/ ThinkStock/Getty Images
Според председателя на Националното сдружение на превозвачите 75-80% от междуселищните автобуси не отговарят на нормите за поставяне на колани и те ще бъдат монтирани "като по трудово обучение"
Превозвач: Превенцията на пътя трябва да започне от нас, не от коланите
98689
Превозвач: Превенцията на пътя трябва да започне от нас, не от коланите
  • Превозвач: Превенцията на пътя трябва да започне от нас, не от коланите
Задължителните колани в автобусите и микробусите не са гаранция за намаляване на пътните произшествия и броя на жертвите, заяви за Дарик председателят на Националното сдружение на превозвачите Васил Пиронков.
 
Трябва да се сформират кръгли маси, включващи държавни представители и експерти в транспортния бранш и да се направи анализ на пътните инциденти, при които коланите са били и не са били поставени, смята Васил Пиронков: "Представете си, че всички са с колани и се движат по балкански път и паднат в язовир. Тогава ще кажем - всички без колани ли? Защото не можаха да ги откопчаят и да излязат, иначе имаше шанс да изпулват. Безопасността и превенцията трябва да започне от самите нас - превозвачите. Трябва да имаме читави шофьори, да няма такива, които са си купили книжките или са ги взели просто заради доброто заплащане, да се отвори пазарът за шофьори отвън, за да има конкуренция, да може да се избират читави шофьори".

Глоби за автобуси без видеорегистратори и колани предвиждат законови промени
 
Превозвачите ще монтират колани в автобусите и микробусите, ако законът ги задължи, но въпросът е кой ще упражни контрол, дали коланите са поставени, изтъкна Васил Пиронков. По думите му между 75 и 80 процента от автобусите по междуселищните разписания не отговарят на нормите за поставяне на колани.
 
 "Има много производител, включително и Турция, един от най-евтините колани, които се произвеждат и са с европейско качество. Но тези колани не отговарят на самите превозни средства от типа на очакване на седалките и типа на окачване на самото шаси. Така че, тук ще има много проблеми и те ще бъдат направени като по трудово обучение - с два болта хванати и ще направим малко оборот на тези фирми с коланите. Но последяващия контрол кой ще го осъществява? Ние ще кажем, добре, ето и този автобус имаше колани, щом има, значи задължително трябваше да ги ползват. Никой не може да вмени задължение на шофьора да гледа вътре дали са с колани. Той преди потегляне ще каже, ще ги огледа като стюард, ще види, че всички са поставили коланите и когато потегли, след 100-500 метра те ще ги премахнат. Когато настъпи едно такова събитие като ПТП, съответно и застрахователно събитие, тогава застрахователите ще излязат с презумпцията, че не са били сложили коланите и ние няма да платим обезщетение", смята Пиронков.

Само за месец близо 800 души засечени без колани в колите
 
Застрахователите не застраховат пътниците в размера, предвиден от европейските директиви, добави Васил Пиронков и уточни, че местата в превозните средства са между 10 и 15 пъти по-ниско застраховани от изискванията на европейските директиви. Държавата трябва да задължи застрахователите да правят застраховки според регламента на ЕС и хората ще си слагат коланите, ако знаят, че в противен случай няма да получат обезщетения.