ЕС може да не постигне екоцели заради слабо намаляване на емисии
ЕС може да не постигне екоцели заради слабо намаляване на емисии / netinfo

Ограниченията за емисиите на въглероден двуокис, предложени от Европейската комисия за новите автомобили, продавани в Европейския съюз от 2012 г., са твърде малки, за да помогнат на ЕС да постигне амбициозните си цели за борбата с глобалното затопляне. Това се посочва в проучване цитирано от Асошиейтед прес.

Според проучването, поръчано от партията на "Зелените" в Европейския парламент, емисиите на въглероден двуокис за новите автомобили трябва да спаднат до 120 гр./км. до 2012 г. и 80 гр./км. до 2020 г., ако ЕС иска да намали емисиите в държавите членки с поне 20 на сто от нивата им през 1990 г. през следващите 13 години.

Тази цел бе поставена от правителствата на ЕС през март, след като изпълнителната власт на Съюза предложи ограниченията за емисиите на вредния газ да са 130 гр./км. до 2012 г. за новите коли във блока от 27 държави.

Доброволните ограничения, поставени преди 9 години, бяха за 140 гр./км. до 2008 г., което се равнява на разход от 5,9 литра бензин или 5,3 литра дизел на 100 км., но според високопоставени представители на ЕС автомобилните производители не са успели да ги спазят. Въпреки че разходът на гориво спада, ЕС посочва, че това не е достатъчно и най-вече германските автомобили компании не са постигнали значителен напредък.

Автомобилната индустрия се противопостави на плана за въвеждане на обвързващи разпоредби за принуждаване на автомобилните компании да съкратят емисиите си на въглероден двуокис. Автомобилните производители посочват, че по този начин на риск се излагат работните места на 12 милиона души.

Законодателството на американския щат Калифорния, който е водещ в САЩ по съкращаване на емисиите на въглероден двуокис, предвижда граница от 128 гр./км. до 2016 г., докато японските компании трябва да съкратят емисиите на автомобилите си до 140 грама на километър.

За да постигне целта си за намаляване на емисиите на газове, причиняващи парниковия ефект, до 2020 г. ЕС трябва да съкрати 830 млн. т. от емисиите си. Автомобилите са причина за близо 12 на сто от общите емисии на въглероден двуокис в ЕС и това означава, че автомобилният сектор ще трябва да намали вредните си емисиите с 80-100 милиона тона за този срок.

Според проучването на партията на "Зелените" предложената граница от 130 гр./км. няма да бъде достатъчно за постигане на тези резултати.(БТА)