Фестивалът за съвременен танц и алтернативни изпълнителски изкуства „Vertigo” започва на 24 ноември и ще продължи до 29-ти във Варна. Той ще бъде открит с премиера на продукция на организаторите – домакини „Саломе“ от 19:00 часа в галерия „Графит“. Хореоргафията е на артистичния директор на „Vertigo“ Мирослав Йорданов, музиката е на Емилиян Гацов, а изпълнението – на Мирослава Захова.
Лекцията на Ани Васева - „Съвременният танц в България – деформации и напрежения“ ще бъде изнесена на 25-ти, а ден по-късно е театралната й оратория „Фаетон: Изверги“ по текст на Боян Манчев. Той може да бъде видян от 19:00 часа на сцената на The Center.
На 27 ноември в Градската художествена галерия ще бъде представен пърформансът „Нашето последно па де дьо“ по Галина Борисова. Танцовото представление „Танцувам Мария Калас“ е на 28-ми в Регионалния исторически музей, където ден по-късно публиката ще види „ICure“ - пърформанс по текст, музика и хореография на Иво Димчев.
„Фаетон: Изверги“ на Ани Васева, по текст на Боян Манчев
Театър, който определя себе си като оратория. Така определят творчеството, а и самата нова постановка на режисьора Ани Васева. Написана е от Боян Манчев по “Метаморфози” на Овидий. Участват вече добре познатите звезди Леонид Йовчев, Петър Генков и Галя Костадинова.
“Ние се опитахме да намерим един термин, с който да обозначим метода на работа на Ани, която използва една почти партитура в своите представления. В този смисъл това е може би най-партитурното й произведение. То изведе на преден план хора, който се появява във всички нейни произведения, но тук той изнася цялото произведение в една непрекъсната интензивност”, разкрива драматургът Боян Манчев.
“Нашето последно па де дьо” – танцово представление на Ива Свещарова и Вили Прагер
„Нашето последно па де дьо” по Галина Борисова не е нито копие на оригинала, нито „авторска интерпретация”, а оригинал-фантом, мутация на изходното произведение.
Може ли интерпретацията да бъде нова творба? Ива Свещарова и Вили Прагер открояват специфични черти от творчеството на хореографа-мутант (както тя сама нарича себе си) Галина Борисова, присвояват ги и ги трансформират. Кражба ли е това или отдаване на почит? Обективен портрет или субективна интерпретация? Дали иронията отслабва или усилва драматизма? И как изобщо може да се прави представление за „жив класик” без при това той да бъде превърнат в музеен експонат? Или може би представлението за него е представление за нас?
„Ако Петипа ни беше видял, „Умиращите лебеди” щеше да е дует, още преди на Фокин да му хрумне да прави соло”.
В представлението са използвани три хореографии на Галина Борисова от „Търсейки Версавия“ (2001г.), „Alfred’s best friends“ (2003г.) и „Хуанита Хилдегард Бо“ (2004г.)
„Tанцувам Мария Калас” – танцово соло представление на Галина Борисова, номинация за „Икар” за съвременен танц и пърформанс за 2014 г.
В проекта „Танцувам Мария Калас“ Галина Борисова прави авторски интерпретации на емблематични женски образи, изпълнени от Мария Калас в едни от най-известните опери от 19 век на композитори като Джакомо Росини, Гаетано Доницети, Винченцо Белини. Хореографията е вдъхновена от ясните мелодически линиии на музиката, както и от живота и личността на оперната дива Мария Калас. Движенията са стилизирани, изчистени от виртуозност. С лекота и свобода на въображението, с присъщото си чувство за ирония и усет към абсурда Галина Борисова едновременно снижава драматизма на операта и демонстрира респект към огромния талант на оперната прима Мария Калас. Образите по-скоро въздействат емоционално и асоциативно, отколкото да „извикват“ конкретни героини на оперната прима.
Галина Борисова е преподавател, артист и хореограф на свободна практика. Посещава Рок Синхаз Театър, Будапеща, където участва в тренингови класове и репетиции на трупата. Гост на Луиз Бедар Данс и Театър “Ла Шапел”, Монреал, посещава курсове в Квебекски Университет и ЛАДДМИ - танцово училище. Гост и участник е и в тренинговите отворени класове с Жан Пиер-Перо студио. Стипендиант на Американския Танцов Фестивал - Международна Хореографска Резиденция, Дюк Университет, Северна Каролина. Специален гост на резидентна програма от U.S. Information Agency. Работила е за “Deja Donne” танцова продукция на Ленка Флори, Симоне Сандрони - Чехия/Италия. Преподавала в Дънкан Център- Консерватория, Прага’98.
Галина Борисова участва в едни от най-престижните международни фестивали за съвременен танц вевропа и САЩ.
Носител на следните международни награди: Хронинген, Холандия- първа награда за спектакъла „A never ending story ” , международен конкурс за съвременна хореография Zemun, Белград- Златен медал за нейното соло „Хуанита Хилдегар Бо”. Автор е на близо 30 хореографии.
Силен акцент в програмата на фестивала ще бъде представянето на един от моноспектаклите на Иво Димчев
“I CURE” – премиера за България
Иво Димчев спокойно може да бъде наречен един от най-успелите артисти в областта на съвременния тац и пърформанс в световен мащаб. В момента той представя спектаклите си най-чест в център „Pompidou”, Париж и в „KAAI Theatre”, Брюксел, където е резидентен артист. Представленията му са представяни на най престижните танцови и театрални фестивали в Европа, Северна и Южна Америка. Преподавал в DANCE WEB в рамките на най-престижния танцов фестивал в Европа – Impulstanc, Виена. Автор е на над 30 представления, реализирани основно в Белгия. Носител на над 10 международни награди.