Пазаруваме в молове, а не от търговските улици
Пазаруваме в молове, а не от търговските улици / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Българите предпочитат да пазаруват от молове, вместо да кръстосват търговските улици. Тази тенденция се е утвърдила през 2011 г., отчете Сергей Койнов, изпълнителен директор на една от водещите компании за недвижимите имоти у нас. По думите му тенденцията е започнала преди време с отварянето на първите големи търговски центрове, но миналата година се е утвърдила като сравнително трайна тенденция. Койнов обаче бе категоричен, че трябва да се възобнови интересът към търговските улици, защото развиването на бизнес по тях е световна практика, от която страната ни не трябва да се отказва.

Общият обем на търговските площи е към 560 000 кв. м, а още 185 000 кв. м. в столицата са в процес на изграждане. През миналата година средната цена на магазин от 100 кв. м е била около 27 евро/кв. м в София и 18-20 евро/кв. м в страната.

„През 2011 г. нямаше нито един завършен голям търговски център, което даде глътка въздух на съществуващите инвеститори да преструктурират обектите си. Това явление ще е временно, особено в София, тъй като се строят три големи търговски комплекса. Всеки от тях е със значителни квадратури и със сигурност ще променят пазара на търговски площи", прогнозира експертът. По думите му в момента в София има голяма конкуренция между проектите, но се очаква тя да се засили. „Голяма част от наемателите имат затруднения заради спада от последните години. Кризата обаче отся по-добрите наематели", допълни Койнов.

Офис клас А

Около 30% са свободните офис площи, отчетоха още от компанията. По думите на мениджъра „офис площи" Владислав Кайзеров пазарът е бил добър през 2011 г. „На пазара изкристализираха успешните проекти", категоричен бе специалистът.

Общият обем на офис площи възлиза на 1 478 000 кв. метра, а през миналата година са се появили нови 163 000 кв. м.

Според него на пазара са се обособили две групи проекти - едната е Топ 10 на офис сградите, които задължително са клас А. „Това са проекти, които са нови и са изчистени от грешки", допълни експертът.

При тях средните нива са между 10-12 евро/кв. м, докато при проектите с клас В или клас С, както и проекти от клас А, които не са доста атрактивни, средните наемни нива са от порядъка на 6-10 евро/кв. м. „Прави впечатление, че много от наемателите предпочитат проекти клас А, защото те са на сравнително атрактивни цени", каза експертът.

Той бе категоричен, че през 2012 г. ще има битка за наематели. „По отношение на офисите от по-ниските класове, ние препоръчваме да се направят инвестиции в тях, за да станат по-атрактивни за наемателите. Видя се, че само с намаляване на наема не може да се привлекат големи наематели", допълни Кайзеров.

Големината на трудовия пазар е от голямо значение, коментира от своя страна Койнов. По думите му, ако една голяма компания иска да направи голяма инвестиция, тя има нужда от много работна ръка, която да наеме веднага. Бизнес средата у нас също е от огромно значение.

При индустриалните сгради прави впечатление, че се строят основно за собствени нужди - 68%. Свободните площи при логистичните и индустриалните обекти са 5%.

България в Топ 10 на ръст на инвестиционната активност в Европа

Девет големи инвестиционни сделки на общо стойност 200 млн. евро се случиха на имотния пазар у нас миналата година. Доходността при офисите е 9,5%, а при търговските площи - 9%, допълниха експертите. Типовете инвеститори - риск-ориентирани фондове, които търсят висока възвращаемост на собствените средства. Най-активни са били инвеститорите от Великобритания, Гърция, Израел и Франция.

В Европа ръстът на инвестиционните сделки е бил 7,8% през 2011 спрямо година по-рано. Страната ни попада в Топ 10 на ръста на инвестициите. Инвестиционен интерес има още към Естония, Словакия, Чехия, Унгария, Русия и Хърватия.