15 май – денят, в който за ужас на много варненци, особено за живеещите и работещите в идеалния център на града, ще заработят първите сини зони във Варна. В момента тече трескава подготовка за въвеждането на платените паркоместа – чертаят се улици, печатат се талони и ваучери, обучават се служители. По всичко личи, че повече няма да минаваме метър. Само първите две седмици след 15 май паркирането ще е гратис.
Вече се знае, че таксата ще е 1,20 лева на час с ДДС. Сините зони ще работят от 8:30 до 18:30 без почивните дни. Плащането ще става чрез ваучери, които ще се продават от общински служители, по бензиностанции, РЕП-ове и чрез сайта на общинската фирма. Предимството пред София е, че отчитането на престоя ще става през 15 минути, а не на час.
Глобата за неплатилите ще бъде 20 лв. за първия час. На втория час ще се поставя скоба, свалянето на която ще струва на нередовния шофьор още 20 лева. „Паякът” ще идва на третия час. Вдигането на колата ще е 30 лв., а за всеки час принудителен паркинг ще е по лев отгоре.
Онези, които живеят в района на сините зони, ще могат да паркират за 12 лева на месец, но мястото им няма да е гарантирано. Преференцията ще важи само за една кола на семейство, а за втора ще се плаща по общия ред.
„Златен“ служебен абонамент
250 лева без ДДС. Толкова ще струва служебният абонамент на месец в „синята“ зона след въвеждането й на 15 май. Това решение на „Паркинги и гаражи“ хвърли в смут редица варненци, които зададоха простичкия въпрос – каква е логиката да даваме 250 лева, при условие че ако си плащаме на час, ще ни излезе по-тънко.
„Ако смятаме 20 работни дни по 8 лева на ден, това прави 160 лева на месец”, недоумява варненец.
С ДДС-то ще трябва да платим малко повече, а и обикновено на работа стоим точно 8 часа, но така или иначе почасовото плащане в „синята“ зона е по-евтино. Зададохме въпроса на шефа на „Паркинги и гаражи“ Мирослав Михов. Отговорът бе, че плащайки тази сума, на практика си купуваме едно място. То ще ни бъде гарантирано, за разлика от живущите в района на „сините“ зони. Те си плащат абонамент, доста по-евтин от този на фирмите, но и мястото им не е осигурено. Само за информация ще отбележим, че в София от есента тарифата за служебния абонамент ще е доста по-солена – 650 лева.
„Служебният абонамент е за конкретно място на съответната улица. Не си плащате 250 лева, за да си спирате служебно колата по „синята“ зона”, разясни Михов.
Една фирма ще има право на максимум 3 абонамента. За повече ще се изисква специално решение на управителния съвет на „Паркинги и гаражи“.
„Бягаме от раздаването на безкрайно много, тъй като не знаем дали няма да се появи някой, който да поиска да „вземе” цялата улица и да не даде възможност за останалите”, каза още Михов.
Автоматите на „Русе“, „Преслав“ и „Чаталджа“ остават
Другият въпрос, който варненци си задават, е какво ще се случи с местата, на които в момента има автомати за кратковременно паркиране – на улиците „Русе“ и Преслав“ например. Отговорът на Михов беше, че автоматите ще си останат там и тези участъци няма да бъдат включени в „синята“ зона. „Въпросните места са експериментални и се управляват от кмета, а не от „Паркинги и гаражи“. Става дума за около 160 места и на тях ще може да се паркира до 3 часа“, поясни шефът на общинското дружество.
„Доколкото знам, това са места действително за кратковременно паркиране, намиращи се пред Областна управа, пред Синия пазар и до пазар „Чаталджа”. Идеята им е, че човек отива да си напазарува за час и заминава”, каза още Мирослав Михов.
В първата „синя“ зона във Варна ще има около 1 100 места на общо 45 улици. Маркирането на улиците вече започна. Мирослав Михов се надява то да приключи в срок – до 15 май.
„В момента водим разговори да се поставя маркировка и през нощта, тъй като е по-спокойно”, допълни той и разкри, че не срещат трудности при разчертаването на улиците.
Ваучерите – само на български за ужас на чужденците
Плащането на престоя в „синята“ зона, както е известно, ще става чрез талони или чрез ваучери. Най-интересното е, че те ще бъдат само на български език. Според Михов това е напълно достатъчно, като се има предвид, че табелите в „сините“ зони ще бъдат на два езика – на български и на английски. А и служителите, които ще следят за паркирането в тези зони, щели да владеят езика на Шекспир.
Първоначално хората на „Паркинги и гаражи“ ще бъдат 10-ина души за общо 1 100 места. Шефът на общинското дружество е на мнение, че те ще успеят да се справят и няма да настъпи хаос.
„През първия етап ще заложим на повече хора, тъй като ще е необходимо те да дават по-изчерпателна информация, докато хората свикнат”, посочи Михов. По думите му те ще могат да обходят всички улички и да обслужват всички коли. „Няма да има чакащи хора”, категоричен е шефът на „Паркинги и гаражи”. Очакванията на ръководството на дружеството са, че само около 10% от хората ще чакат да си купят ваучери на място. „Повечето ще са се подготвили предварително”, оптимист е Михов.
Рекет за пари или по-добри условия за паркиране
Някои варненци от нас разбраха, че от средата на май в града ще има „синя” зона. „Не знаех. От вас чувам“, беше отговорът. Много от тях бяха скептици, че ще се осъществи иначе добрата идея за ограничаване на натовареното движение.
В Гръцката махала обаче повечето хора не само, че имаха информация за нововъведението, но и доста навътре с подробностите. Те роптаят срещу решението цялата махала да бъде „синя“ зона. „Места за платено паркиране трябва да има, но по широките булеварди и където има възможност. Безумие е в малките улици да се прави „синя“ зона. Освен това не ми е ясно как ще бъде контролирана. Общинските съветници, които са взели решението, ми е много интересно дали плащат всеки ден за паркинги. Ако те плащат, тогава ще се замислят малко”, възмущаваше се варненец.
Друг пък попита защо не направят „сини“ зони във Владиславово. "Там има повече хора, ще има ред, правила за паркиране”, философстваше той.