Европейският омбудсман е получил миналата година 2667 жалби, от които 63 са били от България. Това бе съобщено на днешния брифинг на омбудсмана Никифорос Диамандурос.
Основната част от подадените жалби и сигнали са свързани с правото за достъп до информация (30 процента), с въпроси за прилагане на правото и законите (20 процента), както и за разумните срокове за взимане на решение от европейските институции (14 на сто), информира БТА.
Омбудсманът отчита, че в 70 процента от случаите въпросите са били уредени със споразумения между страните в резултат на неговата намеса. Право да подават жалби до европейския омбудсман имат всички граждани и фирми в ЕС, които не са доволни от работата на някоя от европейските институции и агенции.
България е с коефициент 1,5 за броя на подадените жалби и попада в една група с Латвия, Словакия, Испания, Португалия, Ирландия и Финландия. Според уточнение, съпътстващо годишния доклад за дейността на институцията на омбудсмана, коефициент 1 се приема за среден при съпоставка на броя на жалбите с числеността на населението на дадена страна от ЕС. По-голям коефициент може да означава, че в дадена страна институцията на омбудсмана е по-популярна или че хората се обръщат към този своеобразен арбитър при спорове, тъй като търсят съвет и съдействие да бъдат насочени към намиране на изход от конкретна ситуация, свързана с дейността на европейските институции.
Най-много са подадените миналата година жалби от Белгия, Словения, Малта, Кипър. За сравнение жалбите от Румъния са 73, което представлява коефициент 0,6.
Над 60 процента от подадените жалби са били свързани с работата на Европейската комисия, а 10 на сто са били насочени срещу Европейската служба за подбор на кадри. От всички близо 2700 постъпили сигнала, 744 са били от компетенциите на омбудсмана, се отбелязва в доклада. По сигнали на граждани са били предприети 78 процента от направените проверки, уточни Диамандурос.