Папазов: Направихме последното предложение към кредиторите на БДЖ
Папазов: Направихме последното предложение към кредиторите на БДЖ / снимка: БГНЕС, архив

Направихме последното предложение към кредиторите на БДЖ, в което предложихме 30% опрощаване на дълга и разсрочване за 6 години. Обърнали сме се и към ЕК, за да ратифицират 170 млн. лв. държавна помощ за БДЖ, която е за задължения, които са възникнали преди влизането на България в ЕС. Това каза на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов.

Папазов уточни, че очаква всеки момент да се проведе финалната среща за реализиране на споразумението и поясни, че кредиторите искат срокът на погасяване на дълговете да е все по-кратък, но този срок е посочен, за да може дългът да бъде погасен с разчетите на приходите на БДЖ, предава БГНЕС.

Транспортният министър уточни, кои са неотложните цели на министерството. На първо място да се следят тези проекти по ОП "Транспорт", чийто срок на завършване е около края на периода, когато могат да се усвояват средствата, защото е опасно да няма закъснение. Завършване на преговорите с кредиторите на БДЖ, како и ремонтите, които са по жп инфраструктурата също налагат ежедневен контрол, за да могат да приключат по-бързо и да започнат да осъществяват нормално превоза на пътници и товари, обобщи министърът.

Папазов коментира и ситуацията с Гърция и големият талон, който нейните власти изискват, като обясни, че пропускът е българското законодателство. Към настоящия момент сме направили всички необходими предложение за промяна на законодателството, свързани с Министерство на транспорта на Гърция.

Относно ситуацията със споразумението с Турция и транспортното и министерство Папазов уточни, че между двете министерства, техните специалисти и администрации няма никакви противоречия. Противоречията са в непреодолимите искания на двата бранша, ако не се направи отстъпка от двете страни няма как да бъде подписано споразумение, което дълго време да действа и да не създава никакви проблеми Разумният вариант е да се върви към либерализация на пазара, но това е доста бавен процес, поясни Папазов и добави, че двете министерства са създали ред, по който да се издават разрешителни от всички разрешителни ма достатъчен брой.

Той посочи, че главният проблем пред либерализацията са разрешителни от и за трета страна, като Турската страна не иска да бъде включена в тях, а българския бранш настоява на този вид разрешителни.

Зам.-министър Петър Киров обяви, че по всички приоритетни оси по ОП "Транспорт" се изпълняват активно всички включени проекти. По приоритетната ос, свързана с жп транспорта, са приключени вече първите проекти, като връзката между Свиленград и турската граница, както и Лот 1 на връзката между Пловдив и Бургас, която е между Михайлово и Калояновец.

По отношение на приоритетната ос, свързана с пътна инфраструктура също продължава реализацията на всички основни обекти. Като вече Лот 1 на АМ "Струма" вече приключи, Лот 2,3 и 4 на АМ "Тракия" също е финализиран. Завършени са и проектите за "Хемус" и Кърджали-Подкова. Само за една година има 20 % физическо изпълнение на Лот 2 на АМ "Струма". Като известни забавяния се наблюдавали при Лот 4 на АМ "Струма" и Лот 1 на АМ "Марица".