новост има и в националната програма за квалификация, в която са отделени средства за създаване на нови квалификационни курсове за педагогически специалисти, насочени и към формиращо оценяване, и за подготовка на тестови задачи, свързани с усвояване на умения и на по-голяма практическа насоченост. Отделени са и средства за изпробване на стандарта за качество на образованието в образователните институции, за да се види кое работи и да се приеме окончателният вариант. Целта е да се подложи на обществено обсъждане стандартът за управление на качеството в образователните институции, каза министър Галин Цоков.
Той отбеляза, че интересен нов модул има и в Националната програма "Иновации в действие", свързан с иновациите за нови учебни предмети и за учебни предмети, които са с интегрален характер и това ще са интегрални учебни предмети. Тези средства ще са насочени към училища, които са разработили или ще разработят такива учебни предмети, и ще може да ги реализират със своите иновативни проекти.
Интересни нови моменти има и в Националната програма "България - образователни маршрути", отделихме модул за държавните ни училища зад граница и за българските неделни училища в чужбина, за да могат те да кандидатстват и учениците от тях да могат да посетят България. Друг интересен модул има и в Националната програма "Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти", чрез който ще се преодолява професионалният стрес при учителите, като са предвидени около 100 000 лева, каза образователният министър.
Втората нова национална програма за развитието на образованието също е много важна и е озаглавена "Без агресия за сигурна образователна среда". Тя е на стойност 500 000 лева. Програмата е разделена на два модула и единият от тях е насочен към детските градини и училищата, и е за работа, свързана с подготовката на педагогическите специалисти, но и за работа с родителите. Тя е за осигуряване на безопасна и позитивна образователна среда, обясни министър Цоков.
Той съобщи, че през тази година са предвидени повече средства по различни национални програми за детските градини. Двойно е увеличен размерът на средствата за "Хубаво е в детската градина" - като отделна национална програма, заедно с това, в различни образователни програми, са предвидени средства за детските градини, за да могат те да участват в тях.
Важен модул има в националната програма, свързана с националното стандартизирано външно оценяване, като са включени дейности за подготовка за участие на нашите образователни институции, на учители и ученици в следващото изследване на PISA през 2025 г. Ще бъде създадена и банка от въпроси и тестови задачи, които имат по-практически ориентиран характер и са свързани с установяване на умения и компетентности, а не само с възпроизвеждането на знания. Това е един важен модул, който още от есента ще започне да действа, съобщи министър Галин Цоков.
"В Националната програма за информационни технологии отделихме място на развитие на компетентностите на учениците, учителите и на училищните директори по отношение на киберсигурността. Този модул е засилен през тази бюджетна година. Предвидени са и средства за купуване на устройства за четене на ученици с дислексия, дисграфия и дискалкулия, като това е за около 200 000 лева в момента. При общественото обсъждане, ако получим и други предложения, тези средства може да се увеличат", каза образователният министър. Той отбеляза, че тези устройства дават възможност за специализирана работа с деца със специални образователни потребности.
Новост има и в националната програма за квалификация, в която са отделени средства за създаване на нови квалификационни курсове за педагогически специалисти, насочени и към формиращо оценяване, и за подготовка на тестови задачи, свързани с усвояване на умения и на по-голяма практическа насоченост. Отделени са и средства за изпробване на стандарта за качество на образованието в образователните институции, за да се види кое работи и да се приеме окончателният вариант. Целта е да се подложи на обществено обсъждане стандартът за управление на качеството в образователните институции, каза министър Галин Цоков.
Той отбеляза, че интересен нов модул има и в Националната програма "Иновации в действие", свързан с иновациите за нови учебни предмети и за учебни предмети, които са с интегрален характер и това ще са интегрални учебни предмети. Тези средства ще са насочени към училища, които са разработили или ще разработят такива учебни предмети, и ще може да ги реализират със своите иновативни проекти.
Интересни нови моменти има и в Националната програма "България - образователни маршрути", отделихме модул за държавните ни училища зад граница и за българските неделни училища в чужбина, за да могат те да кандидатстват и учениците от тях да могат да посетят България. Друг интересен модул има и в Националната програма "Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти", чрез който ще се преодолява професионалният стрес при учителите, като са предвидени около 100 000 лева, каза образователният министър.