Плюсове и минуси на идеята за сезонна Гражданска отговорност
Плюсове и минуси на идеята за сезонна Гражданска отговорност / снимка: БГНЕС
Плюсове и минуси на идеята за сезонна "Гражданска отговорност"
70659
Плюсове и минуси на идеята за сезонна "Гражданска отговорност"
  • Плюсове и минуси на идеята за сезонна "Гражданска отговорност"

Да правим задължителната застраховка „Гражданска отговорност", само когато решим да пътуваме, а докато колата стои „на трупчата" в гаража ни, да не натоварваме семейния бюджет с допълнителни плащания. Тази идея за пореден път се появи на дневен ред в контекста на промените в Кодекса за застраховането, които предстои да бъдат направени до края на годината. Идеята за сезонната полица не е сред задължителните текстове, които страната ни трябва да въведе в законодателството си заради европейските директиви, но пък бе лансирана от ресорния зам.-председател на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн. Търсим различни мнения за плюсовете и минусите на сезонната полица.

В момента обхватът на „Гражданската отговорност" у нас е 82,5 на сто, което означава, че близо 20 % от автомобилите у нас нямат задължителната застраховка. Защо?

"В България е казано, че тя може да бъде платена на две и четири вноски. Разбира се, не всички водачи го правят и на практика те не незаконно, но по свой собствен начин използват така наречената сезонна отстъпка. Или ако не карате автомобила си и тръгнете на 1 юни на курорт, два дни преди това го застраховате за определен срок и след изтичане на застраховката не я подновявате, което е нарушение на закона в България по принцип", каза Георги Янакиев, председател на Съюза на българските автомобилисти.

За да се избегне подобна схема, от бранша от дълги години настояват за въвеждането на т.нар. „сезонна полица", като темата отново бе подновена от Комисията за финансов надзор. По думите на ръководител на едно от големите дружества за автомобилно застраховане Стоян Проданов идеята е резонна, но трябва строг контрол, за да е сигурно, че водачите ще използват това право, а няма да го прилагат по отношение на целогодишното шофиране. "В момента смятаме, че прилагането на подобна застраховка "Гражданска отговорност" е обвързано с възможностите за контрол и превенция на застрахователните измами", каза той. Според него, за да има компромис между изискванията на застраховател и застрахован би трябвало да се стандартизират условията по полицата, като му изглежда реалистично да тя да е шестмесечна с еднократно плащане. "Смятам, че това може да се реализира на практика, без да имаме значителен ръст на застрахователни измами или на случаи, в които водачи управляват без наличието на полица", каза Проданов.

Макар че ако пропуснат следващото плащане по полицата си, гражданската им отговорност се прекратява, някои шофьори продължават да карат автомобилите си. Ако стане инцидент, щетите се покриват не от застрахователя, а от „Гаранционния фонд". Общо десет лева от полицата ни застрахователите изпращат към Гаранционния фонд и Обезпечителния фонд, като парите се използват именно за покриване на щети, нанесени от некоректни шофьори. Ръководителят на „Гаранционния фонд" Борислав Михайлов напомни, че има много превозни средства като каравани и мотоциклети например, които не се карат целогодишно и се обяви за това хората да имат възможност и право на избор по отношение на застраховката.

Според експерта за по-лесно контролиране тя трябва да е на месеци, но е възможно и с дати предвид електронната система. "Имам и готово мнение как да се следи - да се въведат отново червените стикери, защото сега всички са зелени. Първоначално бяха червени и зелени. Червените бяха за по-кратък срок, които са временната и тази на разсрочено плащане. Но постепенно червените изживяха времето си. Сега спокойно могат да се въведат отново тези стикери, за да има яснота и да се вижда, че това моторно превозно средство е със срочна застраховка", каза той. Запитан как това ще се отрази на обхвата на "Гражданската отговорност", Михайлов отговори, че той би трябвало да се повиши. По отношение на цената на подобна сезонна застраховка, споциалистът е на мнение, че тарифата трябва да бъде коригирана надолу съобразно това, че периодът е по-кратък.

Това обаче не означава, че като цяло „Гражданската отговорност" ще поевтинее. Ако си купим полица за по-кратък период от една година - например за шест месеца, тя няма да струва, колкото половината стойност на едногодишната полица, а ще е на по-висока цена. "Например ако трябва да ползвате само сезонна, тя би трябвало да струва около 60 на сто от стойността на годишната застраховка, защото в крайна сметка човек, когато плаща на малки порции, тази услуга винаги е и по-скъпа. Годишната винетка например е по-евтина, отколкото ако купувате седмичен или месечен стикер. Така че това е принцип, който е познат в целия свят", обясни Георги Янакиев.

Любопитно е, че съвсем независимо един от друг и Янакиев, и Юрий Тодоров от Асоциацията за застрахователна сигурност посочиха 60 на сто от стойността на целогодишната гражданска отговорност като цена за полицата за по-кратък период. Тодоров е категорично против въвеждането на сезонна Гражданска отговорност. "Те си правят сметката, че ще вземат повече пари, това е една чисто пазарна хитринка, която се опитват да вкарат", каза той.

Според Юрий Тодоров застраховката трябва да остане задължителна за цяла година и да се въведат санкции за тези, които използват описаната ва началото схема за плащане на първите вноски и след това автоматично прекратяване на полицата. Санкцията трябва да се състои в това, че когато отново иска да поднови полицата си, за да пътува, застрахователят ще трябва да изиска всички неплатени вноски досега, които след това да бъдат предадени на Гаранционния фонд. Ако някой не иска да кара колата си целогодишно, да сваля номерата и да ги връща в КАТ, предлага Тодоров.
"Гаранционният фонд е създаден и трябва да се поддържа. Защо трябва да го поддържаме всички ние и да плащаме за такива недобросъвестни, които не си плащат застраховките. Нека те да си платят и това ще ги дисциплинира, а тогава ще увеличим обхвата", смята Тодоров.

Промените в Кодекса на застраховането вероятно ще бъдат готови до края на годината или в началото на следващата. Затова ще попитаме - какво ще се случи с „Гражданската отговорност" до края на 2014-та?

По думите на Стоян Проданов застраховката ще увеличава цената си плавно и този процес скоро няма да бъде прекъснат. Цената на полицата у нас е най-ниската в ЕС, а рисковете са сходни, което означава, че няма как дълго да остане на тези нива, а потенциалът, който съществува от това, че вътрешните цени, по които се уреждат щетите, все още са по-ниски от средните за ЕС, е вече на изчерпване, каза Проданов и допълни, че няма буфер, от който да се изстисква това намаление на цената. Застрахователят е категоричен, че цената на "Гражданската отговорност" ще се повишава през настоящата година, като за цялата 2014-а поскъпването ще е 10-15 на сто.

В първото си интервю след връщането си в Комисията за финансов надзор, Ралица Агайн заяви пред Дарик, че вероятно бонус - малус системата, според която коректните водачи ще могат да ползват по-евтини полици, може да бъде въведена до края на годината. Регулаторът обаче не може да задължи компаниите да образуват тарифите си според тази система.