Ниската потребителска култура причина за злоупотребите на мобилните оператори
Ниската потребителска култура причина за злоупотребите на мобилните оператори / sxc.hu, архив

Едва 12 души преминаха през мобилната приемна на Комисията за регулиране на съобщенията(КРС), която работи няколко часа в зала "Пленарна" на общината. Данните представи председателят на КРС Веселин Божков, който също участва в консултацията на гражданите.

Подадените оплаквания са свързани основно с нелоялни практики от страна на мобилните оператори. „Става дума за фрапиращи опити за подвеждане на клиентите, което говори, че все пак нямаме достатъчно потребителска култура. Отново традиционните опити да се подведат клиентите с цел продължаването на даден договор без те да знаят, подарявайки им някакви допълнителни устройства. Подписвайки, че ги получават, те подписват и нов договор. С учудване разбират, че след 3-4 месеца започват да получават съответните фактури за неплатени и непогасени сметки”, обясни Божков.

Само за периода от началото на годината до края на  май има получени 93 жалби в териториалната дирекция на комисията. От тях има съставени 186 констативни протокола и са съставени 22 акта за установяване на административни нарушения. Дванайсет от актовете са за процедурата за преносимост на номерата.

Почти 50 % от подадените от началото на годината жалби са свързани с процедурата за преносимост на номерата. Те са 60 на брой, посочи Божков. Претенции за непогасени задължения по фактури са заявили 11 души, а за неустойки след автоматично подновени договори - 7. От неспазване на срок за пренасяне на номер са се оплакали 5 души.

През миналата година комисията е получила над 5000 жалби в страната. „За съжаление тази година жалбите не намаляват и само за първите пет месеца са над 2100”, каза Божков. Той добави, че около 25 % от жалбите са за нелоялни практики от страна на мобилните оператори. Голям процент са за клаузите за автоматично подновяване на договорите. Не са малко и оплакванията по отношение на получаване на нежелани смс-и.

Председателят на КРС сподели и за фрапиращи сигнали, които са получени по време на днешната приемна. Жалвал се е човек, който е получил едва четири фактури за една година, както и гражданин, чиято сметка е четири пъти над кредитния лимит.

През миналата година на трите мобилни оператора са наложени глоби за над 16 млн. лева.