С отворено писмо ДНЕС порицава варненските депутати
С отворено писмо ДНЕС порицава варненските депутати / Дарик Варна, архив

Два дни след организираната от ДНЕС-Варна среща, която беше уважена само от един от общо 12-те народни представители, гражданското движение изпрати писмо до медиите, в което изразява възмущението си от пренебрежителното отношение на варненските избраници. В него то изтъкват:

Уважаеми народни представители,


Целта на исканата от нас среща бе да Ви запознаем с резултатите от проучването за проблемите на Варна, в което се включиха почти 30 000 граждани. По време на планираната от нас работна среща имахме желание да обсъдим конкретни ангажименти, които Вие, в качеството си на представляващи гражданите на Варна в Народното събрание, бихте поели, за разрешаване проблемите на града и той да се превърне в едно по-добро място за живеене, инвестиране и развиване на бизнес.

Неявяването Ви на срещата за нас означава явно неуважение към представителите на Гражданско движение ДНЕС-Варна и неглижиране на диалога с нас. Остава съмнението, че с неприсъствието си Вие демонстрирате чувство за вина, че през 3-те години от мандата си като депутати не сте вложили максимум усилия и енергия в защита интересите на града, който представлявате или липса на достатъчно авторитет и механизми да влияете на вземането на решения, касаещи бъдещото по-добро развитие на Варна.

За нас Варна е кауза, а не избирателен район! Водени от презумпцията, че местните и народните избраници са ПРЕДСТАВЛЯВАЩИ, а не УПРАВЛЯВАЩИ  и убеждението ни, че гражданите са тези, които би следвало да задават дневния ред на представляващите ги, ние чрез нашите партньори - медиите, поставяме пред Вас следните наболели проблеми, за чието решаване Вие би следвало да работите, съвместно с общинската власт, тъй като голяма част от въпросите се нуждаят от обединяване на усилията на местно и национално ниво:


1.    Безработица – този проблем е комплексен и е свързан с приемането на Градоустройствения план, подобряване на инфраструктурата до и във Варна, създаване на добър бизнес климат и по-добри условия за инвестиции, реклама на Варна и региона, привличане на повече туристи.

2.    Подобряване на инфраструктурата – наясно сме, че общинската пътна мрежа е в правомощията на Общинския съвет и кметската администрация, но има достатъчно примери за сътрудничество между властите и постигането на добри резултати.

3.    Свлачище „Трифон Зарезан” – едва ли е необходимо да конкретизираме нуждата от укрепването му.

4.    Изграждане и ремонт на магистралите, които водят до Варна – градът остана изолиран от основните национални и европейски пътни артерии.

5.    Аспарухов мост - мостът е част от магистрала „Черно море” и Европейски път E87. В продължение на 20 години на моста не е правена основна профилактика. Наложителната рехабилитация трябва да се осигури от държавата, защото мостът е част от републиканската мрежа.

6.    Преместване на част от държавната администрация извън столицата – чрез Вас бихме искали да зададем следните въпроси:

  • Поради какви причини е взето решение Агенцията по туризъм да бъде позиционирана в Пловдив, а не в някой от морските градове Варна или Бургас, при положение че само през двете летища преминават почти 2 млн. туристи?
  • Какви са мотивите Агенция „Пристанищна инфраструктура” да бъде локализирана в Русе, след като двете най-големи пристанища са във Варна и Бургас?
  • Какво по-добро място за изнасянето на ИА „Морска администрация” от Варна, след като тук броят на фирмите, занимаващи се с морски бизнес е най-голям, тук е седалището на БМФ, Корабостроителницата и други големи фирми с основна дейност корабостроене и кораборемонт? Във Варна са ВВМУ „Н.Й.Вапцаров” и Техническият университет, където се подготвят специализирани морски кадри.
  • Защо ИА „Рибарство и аквакултури” да е във Варна, при положение, че браншът е най-силно развит в Бургас?

7.    Буните и вълнолома - съоръженията не са ремонтирани от построяването им през 80-те години на миналия век. Морските бури през зимата нанесоха сериозни щети на цялото варненско крайбрежие. Нацепени са плочите и тетраподите, в които се разбиват вълните, преди да ударят стената на вълнолома. Собственик на съоръжението е ДП „Пристанищна инфраструктура“.

8.    Съдебна палата - На 26 май 2009г., за четвърти път в рамките на последните 72 години, бе направена символична първа копка на нова съдебна палата във Варна. Градът е един от първите в България със свой съд, но и с редица неосъществени проекти за собствена сграда.
9.    Юнашки салон – запазването му като емблематично средище на варненския спорт. Той е най-старата спортна зала на Варна, построена през 1909 г. с пари от Oбщинатa. Тогавашният кмет Кръстьо Мирски е отпуснал 22 хиляди златни лева, като салонът е бил предназначен за дейността на гимнастическо дружество "Черноморски юнак".

10.    Съдействие за отпускането на средства за ремонтиране, консервиране, съхраняване и рекламиране на историко-архитектурните и културни обекти и забележителности в и около Варна.
11.    Подкрепа за избирането на Варна за Европейска столица на  културата през 2019г.
12.    Подкрепа за избирането на Варна за Младежка европейска столица през 2015г.

Разчитаме на Вашата ангажираност за решаване на проблемите на нашия град Варна. Искрено се надяваме поставените по-горе въпроси да намерят отражение във Вашите актуални депутатски питания към ресорните министри, отговорни за решаването им по време на дните на парламентарен контрол.

Широката подкрепа, която намират инициативите на Гражданско движение ДНЕС, ни кара да вярваме, че бихме могли да бъдем добър и адекватен партньор в процеса на превръщането на града и страната ни в едно по-добро и привлекателно място.

Активното участие и безпрецедентното обединение на варненските медии в дейности и идеи за подобряване живота, облика и перспективите на Варна, говорят за постигането на завидно високо ниво на гражданското общество във Варна. Ние смятаме, че този факт никак не е за пренебрегване и омаловажаване, тъй като в чл. 1, т. 2 от Конституцията на Република България е написано: „Цялата държавна власт произтича от народа”.