EASA ще определя безопасността на самолетите
EASA ще определя безопасността на самолетите / netinfo

Европейската агенция за авиационна безопасност ще получи правомощия за сертифициране на самолетите по критерий безопасност, съобщи вицепрезидентът на Европейската комисия и еврокомисар по транспорта Жак Баро. Агенцията ще получи и правото да категоризира самолети на трети страни, прелитащи над европейското небе, като по този начин ще повиши сигурността му, обясни заместник-шъфът на Европейската комисия.

Проектът за единна европейска система за спътников контрол на въздухоплаването „Галилео“ е много по-усъвършенстван от програмата на Съединените щати GPS, заяви Жак Баро, като подчерта, че с прилагането на „Галилео“ ще може да се посочи с точност до един метър къде в пространството се намира даден самолет. С GPS системата информацията за местоположението на машината е възможна с точност няколко метра, обясни Баро.

По думите му до 2013 година ЕК ще може да използва тази технология за навременни реакции при произшествия и природни бедствия. В момента европейското небе е най-сигурното в света, а чрез програмата за всеобхватен контрол на авиацията „Сезар“, която ще бъде завършена през 2020 година, Европейският съюз ще притежава най-добрата система в света, каза комисар Баро.

Реалната полза от програмата ще бъде възможността няколко самолета да преминават в един и същи въздушен коридор без заплаха за сигурността. По този начин самолетите ще си спестят опашките по аерогарите и ще намалят разходите си за гориво. Баро изрази увереност, че българският център за управление на движението към „Ръководство въздушно движение“ (РВД) ще бъде двигателят при израждането регионалния участък от системата – функционалния въздушен блок с Румъния.