КЗП завежда колективни искове срещу телекомите
КЗП завежда колективни искове срещу телекомите / снимка: ThinkStock/Getty Images
КЗП завежда колективни искове срещу телекомите
74827
КЗП завежда колективни искове срещу телекомите
  • КЗП завежда колективни искове срещу телекомите

За отпадане на прекомерно високите неустойки за предсрочното погасяване на договорите с мобилните оператори настоява Комисията за защита на потребителите. Според общите условия в договорите на телекомите трябва да се заплатят месечните такси до изтичане на договора в случай на предсрочното му погасяване по искане на клиента. Комисията за защита на потребителите е категорична, че подобна наказателна такса е прекомерно висока. От комисията съобщават, че завеждат колективни искове срещу телекомите за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни.

Засега само един от трите мобилни оператори изпрати становище, в което се казва, „че е в непрекъснат конструктивен диалог с Комисията за защита на потребителите и работи усилено по различни решения, които да удовлетворяват потребителите и комисията". От компанията се надяват да стигнат до взаимно приемливо решение много преди приключване на всички съдебни процедури.

От началото на годината е започнала работата на Комисията за защита на потребителите по проблема с неправомерно високите наказателни такси, налагани от трите телекома, обясни пред Дарик Евтим Бонев от комисията.

"Става дума за клаузата, която предвижда при предсрочно прекратяване на договор от страна на потребителя и независимо от основанието за прекратяването на договора, потребителят да бъде длъжен за плати на оператора като неустойка оставащите месечни такси от срока на договора", каза той.

Това означава, че например, ако имате едногодишен договор с месечна такса от 20 лева, но искате да го прекратите три месеца по-рано, ще трябва да платите 60 лева за разтрогването му.

"Съответно, ако го прекратите след първия месец, пак можете да го сметнете, тогава става вече по-голяма сума. А по принцип неустойката се определя към датата на сключване на договора, така че това е взето предвид и в случая тя е необосновано висока", каза Бонев.

Какви са най-честите причини за налагане на неустойките при предсрочно прекратяване на договор?

"Тези неустойки обикновено се налагат на потребителите, които поради една или друга причина не могат да ползват услугата - дали е поради вина на оператора, че не може да я предостави с необходимото качество, дали е заради това, че потребителят е променил адреса за ползване на услугата и на новия адрес доставчикът няма възможност да достави услугата, но въпреки това обективно обстоятелство, че има потребители, които са наематели и не зависи от тях дали ще останат на този адрес до края на срока на договора, операторът изисква от тях да платят неустойка за предсрочно прекратяване на договора", каза Бонев.

Подобна практика не се забелявза, ако един клиент иска да прекрати предсрочно договора си с даден телеком заради по-изгодна оферта от същия оператор.