Регулирането на варненските улици със светофари е процес, в който всяка година общината влага десетки и дори стотици хиляди левове, пише Petel.bg. Ако трябва да бъдем съвсем точни, за тази година според разчетите на бюджета за ремонт на стари уредби и изграждане на нови беше заложена още по-кръгла и категорична сума – 1 000 000 лв. Естествено, проверяването на целесъобразността на такъв разход е доста сложно, тъй като става въпрос за специфична материя, специалистите в която сигурно се броят на пръсти. Така че много ли е или малко милионът за светофари, е трудно да се каже от непрофесионалист. Това, което обаче е очевидно, е, че много варненски шофьори са недоволни от работата на тези уредби и дори твърдят, че на места те създават повече проблеми, отколкото решават.
Един от фактите, които се набиват на очи, е, че „зелената вълна“ по основните варненски улици, която съществуваше преди време, вече я няма. „Движението се накъса и изчакването на светофарите е неизбежно, дори и да се спазва определена скорост“, коментира председателят на организацията на автоинструкторите във Варна Атанас Балабанов. Според него за проблемите с придвижването в града не може да се обвинява само програмирането на светлинните уредби. Проблемите с организацията на трафика идват и от това дали светофарите работят в унисон с маркировката, която пък напоследък става все по-оскъдна. Пример за това може да се даде с трудния за разгадаване десен завой на кръстовището до Затвора.
Друг стар проблем, за който е изписано и казано много, е свързан с продължителността на сигнала, която често не стига за нормалното пресичане на кръстовищата, особено за пешеходците. Инструкторът Атанас Балабанов посочи и един друг детайл, свързан с него, и това е разполагането на таймерите, отчитащи колко секунди остават до смяната на зеленото и червеното. Според него на места наличието на тези устройства се обезсмисля, защото те или не се виждат, или са поставени така, че шофьорът отклонява вниманието си от пътя, за да ги следи.
Пешеходните светофари са по-удачни от бабуните
Въвеждането на светофари, предназначени главно за пешеходците, пресичащи натоварени с коли пътни отсечки, е далеч по-удачна идея, отколкото поставянето на ограничители на скоростта пред местата за пресичане, смята Атанас Балабанов. Според шефа на организацията на автоинструкторите във Варна изграждането на уредба на бул. „Сливница“, което още не е завършило, е похвално, особено ако е предвиден бутон, с който пресичащите да сменят светлинния сигнал за колите. Колкото до ограничителите на скоростта, според Балабанов за тях са дадени много пари, но това не значи, че те ще вършат работа. На някои места, като околовръстния път бул. „Христо Смирненски“, те дори затрудняват движението и стават причина за задръствания, смята инструкторът.
Веселин Златков